Mulig samlivsbrudd i vente.. Sambo vil splitte søsken

Lyckeliten10

Forumet er livet
VIP
✨️Julestjernene2023✨️
Septemberlykke 2024
Oktoberfest 2024 ❤️
Sambo flyttet nordover for snart 1 mnd siden, fordi han mistrivdes i jobben sin og han trivdes ikke på plassen hvor jeg kommer fra og bor.
Så han flyttet til sin hjembygd nesten 30 mil unna for å jobbe. Jeg har en sønn fra tidligere forhold på snart 6 år og så har vi en sammen på snart 3 år.
Nå i kveld kunne han da fortelle meg at om det ble slik at vi gikk fra hverandre, så fikk jeg bestille time til mekling. Jeg spurte hva han tenkte om det, og da kunne han så fint fortelle meg at da skulle han ha den timen fordi at han skulle ha med seg minstemann nordover for at han kom til å få det mye bedre der sammen med han og hans familie enn her sammen med storebroren sin og meg, og min familie som bor her og i nærheten?! Kan noen her være så snill å fortelle meg at dette ikke er noe han får igjennom? Jeg er helt fortvilt, og jeg føler at dette er en trussel fra han, siden han ikke ønsker at vi skal gå fra hverandre.

På forhånd, takk for svar.

Så trist, men så lenge han ikke har noe konkret grunn (narkotika, sykdom) såå kommer han ikke å få dette til, men 50% delt er jeg litt usikker på..siden lille er bare 3 år :/

På grunn av avstand så må nok en av dere ha den daglige omsorg, og den andre kun samvær.. 50-50 er ikke en gjennomførbar løsning her.. Barnet er så lite, og senere må det jo gå skole et sted..

Jeg vil tro du stiller sterkere, sånn med tanke på at storebror bor med deg, og at det er HAN som flytter (vekk fra barnets trygge omgivelser..).. Med mindre det er gode grunner for at du ikke skal kunne være omsorgsperson da..

Tviler på at han får det igjennom. Det skjer i hvert fall ikke på meklingstimen, da må han gå rettens vei. Han flyttet jo vekk, og tok det valget selv. Blir nok at du får beholde hovedomsorgen og han får samvær. Jeg ville ikke bekymret meg. Meklingstimen kan umulig ende slik så lenge du nekter, og da må han ta det til retten hvis han fortsatt insisterer.

På grunn av avstand så må nok en av dere ha den daglige omsorg, og den andre kun samvær.. 50-50 er ikke en gjennomførbar løsning her.. Barnet er så lite, og senere må det jo gå skole et sted..

Jeg vil tro du stiller sterkere, sånn med tanke på at storebror bor med deg, og at det er HAN som flytter (vekk fra barnets trygge omgivelser..).. Med mindre det er gode grunner for at du ikke skal kunne være omsorgsperson da..
Nei, 50/50 er ikke aktuelt på noe slags vis.
Jeg håper jo selv at jeg stiller sterkere, med tanke på barnehage, miljø, venner, familie osv her. Begge ungene har det trygt og godt her.

Vet om noen som splittet søskene. Faren tok sønnen med seg og flyttet sørover, mens mor tok datteren og ble boende her nord.
Det har gått greit med ungene, som nå er voksne. De reiste jevnlig til hverandre i ferier osv.
Så sånn sett kan det gå bra, men skjønner at du ikke vil splitte søskene.

Vil bare gi deg en klem og håper alt ordner seg :) Tviler sterk på at han får med seg ungen uten en god grunn, når du vil ha han boende hos deg!

Veldig enig med denne, var akkurat det jeg også tenkte :)

Nei, 50/50 er ikke aktuelt på noe slags vis.
Jeg håper jo selv at jeg stiller sterkere, med tanke på barnehage, miljø, venner, familie osv her. Begge ungene har det trygt og godt her.

Om begge foreldrene er kompatible, og begge har lyst, så er det jo miljøet og det sosiale som teller best.. Så, i mitt helt objektive øye, vil jeg tro du stiller sterkest.
Du får ha lykke til uansett, og jeg sender deg en god klem ♡ Er nok ingen lett situasjon å være i..

Han vil nok ikke få det igjennom. Blir nok du som får hovedomsorgen og han samvær. Dine omgivelser er de trygge da dere blir boende på samme plass, samme Barnehage og samme nettverk. Det er far som velger å flytte så langt vekk at 50/50 blir umulig. Der vil det også bli forandring på alt, Barnehage, venner osv. Det er det som vil bli vektlagt i en eventuell rettsak om det går så langt. Mekling vil ikke avgjøre dette.

Jeg gikk i klasse med en der foreldrene hadde delt barna.. Helt forferdelig, og 'barna' bærer nag for det den dag idag..

Vanskelig situasjon.. Har ikke mye tips til hvordan dere bør gjøre dette, men barn bør ha ETT hjem. Så dere må finne ut hvor dette bør være!
Masse lykke til!!

Jeg har vært i en slik rettsak.. For om du ikke går med på det i mekling (blir enige) så blir det rettsak..

Der jeg var hadde mor flyttet fra far til sitt hjemsted.. Og av barnets beste interesse ble barnet boende hos far. Det var der barnet alltid hadde bodd.

Så ut i fra det vil jeg tro du står sterkere om dere i utgangspunktet står likt.

Hvis dere begge er like gode omsorgspersoner og stiller likt der, så gjelder jo da kun de andre faktorene. Og du stiller jo da sterkest mtp at søskene ikke blir splittet, trenger ikke flytte, fortsette i samme barnehage, beholde venner, allerede nært forhold til din familie som er i nærheten, samme nettverk og kjent område osv

Back
Topp