Mulig igangsettelse

Mrs.B

Glad i forumet
Febbisbebbis'18
Påskekyllingene 2020
❤Januarlykke 2022❤
Er litt småfortvilet nå. Var på sykehuset idag pga symfysemål som har gått ned. Her fant de heldigvis ut at alt er vel med baby og han er estimert til ca 3,3 kg og jeg er 36+4 idag.
Det som bekymrer meg er at han har snudd seg fra normalt leie til tverrleie så mandag om en uke skal jeg inn til ny sjekk og vending om han fortsatt ligger feil. Hvis han ligger feil om 2 uker blir han snudd igjen og så blir jeg igangsatt. Jeg er livredd for å bli igangsatt. Har to fødsler bak meg men begge var naturlige så jeg har null erfaring med dette. Eneste jeg har hørt er at å bli igangsatt er verre enn normal fødsel. Hva er deres erfaring med å bli igangsatt? så skulle jeg legge meg ned og ringe føden og ambulanse hvis vannet går. Det bekymrer meg også siden begge gangene har startet med vannavgang. Mildt sagt stressa nå.
 
Sniker
Dette skal gå veldig bra - det er som regel mye, mye enklere å sette igang flergangsfødende. Jeg har bare født igangsatt 3 ganger, og det har vært 3 ganske ulike fødsler. Kan likevel ikke se for meg at det hadde vært mindre vondt av at det startet naturlig. Det tøffeste med igangsetting er å vente på at ting setter skikkelig igang. Akkurat det kan ta litt tid avhengig av hvor moden man er :)
Min siste fødsel viste det seg at babyen hadde flyttet seg til seteleie uten at noen klarte å kjenne det utenpå magen, fant ut når vannet skulle tas etter fødsel såvidt var igang(hadde vært på ultralyd to uker før). Det var den beste av alle mine fødsler. Var HELT umoden da jeg ble igangsatt. Men når det vel var igang var det ganske rolig og ok vonde rier frem til 5 cm også sa det pang og jeg hadde 10 cm på en halvtimes tid. Følte likevel at jeg hadde full kontroll og hang med hele veien. Jordmor skrudde av drypp fordi mine egne rier var gode nok, så kroppen responderte godt på å bli satt igang.
 
Jeg har blitt satt igang to av fire fødsler.. Blir satt igang på termin nå også, om det ikke skjer av seg selv innen den tid ;) Har bare fine opplevelser med å bli satt igang :) Så ikke uroe deg du..
Jeg personlig liker egentlig kontrollen/forutsigbarheten man har ved igangsetting :shy:
 
Sniker
Dette skal gå veldig bra - det er som regel mye, mye enklere å sette igang flergangsfødende. Jeg har bare født igangsatt 3 ganger, og det har vært 3 ganske ulike fødsler. Kan likevel ikke se for meg at det hadde vært mindre vondt av at det startet naturlig. Det tøffeste med igangsetting er å vente på at ting setter skikkelig igang. Akkurat det kan ta litt tid avhengig av hvor moden man er :)
Min siste fødsel viste det seg at babyen hadde flyttet seg til seteleie uten at noen klarte å kjenne det utenpå magen, fant ut når vannet skulle tas etter fødsel såvidt var igang(hadde vært på ultralyd to uker før). Det var den beste av alle mine fødsler. Var HELT umoden da jeg ble igangsatt. Men når det vel var igang var det ganske rolig og ok vonde rier frem til 5 cm også sa det pang og jeg hadde 10 cm på en halvtimes tid. Følte likevel at jeg hadde full kontroll og hang med hele veien. Jordmor skrudde av drypp fordi mine egne rier var gode nok, så kroppen responderte godt på å bli satt igang.


Jeg har blitt satt igang to av fire fødsler.. Blir satt igang på termin nå også, om det ikke skjer av seg selv innen den tid ;) Har bare fine opplevelser med å bli satt igang :) Så ikke uroe deg du..
Jeg personlig liker egentlig kontrollen/forutsigbarheten man har ved igangsetting :shy:

Tusen takk for betryggende svar :)
Har et håp om at han blir værende i riktig posisjon etter vending men tror egentlig han tuller det til igjen for han har ligget tverr før for så å snu seg ned og nå er han på tverra igjen
 
Jeg har hatt én spontan vaginal fødsel og én igangsatt :happy: For meg var den igangsatte definitivt best. Fant stor trygghet i forutsigbarheten en igangsatt fødsel kan gi. Ulempen var at det tok et par dager før kroppen gikk inn i aktiv fødsel, noe som selvfølgelig var litt slitsomt. Fødselen gikk veldig raskt når kroppen min først forstod at den skulle føde, og drypp eller annet var da ikke nødvendig. Uansett hva slags fødsel du ender opp med, så ønsker jeg deg masse lykke til - dette fikser du!:Heartred
 
Jeg har også god erfaring med å bli igangsatt (kontra styrtfødselen jeg hadde to år senere). Opplevde at fødselen tok litt lengre tid, jeg fikk hentet meg inn og slappet av mellom riene. En fin fødsel!
 
Første min kom i gang av seg selv og nr 2 ble jeg satt i gang 12 dager på overtid. Hadde valgt igangsettelsen 7 dager i uka. Veldig rask fødsel, men ekstremt deilig å slippe 17 timer med smerter. Denne gangen skal jeg bli satt i gang også på termindato om hun ikke er kommet før.
 
Det går nok helt fint <3 jeg har blitt satt i gang 2 av 3 fødsler og eneste jeg vil si er værre med å bli satt i gang er bare det st du vet om det, den bevisstheten om at nå skal det skje :p aldri gøy å vite hva du skal igjenom før det starter, fordelen med spontan fødsel, da har du ikke noe valg, det bare skjer uten at du får tenkt noe mer over det.
Smertemessig og slikt vil jeg påstå det ikke er noe annerledes enn at alle fødsler er forskjellig fra hverandre uansett :)
Lykketil
 
Har bare født en gang før og da ble jeg satt i gang så har ikke noe å sammenligne med enda, men jeg hadde hvertfall en helt fantastisk fødsel!
38+0 satt de inn ballong som de tok ut etter 24 timer, tok da vannet og 11 timer etter var han ute. 5,5 time aktiv fødsel og ingen annen smertelindring enn varmepute på ryggen. Satt igjen med en helt fantastisk opplevelse, både i forhold til første fødsel og igangsettelse!:happy:
 
Ble igangsatt uke 34+6 med første barnet, var litt skummelt syns jeg, men alt gikk fint. Hadde 3 timer aktiv fødsel dagen etter. :)
 
Oppdatering. Mislykket vending idag og han ligger i seteleie:hungover::hungover::hungover: Han snudde seg selv fra tverr til seteleie for noen få dager siden tror jeg
 
Oppdatering. Mislykket vending idag og han ligger i seteleie:hungover::hungover::hungover: Han snudde seg selv fra tverr til seteleie for noen få dager siden tror jeg
Krysser fingrene for at han gidder snu på seg en gang til før fødsel og ligger rett vei når fødsel starter :)
 
Og hvis ikke, er min beste fødselsopplevelse igangsatt setefødsel, så kan gå bra det også :D lykke til!
Hva var det som gjorde at dette var den beste fødselsopplevelsen? Jeg er veldig usikker hva jeg skal gjøre om han ikke snur seg i tide, setefødsel eller keisersnitt
 
Hva var det som gjorde at dette var den beste fødselsopplevelsen? Jeg er veldig usikker hva jeg skal gjøre om han ikke snur seg i tide, setefødsel eller keisersnitt
Det var nok at jeg følte meg helt trygg, god kommunikasjon med jordmor og legene. Hadde også jobbet litt mer med pusteteknikk siden sist fødsel og programmert noen "mantraer" til meg selv når riene kjentes for heftige ut, jeg hadde troen på at JEG skulle klare dette hele fødselen. Når vannet er gått settes elektrode på rompa til babyen og jeg ba om å få skjermen vendt mot meg slik at jeg hele tiden kunne se at hun hadde god puls under riene, som var viktig for meg - det trenger man jo ikke. Men en trygghet i at jordmor og lege på vaktrommet følger med på babyens puls.
Fødselen var som en helt vanlig fødsel frem til pressriene, da måtte jeg ligge på forskjellige måter for å få rompa til å ramle godt ned i bekkenet, litt viktig at man ikke presser aktivt for tidlig, men det får man veiledning om fra jordmor. Men baby sto veldig høyt hos meg pga mye fostervann, ikke sikkert det er en greie om baby allerede er godt ned i bekkenet.
Generelt en god fødsel fordi det var rask fremgang på åpning og jeg hadde god kontroll hele veien. Brukte mindre tid på å presse ut hun i seteleie enn han som kom før som til slutt ble tatt med vakuum. Det kommer alltid en overlege som tar imot barn i seteleie, jeg trengte ikke klippe og fikk kun en liten førstegradsrift som ble sydd med et par sting.
Hvis babyen din ikke snur seg innen en viss tid, får du helt sikkert en god gjennomgang med overlege på sykehuset om hvordan setefødsel forløper når du skal velge mellom vaginal eller keiserlig forløsning. Jeg er ganske redd for keisersnitt, så det var enkelt for min del. Og jeg hadde jo allerde nesten 5cm åpning og rier da de fant seteleie, så hadde ikke for mye tid å bestemme meg på. På godt og vondt, mest godt for min del - rakk ikke å grue meg :)
(Hadde også epidural, hadde egentlig bestemt meg for ikke å ha det, men det ble anbefalt ved setefødsel sånn at man raskt kan gå over til keisersnitt ved behov, men epiduralen virket ikke på riene mine, det skjedde sist fødsel også så jeg antar en effektiv epidural er vanskelig å sette på meg. Den virket altså sikkert bittelitt, men jordmor sa at man ikke skal trenge å puste seg gjennom hele rier når den fungerer optimalt. Har lest om folk som får ha setefødsel uten epidural, så det kan man helt sikkert også velge)
 
Sniker

Igangsettelse går helt fint som regel. Jeg er blitt satt igang med alle mine tre og de har forløpt egentlig mye likt som en fødsel som starter spontant. :)
 
Back
Topp