Morspermisjon og penger fra nav

• Trådstarter Trådstarter Blue Angel
  • Opprettet Opprettet
B

Blue Angel

Guest
Får man penger hele perioden fordi om det ferie og jeg får feriepenger fra arb.giver? :)
Eller får man ikke denne mnd?

Du skal melde inn ferie til nav så stopper de både permisjonen (så den varer lenger) og utbetalingen

Du må melde ferie.

Her får jeg betalt via arbeidsgiver og da får jeg feriepenger. Mener å bli fortalt at arbeidsplassen taper penger på det mot at nav utbetaler permisjonspenger for da betaler de for ferien også, ikke arbeidsgiver...men er usikker? Mener også man bare får 4 uker ferie fra nav, mens 5 uker fra arbeidsgiver. Usikker på det også.

Men som de andre sier - du skal skrive opp ferie i permisjonssøknaden.

Man har kun krav på den lovpålagte ferien, 4+1, og dette må meldes fra om i søknaden. NAV stopper foreldrepenger i den perioden du har ferie og permisjonen blir forflyttet tilsvarende.

Jeg leverte også et eget ark ved siden av kun for ferie, som arbeidsgiver måtte undertegne. Fikk beskjed om å gjøre det slik, da behandlingen ville gå raskere.

Man har kun krav på den lovpålagte ferien, 4+1, og dette må meldes fra om i søknaden. NAV stopper foreldrepenger i den perioden du har ferie og permisjonen blir forflyttet tilsvarende.

Jeg leverte også et eget ark ved siden av kun for ferie, som arbeidsgiver måtte undertegne. Fikk beskjed om å gjøre det slik, da behandlingen ville gå raskere.
Hva om man velger å ta ut ferie akkurat rundt termin? Mister man da de 9 ukene med foreldrepenger forbeholdt mor? Jeg har ingen mulighet til å være lenger borte fra jobb enn 3 uker, kanskje Max 5 om jeg tar ut hele ferien i ett. Er selv vikar for ei i permisjon.

Feriepenger har ingenting med foreldrepenger å gjøre, men dersom man tar ut ferie i permisjonsperioden, blir foreldrepengene satt på pause i ferien.
Mange velger å legge ferien til slutten av permisjonen for å forlenge den. :)

Hva om man velger å ta ut ferie akkurat rundt termin? Mister man da de 9 ukene med foreldrepenger forbeholdt mor? Jeg har ingen mulighet til å være lenger borte fra jobb enn 3 uker, kanskje Max 5 om jeg tar ut hele ferien i ett. Er selv vikar for ei i permisjon.

Du mister ingen uker selv om du tar ferie.
Da utsetter du jo bare permisjonen, og foreldrepengene (og permisjonen) starter opp igjen når du er ferdig med ferie.

Du har krav på å være borte 49/59 uker uansett om du er vikar eller ikke, og det er veldig dumt å ikke bruke permisjonen sin.
Det er ikke ditt ansvar å sørge for at noen besitter stillingen du har/er vikar for, så ikke tenk på det. ;)

Back
Topp