Motorikk / mageleie

Guest
Jeg har et barn på 2,5 mnd som ikke vil ligge på magen! :-( prøver å legge henne på magen noen ganger til dagen, men hun begynner å grine med en gang! Jeg ser at hun nok burde være sterkere i nakken enn det hun er... Holder ikke hodet opp mer enn 1-2 sek om gangen, det virker ikke som hun "gidder". Hun ligger bare å smatter på underlaget, for så begynne å grine. Prøver å lokke med leker og all slags. Noen tips? Skal vi bare la henne grine litt? Får så vondt av å la henne ligge der... :-( prøver å gå med henne med bryst mot bryst og da holder hun hodet oppe og kikker rundt seg, men det blir jo ikke samme treningen som mageleie...
 
Hei! Flott at du som mor er opptatt av din datters motoriske utvikling. Det at barnet får bli sterk i nakke og har får god hodekontroll er helt vesentlig for den videre motorisk utviklingne. Den beste måten å trene hodekontroll er å la barnet ligge i mageleie og løfte hodet. Dette er ganske slitsomt for barnet de første månedene pga. hodets størrelse i forhold til kroppsvekten, men man ser ofte stor framgang ettre kort tids øving. Det er naturlig at barnet vil protestere og bli sutrete når det begynner å bli tungt. Den beste måten å øke utholdenheten på, er å legge seg foran jenta di på gulvet og prate til henne. Ansikter er det som fanger størst interesse hos barn de første tre månedene, og foreldre og søsken er ofte de mest interessante personene. En annen gylden anledning til å trene på dette er i stellet. Ved å la jenta di ligge på magen på stellebordet, så kan du stabilisere ved å legge en hånd på stumpen, samtidig som du bøyer deg ned på huk foran henne. Da får dere god øyenkontakt og kan gi hverandre masse god oppmerksomhet. Ved å gjøre dette hver gang du steller henne, samtidig som du lar henne ligge så mye som mulig på magen på gulvet når hun er våken, vil jeg tro at du snart ser framgang. Så snart jenta di blir sterkere, vil hun helt sikkert synes at det blir kjekkere og kjekkere å ligge på magen. Etterhvert blir hun også istand til å bruke hendene sine mer aktivt. Ved å øve på dette noen ganger daglig, vil du oppleve å få til et godt samspill og en god kontakt med barnet ditt, samtidig som du er med å legge tilrette for en god motorisk utvikling. Lykke til! Beste hilsen Elin.
 
Back
Topp