MSG

Aprilbaby 17

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg leste nettopp at gravide ikke skal spise mat som inneholder dette stoffet. Er dette sant? Stoffet finnes jo i mye mat, som toroposer, krydder osv. Syntes det er så mye gravide må ta hensyn til, og man kan jo bli helt hysterisk av dette!

Det står at det kan føre til fosterskader. Dette kan da vel ikke være sant? Da burde iallfall dette vært mye mer opplyst.Vi har shish kebabkrydder her hjemme som vi av og til har brukt i maten. Dette er en krydderpose som kjøpes på vanlige norske matbutikker. I dag oppdaget jeg at den inneholder MSG. Man blir helt nervervak av alt man må passe på. Det er sikkert mye annet som også er farlig som jeg ikke har fått informasjon om enda.

Hvordan tror dere gravide levd for 50 år siden? Hverfall ikke hysteriske på hva man bør og ikke bør spise. Eg tror mesteparten er oppspinn ! Man må kunne leve og spise normalt selv om ein er gravid. Før i tiden levde de jo på sjømat f.eks nå skal vi holde oss unna, dette er merkelig synes nå eg.

E vel berre rå sjømat ein helst ska halda seg vekke frå ;)

Sjømat kan spises. Inkl. rå sjømat. Unntak, fersk tunfisk (hermetisk går bra), store sjøfisk som sverdfisk, skate o.l. Unngå også innmat av skalldyr. (Du kan altså spise krabbekjøtter, men ikke innmaten i krabben)

Sent from my iPad using BV Forum

Hvis det har vært fryst kan man spise det rått og :) men ikke tunfisk og et par andre typer (står på matportalen). Det er en del rare stoffer i ferdigmat og krydderblandinger som generelt ikke er bra å få i seg for mye av, men ja ikke vits i å bli hysterisk. Men kanskje ikke spise det hver dag?

Syns forøvrig argumentet "for 50 år siden var det ingen som tenkte på det og mange fødte friske barn" er et elendig argument. Det var mange flere dødfødsler og misdannelser før enn nå, i tillegg hadde de feks ikke like mye medisiner som vi har nå. Skal vi slutte å bruke de og? Det går an å bruke sunn fornuft, og være glad for at man vet mer idag enn man gjorde før.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hva er MSG egentlig? Står det oppført som MSG i innholdsfortegnelsen? Spiser ikke så mye posemat og sånn, men bruker en del krydder så da får det kanskje bli en opprydding i hylla her...

Hva er MSG egentlig? Står det oppført som MSG i innholdsfortegnelsen? Spiser ikke så mye posemat og sånn, men bruker en del krydder så da får det kanskje bli en opprydding i hylla her...

Natriumglutamat. Det er en smaksforsterker :)

Fra hvilken kilde har du funnet dette? Har aldri hørt om det før.
Snart kan vi vel ikke spise brød, leverpostei eller ost heller. Alle gravide kommer tilå bli innlagt på sykehus for intravenøs mating. (litt bitter fordi jeg ikke får spise salami og trønderfår, tja, kanskje ;) )

No offence, men ikke la hysteriet ta overhånd. Spis som normalt, men ikke myke oster og rått/blodig kjøtt/svær fisk.
Og pass på å vaske frukt og grønnsaker godt. Matportalen har gode råd.
Jeg tenker alt med måte, jeg.

Har ikke funnet noe om msg og gravide jeg heller og det er et lovlig stoff i Norge. Men det er er e-stoff likevel, og generelt liker jeg ikke å spise så mye ferdigmat. Dessuten er det veldig salt også, men det er jo bare opp til hva man selv vil og har tid til :)

Er nok lurt for alle å kutte ned på MSG, og som du sier så fins det i nesten all mat. Men lag mat fra bunnen av, ren usminka mat. Det vil gjøre så godt for deg og hele familien din :) Når du kommer inn i det så er det en fryd og du kan da skjeldent tenke deg en toropose :) Lykke til :)

Back
Topp