Multikulturelt Land

Miss_302767 skrev:
Og jeg vet at tradisjoner som har blitt fjernet i skolen herover er pga islam. Rett og slett trist det som skjer.

Har hatt en del hovedoppgaver med elever om Islam i 8,9 og 10 trinn .
Det er ikke i Islams natur å "påtvinge" sin relegion nedover det norske samfunn (og andre ikke-muslismke land)
Med mindre man er ekstremist (som de som liker å stikke seg frem i media og blir arrestert)

Er godt mulig det er snakk om dårlig ledelse og "snillisme" og det er jeg enig i er helt feil, men kan ikke tenke meg det er muslimske foreldre som lager sjau og saboterer juleferiring.Svært få muslimer i Norge er for sharia-lover.

Det skjedde ikke bare i Drammen tror dere at det som ikke står i media ikke skjer?

Ang Lucia tre barnehager her som ikke ferier det ...så ikke akkurat rykter viss ikke barnehage lyver til foreldre:p
Nå var det sagt at det som sto i avisen ang noen av de luciasakrne ikke stemte helt da. Avisen fortalte ikke helt sannheten

En ting

Det er ikke noen religion som ødelegger norske tradisjoner

Det er de som sitter å styrer landet vårt som gjør forandringene. Det er politiske partier som forandret norge fra kristen land til multikulturelt. Jeg trekker ikke inn noen religion det klarte dere veldig godt selv.

Jeg tror folk flest fint melder seg ut av statskirken og blir ateist helt på egen hånd, uten å skylde på at politikeren valgte å separer kirke og stat.
Jeg er FOR å bevare norske tradisjoner og ikke la nye ting vike plass for det.
Men å kalle hele Norge et kristent land blir å blande relegion og tradisjon.
Tar man en spørreundersøkelse om hvem som i Norge er troende kristen så tror ikke jeg den er så veldig høy ;)

Jeg tror heller ikke det er muslimer som bestemmer at skolene/bhg skal kutte ut norske tradisjoner, men likevel skjer det. Det har blitt sånn at det norske samfunn skal tilpasse seg alle andre, og ikke omvendt. Helt feil.

Bare så du hvet jeg gir INGEN religion skylden jeg skyller på politikere og de som styrer skoler og bhg.
Har jeg sagt det? Skjønner ikke helt opplegget ditt. Jeg har skrevet til en annen, også starter du diskusjon med meg av ingen hensikt og mening.

Det er en annen her som har skrevet at muslimer har skylden, og det er denne personen jeg har quotet. Syns også du motsier deg selv i f t HI og hva du skriver senere. Jeg belyste at flere muslimer faktisk deltar på de tradisjonelle markeringene, og at det ikke kun er press fra muslimer som gjør at ledelsen i barnehager og skole velger å sette mindre fokus på dette.

Har jeg sagt det? Skjønner ikke helt opplegget ditt. Jeg har skrevet til en annen, også starter du diskusjon med meg av ingen hensikt og mening.

Det er en annen her som har skrevet at muslimer har skylden, og det er denne personen jeg har quotet. Syns også du motsier deg selv i f t HI og hva du skriver senere. Jeg belyste at flere muslimer faktisk deltar på de tradisjonelle markeringene, og at det ikke kun er press fra muslimer som gjør at ledelsen i barnehager og skole velger å sette mindre fokus på dette.
Skal ikke skje igjen å blande meg.

Jeg tror folk flest fint melder seg ut av statskirken og blir ateist helt på egen hånd, uten å skylde på at politikeren valgte å separer kirke og stat.
Jeg er FOR å bevare norske tradisjoner og ikke la nye ting vike plass for det.
Men å kalle hele Norge et kristent land blir å blande relegion og tradisjon.
Tar man en spørreundersøkelse om hvem som i Norge er troende kristen så tror ikke jeg den er så veldig høy ;)

Vel jeg ser det slik at både lover og tradisjoner stammer som regel fra kristendommen. Viss du leser den originale grunnloven. Hva beboere i Norge sier er jo opp til dem:)

Skal ikke skje igjen å blande meg.
Du kan gjerne blande deg, men syns ikke du helt har satt deg inn i hva jeg svarer på og kommenterer ting jeg ikke har sagt.

Gubben min er muslim. Vi feirer alt som er, fra Eid og jul, til og med Halloween. Trøkker på han nisselue på julaften :) Barna går både i kirken og moské. Men ja Norge er Norge og burde være norsk. Men med gjensidig respekt for andres tro. Når barna er store nok får de ta sitt eget valg. Vi bare lærer dem forskjellene :)
Husker Lucia fra jeg var lita jente. Var trekning om hvem som skulle bære krona. Et år vant jeg. Var SÅ staaaaas!!! Lucia er jo koselig. Med lys og lussekatter :)

Last edited:
Jeg er for å fjerne disse røde enkeltdagene. Gjerne heller tilføye en av feriene et par dager ekstra. For meg blir det bare rot og kluss, når det blir fri litt her og der.
Når det gjelder det andre som diskuteres her. Jeg er litt interessert i å høre hva dere definerer som norskt? Og hvorfor?

Barnehagen vår feier ikke lucia, har ikke gjort på mange år. Så er vel ikke bare ett rykte :)
Nå gikk vel diskusjonen ut på st lucia ble avlyst pga flerkulturelle barn og annet .Vi har heller ikke lucia hvert år i guttas barnehage, det har med årshjulet å gjøre :)

Nå gikk vel diskusjonen ut på st lucia ble avlyst pga flerkulturelle barn og annet .Vi har heller ikke lucia hvert år i guttas barnehage, det har med årshjulet å gjøre :)

Her er det for at alle skal passe inn og ikke føle seg utelat.
Er vel humanetikerne som er pådriver for å være nøytrale :)

Har hatt en del hovedoppgaver med elever om Islam i 8,9 og 10 trinn .
Det er ikke i Islams natur å "påtvinge" sin relegion nedover det norske samfunn (og andre ikke-muslismke land)
Med mindre man er ekstremist (som de som liker å stikke seg frem i media og blir arrestert)

Er godt mulig det er snakk om dårlig ledelse og "snillisme" og det er jeg enig i er helt feil, men kan ikke tenke meg det er muslimske foreldre som lager sjau og saboterer juleferiring.Svært få muslimer i Norge er for sharia-lover.

En muslim skal faktisk innrette seg etter de lover og regler som gjelder i det landet de befinner seg i, fortalte gubben til meg :)

Det jeg lurer på er om noen i det hele tatt har SPURT våre nye landsmenn om hva de mener om tradisjonene og hvor såkalt "støtt" de er over tradisjonene våre?

Har dere spurt? Har politikerene? Og uansett, det er da vårt land som de flytter til og da er det våre regler, kultur og tradisjoner som gjelder. Vi skal ikke endre oss etter hvem som flytter hit eller melder seg ut av statskirken.

Og en annen ting, det finnes flere religioner og livssyn enn islam. Jeg fatter ikke hvorfor de skal bli trukket fram i hver bidige diskusjon om dette. Som om de er slemmingene her i verden.

Puh. Måtte visst få ut litt frustrasjon. :P

Back
Topp