Munnsår

Lillii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Jeg har fått ett sår på leppa så verker. Å det kommer av og til litt veske ut. Var på apoteket i går og fikk en lypsyl uten parfyme :) Noen flere som har fått dette, kommer det av graviditeten tro? :)
 
Det hørtes nesten ut som forkjølelsessår/herpessår? Kjennes gjerne litt varmt, kan bli små blemmer som sprekker og så væsker det etter hvert. Får det innimellom, kommer gjerne når jeg er sliten eller småsyk, gjerne forkjølet. Så har hatt det i graviditeten ja.
 
Det hørtes nesten ut som forkjølelsessår/herpessår? Kjennes gjerne litt varmt, kan bli små blemmer som sprekker og så væsker det etter hvert. Får det innimellom, kommer gjerne når jeg er sliten eller småsyk, gjerne forkjølet. Så har hatt det i graviditeten ja.

Kan ver :) Begynte med at jeg ble hoven der på leppa, så ble det sår å nå er det sår som det kommer litt veske ut sv om skorpen løsner. Føler smerten av og til går ned i nervene i kjeven.
 
Vær obs på at det er veldig smittsomt, så best å være nøye med håndvask og unngå kyssing til det går over :)
 
fått munnsår jeg også nå, har lenge siden sist jeg hadde d, men har a hatt d for et par år siden eller noe før... leste at svangerskap kan utløse d ja.. :p
 
Har det både støtt og stadig, men ikke etter jeg ble gravid. Er som regel borte i løpet av en drøy ukes tid.

Noen som vet om man kan bruke krem mot munnsår når man er gravid, forresten? De er iallfall veldig effektive.
 
Har ikke den typen, men sliter med after, sånne hvite i munnen. Har det i perioder ellers og men mistenker oppblomstringen før jul har noe med graviditeten å gjøre:p god bedring i alle fall!
 
Har det både støtt og stadig, men ikke etter jeg ble gravid. Er som regel borte i løpet av en drøy ukes tid.

Noen som vet om man kan bruke krem mot munnsår når man er gravid, forresten? De er iallfall veldig effektive.

Di sa nei til meg på apoteket..
 
Har ikke den typen, men sliter med after, sånne hvite i munnen. Har det i perioder ellers og men mistenker oppblomstringen før jul har noe med graviditeten å gjøre:p god bedring i alle fall!
Slet veldig med det i årevis, men det gikk over da jeg byttet tannkrem til Zendium. Den inneholder visst ikke slipemiddel eller hva det nå var som gjør at tannkrem skummer. Men man får rene tenner selv om det ikke skummer altså. :) Haaaaater sånne hvite prikker i munnen.
 
Hørtes ut som herpessår ja. Har vært plaget med dette hele livet selv. Vanlig å få utbrudd ved nedsatt immunforsvar, og jeg har også hatt det i forbindelse med graviditeten...er noe herk! Er fryktelig smittsomt, og du kan også smitte deg selv! Vær obs med å ikke ta deg selv hverken på øyne eller i underlivet før du har vasket deg godt på hendene, for dette viruset blir du aldri kvitt, dessverre :p
Finnes kremer som nevnt, men hør på apoteket hva du evt kan bruke. Ellers finnes det også munnsårplaster som hindrer skorpedannelse og smitte...synes det er behagelig å ha på når det står på, men det er vel subjektivt hva man synes.

God bedring! :)
 
Hørtes ut som herpessår ja. Har vært plaget med dette hele livet selv. Vanlig å få utbrudd ved nedsatt immunforsvar, og jeg har også hatt det i forbindelse med graviditeten...er noe herk! Er fryktelig smittsomt, og du kan også smitte deg selv! Vær obs med å ikke ta deg selv hverken på øyne eller i underlivet før du har vasket deg godt på hendene, for dette viruset blir du aldri kvitt, dessverre :p
Finnes kremer som nevnt, men hør på apoteket hva du evt kan bruke. Ellers finnes det også munnsårplaster som hindrer skorpedannelse og smitte...synes det er behagelig å ha på når det står på, men det er vel subjektivt hva man synes.

God bedring! :)

Er nok herpes sår ja, mener jeg hadde ett lignende sår for noen år siden på samme plass.
Jeg har lest at dette er veldig farlig for nyfødte. Jeg tror ikke jeg har hatt utbrudd der nede noengang, men jeg bør kanskje informere jordmor om at jeg har hatt herpes utbrudd i svangerskapet?
Jeg sover truseløs, så nå ble jeg veldig bekymret for om jeg kan ha smittet meg selv i søvne :facepalm:
 
Det hørtes nesten ut som forkjølelsessår/herpessår? Kjennes gjerne litt varmt, kan bli små blemmer som sprekker og så væsker det etter hvert. Får det innimellom, kommer gjerne når jeg er sliten eller småsyk, gjerne forkjølet. Så har hatt det i graviditeten ja.

Informerer du jordmor eller lege om dette? Leste nå at det kan være farlig under fødsel om mann har det i underlivet og at det ikke var alltid en merket det :wideyed:
 
Slet veldig med det i årevis, men det gikk over da jeg byttet tannkrem til Zendium. Den inneholder visst ikke slipemiddel eller hva det nå var som gjør at tannkrem skummer. Men man får rene tenner selv om det ikke skummer altså. :) Haaaaater sånne hvite prikker i munnen.
Takk for tips:) har prøvd å bytte tannkrem i perioder. Litt usikker på om det har virket. Får du det aldri lenger? Ja det er jo grusomt vondt:/
 
Informerer du jordmor eller lege om dette? Leste nå at det kan være farlig under fødsel om mann har det i underlivet og at det ikke var alltid en merket det :wideyed:
Det er vel ikke det samme å ha munnsår som å ha det i underlivet da? :) forskjellig virus? (Vet ikke!)
 
Tror det egentlig er forskjellige varianter av viruset man har på lepper og i underlivet, men det kan visstnok kunne smitte på tvers uansett. Så best å være superforsiktig. Jeg vasker hendene hele tiden når jeg har munnsår, kysser ikke og har ikke munnsex. Har også hørt at det kan smitte til øynene, og at det kan være farlig.
 
Informerer du jordmor eller lege om dette? Leste nå at det kan være farlig under fødsel om mann har det i underlivet og at det ikke var alltid en merket det :wideyed:
Tror det holder å informere om du har utbrudd når du skal føde? Og da i underlivet....vet egentlig ikke. Går jo an å nevne det til jordmor på forhånd, aldri tenkt på :)
 
Takk for tips:) har prøvd å bytte tannkrem i perioder. Litt usikker på om det har virket. Får du det aldri lenger? Ja det er jo grusomt vondt:/
Nei, kan ikke komme på å ha hatt det på veldig lenge. Det eneste er at det føles helt likt i blant når jeg tygger meg selv i kinnet eller noe sånt. Da blir det lignende sår som kan føles veldig betent og noen ganger vokser seg større. Da har jeg kjøpt Corsodyl munnskyllevann eller tilsvarende, som jeg har skylt/desinfisert munnen med. Innbiller meg at det har hjulpet, men er ikke sikker på om det er årsaken til at det er blitt bedre, eller om det ville blitt det uansett. :)
 
Men jeg mener, ang herpes, har det noe å si for fødselen om du har utbrudd i munnen?
 
Back
Topp