Munn og hånd-syken...?!?

Horomonella

Gift med forumet
Hvordan smitter denne??
Det er noe som går i barnehagen til småen nå, men jeg har aldri hørt om den før[8|]

Jeg vurderer seriøst å holde han hjemme, han har vert syk sammenhengende siste mnd. og gått på to penicillinkurer så jeg orker ikke flere sykdommer her i hus nå...

ORIGINAL: ~Fruen~

det har vi hatt i vår bhg.
Er det noen som alt har fått symptomer har nok alle blitt smittet allerede.
inkubasjontid er ca 6 dager (har hørt 6-10dgr også)
90% av de som blir smittet utvikler aldri symptomer.
Noen får det mildt andre mer. Det er snakk om blemmer endten i munn, hånd, fot og bleieområdet.
Symptomene forsvinner etter 1-2 uker. Lege er kunn nødvendig om allmenntilstanden blir dårlig og høy feber.

Smitter ved spytt, dårlig hygiene osv.

Vi hadde jenta vår i bhg fordi vi og hun fikk det aldri.
Er visst ingen restriksjoner på å holde de hjemme m de har fått dette.

ok, takk for svar[:)]

ORIGINAL: ~kuRuka~

Sønnen min fik det og han var den enste i bhg som fikk det. Det er en smittsom sykdom, men ikke så veldig. Max var så syk at det var snakk om sykehusinnleggelse for han fikk ikke i seg mat og nesten ikke væske. Hadde blemmer i munnen og rundt munnen. Dette utviklet seg til sår og ungen hadde det grusomt!!! Høy feber og slapp. Var veldig syk kan man si. Var hjemme fra bhg en uke. Men legen og alle steder sier det at når ungene først har hatt det en gang kraftig så kommer det IKKE tilbake igjen.
Og det stemmer det ja at det kommer av dårlig hygiene. I dette tilfelle så var det dårlig hygiene og rutiner i bhg. Koppene ble aldri vasket og min da 1 åringen gikk og drakk av alle kopper han fant.

Det høres ut som en helt grusom sykdom. Stakkar lille gutten din...
Har merka at småen har en god del utslett i bleieområdet, små prikker.. Men det er gitt så dårlig informasjon om dette i barnehagen at jeg har ikke tenkt noe over det. Håper inderlig småen ikke er smitta.. Det er jo på en avdeling for småtasser, som er fra 1-2år, og det sier seg jo selv at det meste blir delt på, både kopper å mat og leiker...

ORIGINAL: princess83

spørs om det ikke har smittet alt.. jobber i bhg selv og i sommer hadde vi 12 barn på avdelingen som hadde det og sønnen min fikk det også.fikk litt feber og utslett rundt munnen.

Virker som om sykdommen kommer i forskjellige grader da?!
Hadde småen hjemme for ei og ei halv uke siden, legen trodde han hadde halsbetennelse og ga han penicillin. Da hadde småen over 40 i feber, og han spiste/drakk ingenting. Men det varte bare et par dager, så måtte vi slutte med penicillinen fordi han fikk et voldsomt utslett av den.. Etter det har ikke han hatt noen symptomer, bortsett fra en god del utslett i bleieområdet. Det virker nå litt mer logisk at det kanskje var munn og hånd-syken han hadde da??
Såg ingen blemmer rundt munnen eller på hendene/føttene, og inne i munnen/halsen fikk vi ikke sett for han hylskreik og beit tenna sammen, så legen bare antok at det var halsbetennelse...

Åååh.. Fy faen altså! VERSTE sykdommen jeg har vært borti det der.. Håper aldri aldri snuppa får det igjen.. Det varte 4 dager, hvor hun ikke spiste, ikke drakk, bare gråt! Hun sov i senga sammen med meg, sovna av utmattelse, våkna etter 5 minutt av vondt i munnen, gråt 20 minutt, sovna av utmattelse, våkna.. Ååååh, det var så JÆVLIG!

gutten min har det nå...
var hos lege mandag - fikk penicillin (mot halsbetennelse og høy crp)
           tannlege tirsdag - ble anbefalt å skylle munnen med bakteriedrepende skyllevann (ceroxin?) siden vi ikke får pusset tennene...
           legevakta fredag - han sa at gutten skulle av penicillin og heller få resept på soppdrepende krem ....

så nå fant jeg det ut selv da - hva gutten min feiler - på internett her...!

er det noen som kan anbefale meg noe?
gutten har ikke spist på EN UKE ! 
[:o]

jeg poster en selv da jeg;
det gikk over etter 9 dager - da begynte han å spise igjen - gått endel ned i vekt .tynn nå.....brrr.
han pusset tennene igjen etter TO UKER .... vet ikke hvordan det er gått med dem gjennom dette....men har ihvertfall passet på å dyppe suttene i det bakteriedrepende munnskyllevannet...

godt å ha han tilbake ! endelig blid og fornøyd igjen :)   GO GUTTEN MIN!!![:D]

- og jeg sluttet IKKE med penicillin
og begynte ALDRI med soppkremen!

( fulgte heller morsinstinktet)

Back
Topp