Munnsår

Solosupah

Glad i forumet
Jeg har slitt litt med munnsår i munnvikene før jeg ble gravid, men i det siste har jeg hatt i begge vikene og blir ikke kvitt dem. I munnviken sprekker de også opp så lett, au au. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer? Bør man ta seg en tur til legekontoret for å sjekke jernverdier (og blodprosent)?
Spiser også mer sitrusfrukter, klementiner, for tiden, men har aldri reagert på det tidligere...

Forsøker bare å holde området fuktig og så rent som mulig.

Jeg fikk en smertefull sprekk i munnviken som viste seg å være pga lavt jernlager.

Munnsår er jo ofte herpes, og tror det er sånn at man er mer utsatt for utbrudd av det når man er gravid.

Kan ikke huske at det er så mye legen kan komme med av hjelp, men vet det er noen små plaster man får kjøpt på apoteket.

Er det munnsår eller after/munnskold du sliter med? Hvis det er after (sånne små hvite blemmer inni munnen), så går det an å kjøpe en gel på apoteket som hjelper (reseptfritt).

Jeg får alltid blemmer/munnsår når jeg stresser :wideyed: Det slår ALDRI feil.. Før hver eneste eksamen, før jobbintervjuer, før sist fødsel.. Merkelige greier! Det er vanvittig vondt, så jeg føler virkelig med deg! Jeg reagerer på sitrusfrukter, så jeg prøver å holde meg litt unna det. Vet ikke helt om det hjelper meg, men :rolleyes: Hvis du finner noe som kan hjelpe, så del det gjerne!

Jeg har slitt litt med munnsår i munnvikene før jeg ble gravid, men i det siste har jeg hatt i begge vikene og blir ikke kvitt dem. I munnviken sprekker de også opp så lett, au au. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer? Bør man ta seg en tur til legekontoret for å sjekke jernverdier (og blodprosent)?
Spiser også mer sitrusfrukter, klementiner, for tiden, men har aldri reagert på det tidligere...

Forsøker bare å holde området fuktig og så rent som mulig.
Jeg har ikke vært noe spesielt plaga som gravid, men jeg får av og til sånne sprekker i munnviken når jeg er dehydrert over tid. Spesielt hvis det er kaldt i tillegg. For min del går det over hvis jeg bare passer på å drikke godt med vann over et par tre dager. Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men det er jo enkelt nok til at det kan være verdt å prøve :)

Er det munnsår eller after/munnskold du sliter med? Hvis det er after (sånne små hvite blemmer inni munnen), så går det an å kjøpe en gel på apoteket som hjelper (reseptfritt).

Det er munnsår utenpå i munnviken, ingen blemmer og ikke noe inne i munn :). Skal få sjekket jernverdier hos legen snart, så får jeg eventuelt utelukket det.

Fordi immunforsvaret er satt litt ned i svangerskapet, er det lettere å få utbrudd av slike ting. Jeg hadde også nylig munnsår, løp på apoteket og begynn å smøre med antivirussalve på dag 1. Forrige svangerskap kom munnsåret under fødsel... skikkelig irriterende for alle bildene som ble tatt de første babydagene.

Jeg sprekker også opp på leppene, men er jo både dehydrert og har lavt jernnivå. Så jeg har bare tenkt at det er slik. Smører Purilan på, det lindrer :)

Back
Topp