Motivere til å sove i egen seng.

IngridK

Flørter med forumet
Trenger sårt noen tips til å få femåringen til å ville sove i egen seng!
Vi har samsovet siden hun ble født og både jeg og far har trivdes med det. I sommer fikk vi barn nr.2 og for at femåringen ikke skulle føle seg tilsidesatt så har vi fortsatt med samsovinga, dvs. jeg sover i dobbeltsenga med et barn på hver side, far sover på gjesterommet.
Nå begynner vi å bli veldig klar for å få storesøster over i egen seng. Senga hennes står på rommet vårt, men hun er ikke interessert og blir fryktelig lei seg hver gang vi tar det opp. Lillesøster må fortsette med samsovinga da vi ammer flere ganger på natta og jeg sover meg gjennom det.

Er løpet kjørt for storesøster? Kommer vi til å ha henne i dobbeltsenga til hun konfirmeres? Har lokka med premier og diverse men hun sier rett ut at hun ikke er interessert. Er det for tidlig ift.at hun kanskje er misunnelig på lillesøster? Hun er veldig glad for å ha fått ei lillesøster og vi har ikke sett antydninger til sjalusi, selv om det sikkert kan være noe med det uansett.

Håper noen andre har erfaringer og tips ❤

Legger de seg samtidig? Har ikke prøvd dette selv, men hva med å ordne spesielt sengesett på hennes seng, ei lampe som feks viser stjerner eller noe annet som er hennes og bare hennes. Ordne litt ting som er på rommet og ikke kan tas inn i deres soverom. Snakke mer om at når "man" blir så stor er mange slik at de vil sove i egen seng, fordi de klarer det. Lage det slik at hun trives godt på rommet, vil sove der og være der. Evt også sitte med henne til hun sovner der inne.

Trenger sårt noen tips til å få femåringen til å ville sove i egen seng!
Vi har samsovet siden hun ble født og både jeg og far har trivdes med det. I sommer fikk vi barn nr.2 og for at femåringen ikke skulle føle seg tilsidesatt så har vi fortsatt med samsovinga, dvs. jeg sover i dobbeltsenga med et barn på hver side, far sover på gjesterommet.
Nå begynner vi å bli veldig klar for å få storesøster over i egen seng. Senga hennes står på rommet vårt, men hun er ikke interessert og blir fryktelig lei seg hver gang vi tar det opp. Lillesøster må fortsette med samsovinga da vi ammer flere ganger på natta og jeg sover meg gjennom det.

Er løpet kjørt for storesøster? Kommer vi til å ha henne i dobbeltsenga til hun konfirmeres? Har lokka med premier og diverse men hun sier rett ut at hun ikke er interessert. Er det for tidlig ift.at hun kanskje er misunnelig på lillesøster? Hun er veldig glad for å ha fått ei lillesøster og vi har ikke sett antydninger til sjalusi, selv om det sikkert kan være noe med det uansett.

Håper noen andre har erfaringer og tips ❤
Jeg har ingen erfaring, men leste engang noe om at man kunne ha madrass ved siden av egen seng, og at de måtte ta med dyne og pute for å sove der. Da ville de bli lei og slutte. Nå er jo senga der allerede, men kunne jo forsøkt med å legge henne i egen seng og si at hun kan komme over til dere med en gang hun har lyst, men må ha med dyne og pute. Se om det kan gjøres med museskritt liksom? Masse lykke til! Ikke alltid så lett med disse små :)

Jeg tror nok ikke det er noen enkel vei her dessverre. Hun vil uansett protestere kraftig på å sove i egen seng når hun opplever det som så mye bedre hos mamma. Her er ikke løpet kjørt, men tenker at her må dere velge enten å stå i den kampen eller vente til hun blir såpass gammel at hun ønsker litt mer privatliv (hvilken alder hun da er i vet ikke jeg, men tror nok ingen konfirmanter synes det er stas å dele seng med mor :hilarious:). Ser du har fått flere gode tips over. En annen mulighet er å gi henne noen valg feks mellom å sove i egen seng eller på madrass, velge mellom to ulike sengetøy o.l. Ved å gi valg i den retning man ønsker opplever barnet å ha litt medbestemmelsesrett og blir ofte litt mer sammaebeidsvillig.

• Liker
Reactions: HCS
Vi tok eldste inn i senga igjen etter at lillebror ble født (da hadde han sovet litt over ett år i egen seng først), så flyttet vi begge inn på eget rom da yngste var omtrent 1,5 år. For oss var det lettere å flytte begge samtidig, enn å flytte eldste først.

Vi tok eldste inn i senga igjen etter at lillebror ble født (da hadde han sovet litt over ett år i egen seng først), så flyttet vi begge inn på eget rom da yngste var omtrent 1,5 år. For oss var det lettere å flytte begge samtidig, enn å flytte eldste først.
Jeg tror også det ofte vil være løsningen. Vi samsover med begge. Tror nok han på snart 4 vil bli veldig sår hvis lillesøster sover med oss men han må sove alene hele natta. Vi tar han inn til oss i løpet av natta, men om vi ikke gjør det tror jeg han opplever det vanskelig. Samtidig, ser han innimellom vil være veldig stor, så kan hende han sover hele natta hos seg selv om en stund.

Kanskje det kan være motiverende å få eget nytt soverom? Som er bare hennes? La henne hjelpe til med å pusse opp rommet sitt litt? Kanskje hun kan bestemme ny farge, velge seg litt pynt eller nye sengeklær, gjøre litt stas ut av det?

Tenker det kan bli en vanskelig overgang, og at hun trenger mye støtte i en periode ved at du tar kveldsrutiner og ligger sammen med henne til hun sovner, og at pappaen kanskje kan sove sammen med henne om natta. Hun kan jo også evt ta med seg puta over til deg om hun våkner.

Løpet er uansett ikke kjørt, om du velger å gjøre noe med det nå eller vente til hun bestemmer det selv. :)

Legger de seg samtidig? Har ikke prøvd dette selv, men hva med å ordne spesielt sengesett på hennes seng, ei lampe som feks viser stjerner eller noe annet som er hennes og bare hennes. Ordne litt ting som er på rommet og ikke kan tas inn i deres soverom. Snakke mer om at når "man" blir så stor er mange slik at de vil sove i egen seng, fordi de klarer det. Lage det slik at hun trives godt på rommet, vil sove der og være der. Evt også sitte med henne til hun sovner der inne.

Tusen takk for svar :)
Ja de legger seg samtidig. Må tenke litt mer på dette kjenner jeg.

Back
Topp