MRSA, ESBL, VRE ??

Mars18oktober19

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Var på ultralyd uke 9 og fikk beskjed om å komme i uke 12 for å se mer. Men på innkallingen står det:
Vi viser til første innkalling og minner om behov for bakterieprøve dersom du har blitt eksponert for motstandsdyktige bakterier (MRSA,ESBL,VRE) siden forrige konsultasjon.
Hva betyr dette? Ikke hørt om før og det er kun snakk om enkel utvendig ultralyd. Noen som vet? Alt så normalt ut på første ul

Dette er multiresistente bakterier som man VET om man har vært borti eller ikke. Som regel er det karantene rundt dem.

Som nevnt ovenfor, ja. Sykehus og andre institusjoner vil svært gjerne unngå at mennesker som kan være en mulig smittekilde av multiresistente bakterier kommer innom. Jeg fikk et skjema å fylle ut fra sykehuset, hvor det sto at om jeg krysset av Ja på ett eller flere spørsmål skulle jeg ta kontakt med de i god tid før timen slik at de kunne tilpasse mitt besøk.
Skjemaet var noe a la dette:

upload_2019-3-22_13-37-30.png

Er du usikker, så ta en telefon til dem tenker jeg :)

Var på ultralyd uke 9 og fikk beskjed om å komme i uke 12 for å se mer. Men på innkallingen står det:
Vi viser til første innkalling og minner om behov for bakterieprøve dersom du har blitt eksponert for motstandsdyktige bakterier (MRSA,ESBL,VRE) siden forrige konsultasjon.
Hva betyr dette? Ikke hørt om før og det er kun snakk om enkel utvendig ultralyd. Noen som vet? Alt så normalt ut på første ul

Det er nok bare en vennlig påminnelse slik at man ikke er innom en gang og alt er fint og fortsetter tro de, og så kanskje er smittebærer av alvorlige bakterier i mellomtiden.

Har ikke noe med at alt så fint ut på ul, det kan det fint gjøre selt om du har f eks mrsa, men behandlingsstedet vil unngå mulig smitte videre.

Har ei venninne som hadde mrsa-bakterien i seg ved første graviditet. hun måtte ligge på isolat, og også føde på isolat, så sykehus mm er ekstremt nøye på å følge opp de som evt har disse bakteriene.

Hvis du har vært innlagt på sykehus i utlandet. hvis man har blitt smittet i Norge har man fått beskjed, ikke normalt. Gjelder ofte langtidsyke med lavt immunforsvar.

I forhold til MRSA så spør dem om du har vært behandlet på sykehus i utlandet de siste 6(?) mnd. Ser på Google at det gjelder de to andre også

Fikk slikt skjema noen ganger i posten når jeg fikk andre papirer når jeg har vært i gjennom prøverør, så alltid bort fra det da jeg aldri har vært innlagt på sykehus i utlandet osv, så er sikkert bare noe standardpapir fra sykehus i tilfelle :) Fikk aldri spørsmål om noe rundt det heller.

Back
Topp