muffins... hjelp!

Tjolahopp

Elsker forumet
jeg vil lage muffins... sjokolademuffins!![:D]

noen gode oppskrifter?

kjøpte feil former til muffinsene jeg lagte sist... så har en pakke med over 200 små muffinsformer... de må jo brukes opp [8|][:-]

[:D]

Sjokolademuffins

Dette er en veldig enkel, men likevel utrolig god oppskrift på sjokolademuffins! De kan enten serveres som de er eller pyntes med et lite melisdryss. -Eller du kan strø over litt hakket sjokolade før steking, slik som på bildet. Dermed får sjokolademuffinsene straks preg av å være litt eksklusive. Oppskriften gir 12 stk.

Ingredienser:

50 g smør
1,5 dl sukker
1 egg
2,5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 ss kakao
1 dl melk

Pynt:
100 g kokesjokolade
papirformer

Fremgangsmåte:

Smelt smøret og bland i melken. Rør sammen sukker og egg med en stålvisp (ikke visp eggedosis). Bland i smørmelken og sammenpisket egg. Sikt sammen det tørre og bland alt raskt sammen til en jevn, klumpfri deig.

Ha papirformer i et muffinsbrett. Fordel deigen i muffinsformene. Hakk kokesjokoladen grovt og dryss på toppen av hver muffins. Sett muffinsbrettet på rist midt i ovnen og stek ved 175°C i 15-20 min. Avkjøl noe i formen. Løsne muffinsene forsiktig fra formen med en skarp kniv og hvelv muffinsene ut av formen.

Tips:

Du bør sette papirformene i muffinsbrett, ellers vil muffinsene ofte renne over. Hvis du ikke har muffinsbrett bør du bruke doble papirformer og passe på at du ikke fyller formene for fulle. Det vil da blir noen flere enn 12 muffins. Du må også passe på steketiden, da muffinsene sannsynligvis vil trenge kortere steketid når de er mindre.

Muffinsene er kjempefine å fryse!

smakt de? er de gode? jeg kan kansje bare bake de, og noen andre senere [:D]

(fant en melkesjokolademuffins-oppskrift, men mangler alle ingrediensene der [:o])

Ja jeg har smakt dem, og jeg syns dem var gode, men jeg knotet noe forferdelig før jeg ble ferdig [:D]

Jeg er ingen kokk/baker for og si det slik [:-]

ORIGINAL: ~Lucky~

Ja jeg har smakt dem, og jeg syns dem var gode, men jeg knotet noe forferdelig før jeg ble ferdig [:D]

jeg er elendig på muffinser!! men jeg prøver [:)]

ORIGINAL: **Flash**

Klarer jeg så klarer du [:D]
Si fra hvordan resultatet blir da

ok, nå forstår jeg hvorfor folk har muffinsbrett, eller hva dte heter!! *skal noteres på "handlelista"*
heva jo godt, og over kanten, borti hverandre... og ble litt firkanta og rare... [8D] ikke det peneste jeg noen gang har laga!!

men de ble jo kjempegode [:D]

thanx!

Skjønner jeg er litt seint ute nå, men...............

De posene fra Toro med sjokolademuffins. De er SKIKKELIG gode asså!!
[;)]

ok, nå forstår jeg hvorfor folk har muffinsbrett, eller hva dte heter!! *skal noteres på "handlelista"*
heva jo godt, og over kanten, borti hverandre... og ble litt firkanta og rare... [8D] ikke det peneste jeg noen gang har laga!!

thanx!

fordelen med det, er jo at så har man en unnskyldning for å spise ALLE selv, man vil jo ikke sette sånne på bordet til ev. gjester...[8|][8D] 

Antall porsjoner: 20

Ingredienser

• 150 gr TineSmør
  • 3 stk. egg
  • 3,25 dl sukker
  • 3,5 dl hvetemel
  • 1 dl kakaopulver
  • 1,5 ts bakepulver
  • 1 ss vaniljesukker
  • 1 dl TineMelk Hel
    Glasu og pyntr:

• 1 dl TINE Kremfløte
  • 200 gr hvit, hakket kokesjokolade
  • 1 dl melis
  • 30 gr non stop , Smarties eller liknende

• Tidsforbruk
    25 min

Vanskelighetsgrad
    Lett
    Slik gjør du

I stekeovnen: 200 °C, i ca. 15 minutter

Smelt smøret. Visp egg og sukker til luftig eggedosis. Bland hvetemel, kakaopulver, bakepulver og vaniljesukker. Tilsett melblandingen vekselvis med avkjølt smør og melk i eggedosisen. Fordel røren i en smurt muffinspanne eller i papirformer. Stek dem midt i ovnen.
    Glasur og pynt:

Kok opp fløten til glasuren og rør inn den hvite sjokoladen.Ta kjelen av varmen og rør til sjokoladen er smeltet. Hell i melis under omrøring. La glasuren stivne litt. Del muffinsene og smør halvparten av glasuren imellom. Fordel resten av glasuren på toppen og pynt med sjokoladebiter f eks Smarties eller Non stop.

---------

Disse bruker jeg å lage, dog uten den glasuren, den var ikke så god synes jeg...men oppskrifta på muffinsene er nyyyydelig[:)]

ORIGINAL: Annabella

thanx!

fordelen med det, er jo at så har man en unnskyldning for å spise ALLE selv, man vil jo ikke sette sånne på bordet til ev. gjester...[8|][8D] 

uff, ja... jeg får se om noen av de er fine nok til å fryse... kn jo ikke spise over 20 stk selv [:-] hm... selv om jeg vil [:D]

You must log in or register to reply here.
    Back
    Topp