Multippel Sklerose

Bkno0452872

Andre møte med forumet
Jeg er gravid for første gang, og har diagnose MS. Jeg lurte på om det kanskje var noen andre her med samme diagnose? Eller om det er noen som kjenner noen som har vært gravid med diagnosen? Jeg lurer på erfaringer personer har fra graviditeten, og spesielt da etter fødsel ☺️

Hei! Jeg har ingen personlige erfaringer med diagnosen,men noe fagkunnskap og en venninne av min mann som var i samme situasjon. Hun ble oppmuntret av sin lege til å prøve å bli gravid ettersom hun ønsket seg barn. Under svangerskapet er immunsystemet dempet, og mange kvinner med autoimmune sykdommer opplever bedring i denne perioden. Det har gått veldig bra for henne etterpå også.

Vet ikke om dette hjalp noe, men ønsker deg alt godt ihvertfall :-)

Jeg føler meg i veldig god form nå, og etter det legene sier så kan jeg regne med det hele svangerskapet ☺️ Er bare veldig spent på hva jeg forvente etter fødsel! Håper jo selvfølgelig det går bra Tusen takk for svaret ditt ☺️

Jeg har ingen erfaring MS og graviditet, men min far har MS. Han er heldig, det er 25år siden han fikk diagnosen, og har det ganske bra. Ikke supersprek, men han er også 75år så det kan likegodt være alder.

MS har jo veldig forskjellig sykdomsbilde. Noen har hyppige og rask forværring, mens hos andre tar det lang tid. Så å sammenligne er vanskelig (det er det for friske også)....

Håper du holder det sprek hele svangerskapet og får en fin barseltid☺

Jeg er veldig positiv til sykdommen min, og føler ikke at denne hemmer meg på noen som helst måte i hverdagen.

I utgangspunktet er formen til den gravide veldig bra under svangerskapet pga. kortisonen som blir produsert. Det er nok også grunnen til at formen min er fin ☺️

Problemet kan komme rett etter fødsel, fordi det er en stor påkjenning for kroppen å føde. Man får krysse fingre, og tær å håpe formen blir fin i barsel! Hvis ikke så blir det ekstra mye jobb for far ☺️

Jeg er veldig positiv til sykdommen min, og føler ikke at denne hemmer meg på noen som helst måte i hverdagen.

I utgangspunktet er formen til den gravide veldig bra under svangerskapet pga. kortisonen som blir produsert. Det er nok også grunnen til at formen min er fin ☺️

Problemet kan komme rett etter fødsel, fordi det er en stor påkjenning for kroppen å føde. Man får krysse fingre, og tær å håpe formen blir fin i barsel! Hvis ikke så blir det ekstra mye jobb for far ☺️
Håper du slipper, men hvis du er syk kan far ta over permisjonen din. Far greier det helt sikkert helt fint.

Er det mindre belastning med KS?

Håper du slipper, men hvis du er syk kan far ta over permisjonen din. Far greier det helt sikkert helt fint.

Er det mindre belastning med KS?

Skal på OUL til fredag, og har forstått på jordmor at det blir diskutert der. Tror de har gått litt bort fra KS, og fokuserer mer på epidural under fødsel. Men jeg er ikke helt sikker. Har forstått at jeg kommer til å få god oppfølgning av sykehuset ☺️

Back
Topp