Mozarella...trygt å spise?

Maritius

April 2013s nattdyr
VIP
JuniJubel2021
Juligull2021
Kanskje dumt spørsmål, men kan man spise mozarella ost som ikke er smeltet, sånn raspet ost fra arla. Den er genial til taco, men leste et sted at gravide ikke skal spise fersk mozarella....? Noen som vet?

Den osten som er raspet er ikke fersk, så da burde det gå. Den er vel som en hardost i utg.punktet, og da skulle man tro den gikk under samme kategori som norwegia o.l.

Jeg har hvertfall spist mozarella. Holt meg unna parmesan fordi den er upasteurisert, men ser på matportalen at gravide trygt kan spise parmesan. Sto ingenting om at man ikke kunne spise mozarella der, og den ferdig opprevne mozarellaen er jo pasteurisert.

Her er et utdrag fra matportalen:

Melk og meieriprodukter

Generelt: Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt. Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier). Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Ok. Takk for svar, jenter! Da kan jeg spise det med god samvittighet! :-)

Ja spis med god samvittighet for den er trygg:)

Det er myk bøffel-mozzarella (de hvite ferske son ligger i vann) man skal være forsiktig med, så hard mozzarella går helt fint :)

Back
Topp