Munnsår på barn *med bilde*.. Ufarlig?

Rekekreke

Gift med forumet
VIP

Så akuratt dette på mini... Det er sikkert helt ufarlig, men for sikkerhetskyld spørr jeg bare om dere vet hva det er og om det er noe jeg burde være litt ekstra obs på....

Det er to veskefylte sår i hver munnvik, sånn foresten...
Han er ikke syk, forkjøla eller noen ting.

Jenta mi hadde nettopp et sånt munnsår også, men bare på den ene siden...Det gikk over av seg selv etter en liten uke,så regner med det ikke er noe farlig :)

Han la ikke merke til det en gang før jeg så det, så sånn sett er det jo greit... ikke ubehagelig ennå :)

neinei..er ikke herpes! Han har kanskje bare hatt sprekk i munnvikene.Sår som er mer eller mindre konstant i i kontakt med spytt blir hvite.

heidu skrev:
neinei..er ikke herpes! Han har kanskje bare hatt sprekk i munnvikene.Sår som er mer eller mindre konstant i i kontakt med spytt blir hvite.

Ja sånn som blir beskrevet her hadde jeg veldig mye da jeg var liten og da ble det et sånn hvitt belegg eller hva jeg skal kalle det på de etter en stund, men kan ikke si sikkert om det er det altså.

Dani California skrev:
Ser ut som forkjølelsessår (herpes) i mine øyne.

Jeg tror ikke det er herpes. Slike sår kan oppstå når man mangler jern. Unge gutter er vel spesielt utsatt for jernmangel har jeg lest...

Brennkopper, ville jeg sagt. De kan starte i munnviken(e). Og det kan bli med dét, eller det kan kommer fler.

Hufsetrulta skrev:
Jeg tror ikke det er herpes. Slike sår kan oppstå når man mangler jern. Unge gutter er vel spesielt utsatt for jernmangel har jeg lest...

Han lever på brunost, det er det eneste han spiser på brødskiva... Burde ikke ha jernmangel da vel??

Rekekreke skrev:

Hufsetrulta skrev:

Han lever på brunost, det er det eneste han spiser på brødskiva... Burde ikke ha jernmangel da vel??

Tror ikke nødvendigvis det ene og alene er nok til å forhindre en jernmangel hvis den skulle slå til...

Men når jeg tenker meg om, så minner det meg mer om sår jeg har fått når jeg har spist harde skorper på brødskiva, enn herpes.
Da hender det seg jeg får sånn.

Rekekreke skrev:

Hufsetrulta skrev:

Mener å huske at det ikke tilsettes jern i brunost lenger. Correct me if I'm wrong! =)

Jeg har også lest at det ikke tilsettes jern i brunost lengre. Når det ble tillsatt jern i brunost fikk flere folk for mye jern i kroppen. Det viste seg at de fleste hadde nok jern i kroppen fra før av og at det bare var et mindre tall som trengte tilskudd. Å ha for mye jern i kroppen er heller ikke bra..

Det kreves jo gjerne bare et stikk i fingeren for å sjekke HB. Det pleier jo å gi en grei indikasjon på om man trenger jern, men har man alvorlig misstanke om jernmangel så må flere prøver tas.

Hufsetrulta skrev:
Det kreves jo gjerne bare et stikk i fingeren for å sjekke HB. Det pleier jo å gi en grei indikasjon på om man trenger jern, men har man alvorlig misstanke om jernmangel så må flere prøver tas.

Krever det ikke litt mer enn ett par munnsår for å få alvorlig misstanke om jernmangel??
Ellers er gutten frisk og fin liksom.... Ingen forkjølelse, ingenting, bare sitt normale jeg....

Rekekreke skrev:

Hufsetrulta skrev:

Krever det ikke litt mer enn ett par munnsår for å få alvorlig misstanke om jernmangel??
Ellers er gutten frisk og fin liksom.... Ingen forkjølelse, ingenting, bare sitt normale jeg....

Nei gud! Slike sår er jo helt normale!! :-)
Herpes?jernmangel?brannkopper? Liitt vel mye drama kanskje :-))

Har selv hatt slikt og søkte endel rundt det. Har alltid følt meg frisk og rask med hadde jernmangel fordet.. Du spurte nå om hva folk trodde det kunne være, du velger jo selv hva du vil gjøre med informasjonen :) Hadde det vært mitt barn så hadde jeg nok avventet litt hvis dette var første gang , og heller servert mer naturlig jernberiket mat :)

Back
Topp