MR med kontrastvæske

Flo87

Elsker forumet
Hvordan funker det? Hvor lang tid tar en sånn undersøkelse? Må man få den i kroppen en stund før mr'en...?

ORIGINAL: Flo87

Hvordan funker det? Hvor lang tid tar en sånn undersøkelse? Må man få den i kroppen en stund før mr'en...?

Jeg husker ikke helt, men jeg tror ikke det gikk lang tid i mellom nei.

Du får den mens du ligger der.
Jeg fikk i skuldra og reagerte såpass kraftig at jeg ikke kunne bruke armen på nesten 2 uker. Men de fant enderlig feilen etter 4 år uten at noen fant en dritt.

Det er forskjellig, og kommer an på hva man skal ta bilde av. Noen drikkes på forhånd, noen settes rett i hånda før og noen settes underveis i undersøkelsen...

Aha, er i lysken dette her...

Da er det nok inn i blodet underveis [;)]

Det kan variere fra røntgenavdeling til røntgenavdeling hvordan man gjennomfører undersøkelsen. Men du får jo beskjed nr du kommer til undersøkelsen.
Er du allergisk, spesielt hvis du har reagert på kontrastvæske tidligere, må du varsle røntgenavdelingen. Det er også viktig at røntgenavdelingen får beskjed om du har nyresvikt, diabetes eller myelomatose.

Du må ikke spise eller drikke de siste fire timene før undersøkelsen. Når kontrasten sprøytes inn i blodåren, kan du føle varme som sprer seg i kroppen. Kvalme og ubehag er også vanlig.

Lykke til.

Back
Topp