Munnsår.

Elisenmin

Gift med forumet
jeg er skikkelig plaget med slike forferdelige munnsår for tiden.
De kommer og går hele tiden. Altså de kommer for det meste!!!
Nå har jeg hatt mitt 4. munnsår på veldig kort tid.
Under forrige svangerskap hadde jeg det kanskje en gang. Men fikk
det rett etter fødselen. Og da måtte jeg gå med munnbind helt til såret var
borte....og det tok jo si stønn! (rundt 2 uker!!)
Er så lite trivelig å bruke munnbind når man bare vil kose og kysse på den
nye, lille.
Mitt store mareritt er jo at dette skjer igjen...og nå kan det se faretruene
ut for meg[:(][:(][:(][:'(][:'(]
 
Noen som har noen gode tips??
 
 
Jeg sliter mye med munnsår om dagen..,såkalt herpes..
Bruker ett sånnt munnsår plaster som heter Compeed..,de får du kjøpt på apoteket.. Anbefaler virkelig de
altså..,de funker kjempe bra!![:)] Såret synes nesten ikke..,pluss at det holder såret fuktig så det gror mye
raskere[:)]  Har ett sånt ett på meg nå faktisk[:D]
 
Ja,munnsårplastret er fantastisk:) Hindrer jo smitte også.
 
*vet jeg ikke tilhører her men måtte bare svare*[:D]
 
Er veldig plaget med munnsår jeg og har funnet ut at jeg tror jeg reagerer på citrusfrukter...eller noe med citrus i.
Kan det være noe sånt du og reagerer på?
 
Vaselin? I bruka å få munnsår når d e kaldt ute[&:]
 
eneste som hindrer munnsår i å formere seg er salvene anitx (reseptfritt på apotek) og zovir/zovirax som du kan få resept på hos legen... Disse hindrer virus cellene å formere seg videre og gjør da sykdomsforløpet mye raskere... ellers liker jeg å bruke compid plastere folk snakker om her, men det blir mer for å hindre meg å plukke/irritere såret i groprosessen...

Munnsår får man når imunforsvaret er lavere en vanlig... Viruset blir lagret i beinmargen og kan ikke kureres... Derfor får mange munnsår når de soler seg, er stresset osv osv (i danmark heter det forkjøleses sår)

Ps: både danmark og sverge selger zovir og zovirax reseptfritt... inbiller meg at denne er pittelitt mer effektiv en antix

ja og så vil jeg si at om du er ekstremt mye plaget finnes det en krem som heter noe som prolipp på apoteke... Denne hindrer ikke formeringen, men jeg synes den lindrer og bruker den som lipsyl i perioder jeg er spesielt utsatt for munnsår...

håper dette var til noe hjelp[:)]
 
Jeg har brukt antix, og det funka kjempe bra[;)] Men anbefaler også compeed munnsårplaster[;)]
 
Jeg fikk beskjed om at man ikke skal bruke antix når man er gravid pga for lite forskning... Er jo lett å få litt av kremen i seg..
 
sikkert riktig det... men jeg synes det er så pass irriterende med munnsår og at det påvirker mitt daglige liv så pass mye at jeg har valgt å bruke den fordi... Tenker at det er så pass lite krem du bruker og jeg holder den utenpå huden og ikke få den inn i munnen at jeg velger å bruke denne ved behov likevel...

men som jeg nevnte i det jeg skrev ovenfor kan jo folk som ikke vil bruke det bruke prolipp (tror det er det den heter) og disse compid plassterene...
 
dette står om antix i felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: I en forskrivningsstudie ble 995 pasienter behandlet med topikal aciklovir. Studien viste ingen reproduksjonsrisiko med lokal aciklovirbehandling under svangerskapet. Informasjonen er fortsatt begrenset, og det er ikke mulig å foreta en fullstendig vurdering på grunnlag av de tilgjengelige dataene. Det var fortsatt en risiko for dødfødt foster, hvilket indikerer at den underliggende herpesinfeksjonen kan forårsake fosterdød. I dyrestudier er det observert teratogen effekt etter høye subkutane doser. Den kliniske relevansen av disse funnene er uklar. Antix bør kun gis under graviditet etter særskilt vurdering. Overgang i morsmelk: Ettersom den systemiske absorpsjonen av aciklovir er minimal, anses risiko for påvirkning av barnet for usannsynlig.
 
Anbefaler compeed plaster jeg..,trygt og greit ihvertfall[:D][:D]
 
Takker for mange fine svar og tips:)
Jeg har prøvd det meste og desverre er
lite som fungerer. Men jeg er helt enig i
at de plasterene hjelper godt[:)]
Det jeg er mest redd for er at sårene skal dukke
opp rett etter fødselen.
Det er jo kjempe smittsomt og kan gi nyfødte
hjerneskade. Vil jo ikke påføre mitt barn
hjerneskade liksom!
 
Jeg tror jeg får ta det opp med legen
neste gang jeg skal dit[:D]
Og det med å ta bakterieprøve...
det har jeg aldri gjort. Kanskje det var en god
ide[;)]
 
Det sies at prolip skal heller ikke brukes under graviditet..
 
ok... har ikke lest pakningsvedlage på den... burde sikkert ha gjort det før jeg skrev noe, men har den ikke i hus fortiden selv... Bra du er oppdater[;)]
 
fikk også det en stund, og fikk beskjed av doktoren st man har lettere for å få munnsår/herpes når man er gravid.....[&o]
men prøv å smør på pyrisept-salve det hjelper på meg i allefall.....gå med den på deg hele tida...[;)]
 
hei hei=) Hører ikke til her, men jeg sliter å del med munnsår, å den vectavir hjelper, nå får man jo tak i den her i norge uten resept også.. men vet ikke hvordan den er når man er gravid jeg.. men det vet de vel på apoteket.
 
ORIGINAL: Elisenmin

Takker for mange fine svar og tips:)
Jeg har prøvd det meste og desverre er
lite som fungerer. Men jeg er helt enig i
at de plasterene hjelper godt[:)]
Det jeg er mest redd for er at sårene skal dukke
opp rett etter fødselen.
Det er jo kjempe smittsomt og kan gi nyfødte
hjerneskade
. Vil jo ikke påføre mitt barn
hjerneskade liksom!

Jeg tror jeg får ta det opp med legen
neste gang jeg skal dit[:D]
Og det med å ta bakterieprøve...
det har jeg aldri gjort. Kanskje det var en god
ide[;)]

 
kan ikke skjønne og har aldri hørt om at det kan gi nyfødte hjerneskade. er selv plaget av herpes (munnsår). søkt masse på nettet og det står ingenting om at det er skadelig for baby. hvor har du det fra? i så fall er det jo viktig å opplyse gravide da. herpes 1 er jo kjempevanlig! forresten har jeg prøvd det meste og synes ikke at det er noen verdens ting som hjelper[&:]
 
 
 
ORIGINAL: marnico

Hei!

jeg bruker munnskyll som heter Corsodyl og den er forebyggende mot munnsår. Er litt sterk, men jeg har ikke hatt et eneste munnsår etter jeg begynte med å ta den om morgen og kveld. (har tatt den i snart et år)

 
Den bruker jeg også, fungerer veldig bra. Får bare munnsårene inni munnen jeg....litt vanskelig med plaster da...hihi.
Tror jeg reagerer på en type tannkrem som jeg ikke husker navnet på.
 
Kan være lurt å bruke tannkrem uten såpestoffer i,hvis man er plaget med sår inni munnen.
 
ORIGINAL: lille gravid

ORIGINAL: Elisenmin

Takker for mange fine svar og tips:)
Jeg har prøvd det meste og desverre er
lite som fungerer. Men jeg er helt enig i
at de plasterene hjelper godt[:)]
Det jeg er mest redd for er at sårene skal dukke
opp rett etter fødselen.
Det er jo kjempe smittsomt og kan gi nyfødte
hjerneskade
. Vil jo ikke påføre mitt barn
hjerneskade liksom!

Jeg tror jeg får ta det opp med legen
neste gang jeg skal dit[:D]
Og det med å ta bakterieprøve...
det har jeg aldri gjort. Kanskje det var en god
ide[;)]


kan ikke skjønne og har aldri hørt om at det kan gi nyfødte hjerneskade. er selv plaget av herpes (munnsår). søkt masse på nettet og det står ingenting om at det er skadelig for baby. hvor har du det fra? i så fall er det jo viktig å opplyse gravide da. herpes 1 er jo kjempevanlig! forresten har jeg prøvd det meste og synes ikke at det er noen verdens ting som hjelper[&:]



 
 
Hei:)
 
Jeg var i praksis på føden da jeg gikk på sykepleien. Og der fikk jeg slikt munnsår.
Da måtte jeg utsette praksisen min til munnsåret var helt borte, fordi det kunne
gi hjerneskade på nyfødte.
 
Og når jeg fikk munnsår da jeg lå på basel med snuppa her, så fikk jeg
streng beskjed om å bruke munnbind og være nøye med håndvask.
 
Så jeg regner med at de vet noe som ikke har kommet  ut på nettet
enda da[;)]
 
Back
Topp