Mottar du eller ditt barn...

me84

Elsker forumet
Grunnstønad?
Hjelpestønad?

Hvordan gikk du fram og hvorfor mottar dere det?

Jeg har søkt pga snuppa har en hudsykom som krever stell og kremmer men har fått avslag,
enda vi kjenner flere andre med samme diagnosen får grunnstønad.

Men du får dekket utgifter for kremer og sånt?
Vi får dekket alt over en viss sum med R, og han har "bare" atopisk eksem.

Jo kan få dekket det,da må vi ta vare på alt av kvitteringer i ett år og så får vi noe igjen,husker ikke hvor mye, men summen er ganske høy før man får noe igjen så dhjelper ikke så mye.

ORIGINAL: me84

Jo kan få dekket det,da må vi ta vare på alt av kvitteringer i ett år og så får vi noe igjen,husker ikke hvor mye, men summen er ganske høy før man får noe igjen så dhjelper ikke så mye.

Kjedelig.
Håper du finner ut av noe [:)]

Har begge deler til junior. Vi søkte bare vanlig med legeerlæring fra behandlende lege. Ble fryktelig mye papirer da, må beskrive hele hjelpebehovet med tidsbruk i søknaden om hjelpestønad, det ble maaange sider.....
Grunnstønaden gikk jo raskere å fylle ut da, men vi har BETYDELIGE merkostnader i forhold til de som har friske barn, så der var det liksom ikke tvil....

Edit: mottar det pga sønnens PKU med fryktelig streng diett, mye oppfølging i/fra sykehus, MYE merarbeid med mat, informasjon, opplæring osv osv osv. Og fryktelig dyr mat

Grunnstønad gis ved betydelige merkostnader i forhold til friske barn, hjelpestønad gis for betydelig merarbed i forhold til friske barn. Så er det jo litt opp til de som behandler saken da, hva som er betydelig merarbeid/kostnad.....
Bruk god tid på utfylling av søknaden og få med ALT - alle ekstrakostnader (utover det friske barn trenger av kremer og slaver osv), all tid som brukes (utover det man bruker til liknende på friske barn)osv

Mini får hjelpestønad fra nav hver mnd pga diabetes.
husker ikke hva vi gjorde for og få det.

min gutt har nettopp fått innvilget hjelpestønad. pga alvorlig astma. fyllte ut skjemaet, sendte det til fastlegen som skrev bekreftelse for at det stemte og han sendte det videre til nav for meg. tok så 6 mnd før vi fikk innvilget og da fikk vi etterbetalt.Du har rett på å få etterbetalt fra 3 mnd før du sender inn søknaden så du får skynde deg. [;)]

Back
Topp