Mulig endometriose og ny prøver

siljeell

Flørter med forumet
Hei! Jeg har akkurat hatt min første pp. Har gått på p-piller pga. mensensmerter i 8 år. Sluttet i august. Smertene mine er veldig sterke og har mistenkt endometriose ganske lenge. Har vært hos gynekolog og hun kunne ikke se noe på innvendig ultralyd. Men visstnok så er det ikke så vanlig å se endometriose på ultralyd heller.

Nå kjenner jeg meg ganske frustrert fordi jeg er ny prøver og mistenker at jeg har dette. Har intense smerter og denne menstruasjonen var ille uten Naproxen. Noen andre som er eller har vært i denne situasjonen? Tips? Råd?

Vurderer å dra privat for å bli henvist til laproskopi. IVF er visst også nødvendig for 1 av tre med endometriose. Så vil gjerne komme fort i gang hvis det er det vi trenger.
 
Hvis du mistenker at det er tilfellet ville jeg fått det utredet, så slipper du kanskje mange pp'er der du muligens skulle hatt hjelp, om du skjønner?
 
Hei! Jeg har også endometriose, i mild grad da. Jeg måtte til slutt gå privat da jeg ikke ble tatt på alvor hos fastlege. Ble henvist videre til sykehuset med en gang av privat gynekolog, og tok laparoskopi og fikk diagnosen. Jeg ville gått privat om jeg var deg! Laparoskopi hvor de fjerner endometriose hjelper veldig på smertene, og det kan hjelpe deg med å bli gravid :) Man kan også bli gravid om man har endometriose, jeg ble gravid på første forsøk sist gang :) Men det spørs jo hvor alvorlig grad en har da selvfølgelig ❤️
 
Hei! Jeg har også endometriose, i mild grad da. Jeg måtte til slutt gå privat da jeg ikke ble tatt på alvor hos fastlege. Ble henvist videre til sykehuset med en gang av privat gynekolog, og tok laparoskopi og fikk diagnosen. Jeg ville gått privat om jeg var deg! Laparoskopi hvor de fjerner endometriose hjelper veldig på smertene, og det kan hjelpe deg med å bli gravid :) Man kan også bli gravid om man har endometriose, jeg ble gravid på første forsøk sist gang :) Men det spørs jo hvor alvorlig grad en har da selvfølgelig ❤️
Takk for at du deler din erfaring Skal få bestilt meg en time til privat uansett tenker jeg. For selv om jeg kan klare å bli gravid på egen hånd så er smertene så ille at det burde sjekket opp i ordentlig uansett. Har også samme erfaring med at fastlege ikke tar meg på alvor. Og p-piller eller spiral er jo uaktuelt når man prøver.
 
Jeg mistenker at jeg har endometriose. Men gynekologen bare surret det vekk. Klarer meg fint så lenge jeg går på p-piller. Men nå uten p-piller så er det meget vondt... har smerter både under mensen og under eggløsning. Ble gravid på 2pp nå, og det overrasket meg med tanke på at jeg snart er 40 år. Mistet spiren Men verken jeg eller legen tror det har noe med evt. Endometriose å gjøre. Har født tre barn for år tilbake, hadde smerter også da men i litt mindre grad.
 
Vi dro til privat fertilitetsklinikk etter 5mnd, fikk med papirer derfra på at vi burde ha ivf pga mistanke om endo, dårlig sædprøve osv. Brukte det for å få henvisning til lap.
Begynte med første syklus ivf offentlig nesten akkurat ett år etter vi startet å prøve.
Har alltid brukt sterke smertestillende mot mens, typ morfin osv.
 
Jeg gikk privat til gyn for å sjekke ut. Hun mente pga flere ting at jeg mest sannsynlig har endometriose (fått to barn fra før av uten veldige problemer) og er henvist til lap. Fikk noe innkalling på Helsenorge idag, men pga lite info så går jeg ut fra at det er kun en konsultasjon den dagen. Det er tre mnd frem i tid, så dette kan dra seg ut :shy:
Jeg har ikke særlige smerter ved mens, har endel smerter ved el. Så jeg kjenner meg ikke heeeelt igjen ang symptomer, men gun viste ved begge timer hva hun så som ga henne denne konklusjonen.
 
Jeg gikk privat til gyn for å sjekke ut. Hun mente pga flere ting at jeg mest sannsynlig har endometriose (fått to barn fra før av uten veldige problemer) og er henvist til lap. Fikk noe innkalling på Helsenorge idag, men pga lite info så går jeg ut fra at det er kun en konsultasjon den dagen. Det er tre mnd frem i tid, så dette kan dra seg ut :shy:
Jeg har ikke særlige smerter ved mens, har endel smerter ved el. Så jeg kjenner meg ikke heeeelt igjen ang symptomer, men gun viste ved begge timer hva hun så som ga henne denne konklusjonen.
Ja, det er nok ganske lang ventetid, men får satse på at vi klarer uten hjelp. Men tenker det er greit å undersøke det tidligst mulig hvis det skulle bli vanskelig på egen hånd.
 
Jeg gikk privat til gyn for å sjekke ut. Hun mente pga flere ting at jeg mest sannsynlig har endometriose (fått to barn fra før av uten veldige problemer) og er henvist til lap. Fikk noe innkalling på Helsenorge idag, men pga lite info så går jeg ut fra at det er kun en konsultasjon den dagen. Det er tre mnd frem i tid, så dette kan dra seg ut :shy:
Jeg har ikke særlige smerter ved mens, har endel smerter ved el. Så jeg kjenner meg ikke heeeelt igjen ang symptomer, men gun viste ved begge timer hva hun så som ga henne denne konklusjonen.
Jeg gjorde lapraskopi av andre grunner og da fant de ganske omfattende endometriose. Har veldig lite symptomer, muligens kan stivhet i bekkenet komme av det og av og til smerte ved el. Men lite smerter ved mens. Så man trenger ikke å ha de klassiske symptomene. Håper at du ikke må vente alt for lenge!
 
Jeg hadde veldig smertefull menstruasjon da jeg var yngre, ble så dårlig at jeg måtte hjem fra skolen og ta høyeste dose ibuprofen. Da jeg var 24 ble jeg gravid "uten vilje" (første forsøk kan man si), og siden fødselen har jeg ikke hatt vondt ved menstruasjonen. Nå er det nesten smertefritt, må bare ta en paracet av og til.
Jeg vet altså ikke om jeg hadde endometriose eller hva det var, men jeg håper at svangerskap og fødsel hjelper deg å bli kvitt smertene!!
 
Ja, det er nok ganske lang ventetid, men får satse på at vi klarer uten hjelp. Men tenker det er greit å undersøke det tidligst mulig hvis det skulle bli vanskelig på egen hånd.
Ja, jeg sluttet på pilla i slutten av juni, og blir 35 i neste mnd, så jeg gikk første gang til gyn i november :) (gyn.sjekk, celleprøve og diverse blodprøver ila noen uker i november)
 
Jeg ble diagnostisert med alvorlig grad av endometriose allerede da jeg var 11 år.

Vi slet med habituell abort før vi ble gravide med førstemann. Mistet 3 ganger, i uke 6, 8 og 14. Brukte da helseforsikringen på jobb, og fikk utført lap., på privat sykehus tidlig i 2019. De fant mye arrvev, mye sammenvoksinger både generelt på indre organer, men også i og rundt egglederne. Fikk operert masse endo, brent arrvev og skylt eggstokkene. Fikk beskjed om å komme tilbake om jeg ikke ble gravid innen 6 måneder, for henvisning til IVF. Akkurat 6 måneder etter operasjon, ble jeg gravid!

Så, om du har, benytt deg av helseforsikringen din. Det er absolutt håp! :Heartred
 
Jeg ble diagnostisert med alvorlig grad av endometriose allerede da jeg var 11 år.

Vi slet med habituell abort før vi ble gravide med førstemann. Mistet 3 ganger, i uke 6, 8 og 14. Brukte da helseforsikringen på jobb, og fikk utført lap., på privat sykehus tidlig i 2019. De fant mye arrvev, mye sammenvoksinger både generelt på indre organer, men også i og rundt egglederne. Fikk operert masse endo, brent arrvev og skylt eggstokkene. Fikk beskjed om å komme tilbake om jeg ikke ble gravid innen 6 måneder, for henvisning til IVF. Akkurat 6 måneder etter operasjon, ble jeg gravid!

Så, om du har, benytt deg av helseforsikringen din. Det er absolutt håp! :Heartred
Har dessverre ikke noe helseforsikring, da jeg fortsatt er student. Men så fint at det ordnet seg for deg, selv med såpass mye endometriose. Da er det håp❤️
 
Jeg er i utredningsløp for endometriose, men har fått det avbrutt i flere omganger pga graviditet. Så har ikke fått problemer med p bli gravid pga det.
Det er ganske raskt å få time til lapraskopi i Gjøvik, kort ventetid i forhold til Oslo hvertfall :)
 
Jeg er i utredningsløp for endometriose, men har fått det avbrutt i flere omganger pga graviditet. Så har ikke fått problemer med p bli gravid pga det.
Det er ganske raskt å få time til lapraskopi i Gjøvik, kort ventetid i forhold til Oslo hvertfall :)
Så fint. Jeg bor i Oslo dessverre
 
Back
Topp