MR av bekken - mulig gravid?

Hvitveisen

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg skal ta MR av bekkenet neste uke, utredes for endometriose.

Saken er den at MR ikke skal tas hvis man er gravid. Jeg har ikke blitt gravid etter 1,5 års prøving, så jeg regner jo ikke med at jeg har blitt det denne måneden heller. Men jeg vet jo ikke? Kan ikke teste for evt graviditet før uka etter MR-undersøkelsen.

Noen synspunkter? Jeg må komme i gang med utredningen og det er lang venteliste, og jeg kan jo komme til å få samme problemstilling hvis jeg ber om ny time senere?

Hjelp? :-)

Kan du ikke ta en test før du skal i MR? Så ringer du å avbestiller om den er positiv? Jeg tok MR i andre trimester... Men det var hodet, så mulig de kan ta selv om du er gravid, men ikke før etter endt første trimester.

Kan du ikke ta en test før du skal i MR? Så ringer du å avbestiller om den er positiv? Jeg tok MR i andre trimester... Men det var hodet, så mulig de kan ta selv om du er gravid, men ikke før etter endt første trimester.

Det er for tidlig å teste da. Vil bli negativ uansett. Kan tidligst teste noen dager etter, helst en uke.

Du kan jo ringe klinikken og spørre, og man kan jo sjekke graviditet på blodprøve...

Du kan jo ringe klinikken og spørre, og man kan jo sjekke graviditet på blodprøve...
Ja, skal til gyn dagen før så tenkte å be om blodprøve der. Da rekker jeg akkurat å avbestille.

Det de skriver om MR og tidlig graviditet er at enten går det bra eller så aborterer du. Det er ikke så svart hvitt for meg da, vil jo så gjerne ha en liten en :-)

Det er for tidlig å teste da. Vil bli negativ uansett. Kan tidligst teste noen dager etter, helst en uke.
Trodde noen tester var at du kunne ta ganske så snart jeg? Ville bedd om å få en utsette timen.

Men hvorfor mr for å sjekke endometriose ? Det eneste som kan finne endometriose helt sikkert er lapraskopi.

Men om du har IKM nærmest 1 uke etter MR så er du jo knapt befruktet. Kan ikke se for meg at det kan skade da? Kan du ikke ringe de og høre...?:) Om jeg hadde fått ny time kjapt hadde jeg fått ordnet en dato ift hvor i syklusen jeg hadde vært. Men hadde jeg måttet vente lenge på ny så hadde jeg tatt den. I alle fall så tidlig...

Men om du har IKM nærmest 1 uke etter MR så er du jo knapt befruktet. Kan ikke se for meg at det kan skade da? Kan du ikke ringe de og høre...?:) Om jeg hadde fått ny time kjapt hadde jeg fått ordnet en dato ift hvor i syklusen jeg hadde vært. Men hadde jeg måttet vente lenge på ny så hadde jeg tatt den. I alle fall så tidlig...
Glemte at du skrev det var bekkenet du skulle ta røntgen av....Da stiller det seg kanskje litt annerledes da det liksom er i det området...Jeg hadde ringt og hørt:)

Har ringt, de sier at hvis jeg er gravid så kan det gå bra. Hvis ikke så blir det abort tidlig. Så de mente at det var fint at hvis det gikk bra var det ikke fare for skader (siden det da ville blitt abort)...

Ingen betryggelse for meg. Men regner ikke med at det har klaffet nå heller - det har jo ikke gjort det de 19 foregående månedene :-)

Tar blodprøve dagen før så avgjør jeg da tror jeg :-)

Veldig teit. Hvilke leger de det som mente du måtte ta det ? Gyn ?

Det var fastlegen som mente at det var best å "begynne der".

Skal til gyn neste uke og starte mer formell utredning der, så regner med at hun henviser til laparoskopi da. (har mange symptomer på endometriose).

Det var fastlegen som mente at det var best å "begynne der".

Skal til gyn neste uke og starte mer formell utredning der, så regner med at hun henviser til laparoskopi da. (har mange symptomer på endometriose).
Fastleger vet desverre ikke alltid hva de snakker om når det kommer til endometriose.

Back
Topp