Morsmelkerstatning

Sommerstjerne

Glad i forumet
Julikulene 2020
Smånissene 2022
På grunn av helsemessige årsaker hos meg, må vi nok over på delamming, eller avslutte ammingen.

Har ingen erfaring med morsmelkerstatning, og føler det virker ganske stress.

Så hvordan løser dere det praktisk?
Hvilket utstyr er bra å ha?

Dersom noen har gått fra fullamming til kun bruk av mme er det fint om dere vil dele hvordan dere gikk frem!
Baby nå bruker jo pupp til både mat, kos, trøst og for å sovne. Så aner ikke hvordan vi skal starte med mme.

Her har vi oppstartsproblemer som lav produksjon. Derfor har vi vært nødt til å bruke mme for å supplere måltidene. Jeg pumper i tillegg da. Vår gutt er litt over en uke og vi fant ut at nan 1 ferdigblandet ble litt hard for magen. Så vi har gått over til nan sensilac som er mye skånsommere mot magen. Har hatt mye gråt her hjemme, før vi skiftet. Jeg er også interessert i å vite om hvordan man går fra amming til mme fult om det skjærer seg her.

Sniker her som tidligere flaske mamma til 3. Hipp ferdiglaga om du ikke sliter med å betale for det.
Vannkoker med tempmåler som kan varme opp til 40grader. Eventuelt 70grader og så lage flere flasker i slengen. For min del var det også viktig å ha mange flasker for å gjøre livet lettere. Hadde vell 20+. Når de skulle vaskes så kunne eg fylle en oppvaskmaskin med kun flasker.
Jeg Amma når ungen ville, så gav eg flaske så mye de ville ha, ble naturlig mindre og mindre amming da de likte flaksen best.

Last edited:
Sniker. Det kan være vanskelig å opprettholde melkeproduksjon hvis man ikke jobber litt for det og å unngå at baby foretrekker flaska, så det kan bli en helt naturlig overgang til mme som Mymlen93 skriver. Hvis dere ønsker å planlegge å gå helt over til mme er det lurt å gjøre det gradvis, både for babys mage og for å ikke få tette melkeganger og brystbetennelse, pluss hormon-kræsj. Ammehjelpen beskriver en metode der man erstatter en og en amming og lar det gå noen dager mellom for at produksjonen skal stabilisere seg: https://ammehjelpen.no/ammeslutt/

Hvordan gjør dere det på natten? Blander dere klart flasker som står i kjøleskap, og varmer opp?

Hvor mye drikker deres per måltid?
Lille her drikker kun 60-70ml. Ser det står at babyer op 1-4 mnd skal ha 135-175 per måltid!!

Hvordan gjør dere det på natten? Blander dere klart flasker som står i kjøleskap, og varmer opp?

Lille her drikker kun 60-70ml. Ser det står at babyer op 1-4 mnd skal ha 135-175 per måltid!!
Jeg delammer min. På natta har vi både prøvd å blande flasker klart i kjøleskapet og å blande der og da når gutten våkner. Jeg foretrekker å ha klart i kjøleskapet fordi jeg er litt redd for å surre det til med antall skjeer i blandingen når jeg står opp og er trøtt om natta, mens mannen blander når han våkner.
På natta drikker sønnen min ikke mer enn 90ml, mens på dagen er det mellom 135-175ml, så det varierer

Termos med temperert vann, pulver ferdig oppmålt i sånne bokser

Sniker. Her gikk vi fra fullamming til bare mme pga jeg ble innlagt og måtte medisineres. Ungen var da 4-5 måneder gammel. Jeg brukte NAN og kokte vann i kasserolle hver gang, og så satt jeg flasken inn i kaldt vann for å kjøle av. Ca 15 min til sammen. Iblant brukte jeg halv teskje matekstrakt oppi flasken om ungen fikk hard mage, etter råd fra helsestasjonen.
Overgangen var brått men gikk over alle forventninger.

Sniker. Her gikk vi fra fullamming til bare mme pga jeg ble innlagt og måtte medisineres. Ungen var da 4-5 måneder gammel. Jeg brukte NAN og kokte vann i kasserolle hver gang, og så satt jeg flasken inn i kaldt vann for å kjøle av. Ca 15 min til sammen. Iblant brukte jeg halv teskje matekstrakt oppi flasken om ungen fikk hard mage, etter råd fra helsestasjonen.
Overgangen var brått men gikk over alle forventninger.
Tar gjerne i mot tips!
Over hvor mange dager sluttet dere?
Jeg ammet i går kveld, i dag tidlig kl 08, så klokka 11, og nå klokka 18:30. Da hadde jeg skikkelig melkespreng på ene siden. Nå skal jeg ikke amme neste døgnet, men må nok pumpe eller håndmelke for å unngå skikkelig melkespreng og risikere betennelse.
Er litt usikker på hva som er beste metode for å unngå betennelse, men samtidig redusere produksjonen!
Feks hvor mye bør jeg pumpe eller håndmelke ut? Kun noen få milliliter, eller til jeg ikkje kjenner melka tydelig i brystet mer?

Tar gjerne i mot tips!
Jeg ammet i går kveld, i dag tidlig kl 08, så klokka 11, og nå klokka 18:30. Da hadde jeg skikkelig melkespreng på ene siden. Nå skal jeg ikke amme neste døgnet, men må nok pumpe eller håndmelke for å unngå skikkelig melkespreng og risikere betennelse.
Er litt usikker på hva som er beste metode for å unngå betennelse, men samtidig redusere produksjonen!
Feks hvor mye bør jeg pumpe eller håndmelke ut? Kun noen få milliliter, eller til jeg ikkje kjenner melka tydelig i brystet mer?
Til det ikke er sprengt mer. Men ikke tøm.

Tar gjerne i mot tips!
Vi måtte dessverre avslutte fra en dag til den neste... ble traumatisk både for meg og ungen, MEN som sagt så gikk det fort fint. I begynnelsen husker jeg at jeg pumpet latterlige mengder melk hver dag, det var utrolig mye. Men det var bare fordi jeg fikk vondt i brystene hvis jeg ikke gjorde det. Dvs, jeg pumpet til at det føltes behagelig ut. (Elektrisk pumpe.) Pumpet også en gang ila natten. Dette varte i cirka 2 uker. Deretter sluttet jeg å pumpe om natten. Det gikk ca 4 uker før jeg kunne slutte helt med å pumpe. Melken forsvant kort tid etter.

Tar gjerne i mot tips!
Hei!
Hvordan har nedtrapping din gått? Hvordan gikk du frem? :)
Har du trappet ned eller sluttet helt?
Håper det har gått fint :happy:

Hei!
Hvordan har nedtrapping din gått? Hvordan gikk du frem? :)
Har du trappet ned eller sluttet helt?
Håper det har gått fint :happy:
Nedtrappingen gikk veldig fint! Dagen etter jeg skrev sist pumpet jeg bare 60 ml til sammen for å fjerne spreng. De neste dagene ammet jeg 1-2 ganger daglig. Ammet nå sist på søndag, og kuttet helt da. Lekker noen dråper melk noen ganger daglig, men kjenner ingen antydning til spreng lengre. Vurderte å beholde 1-2 amminger daglig, men det ble bare sårt for meg. Så ble bedre psykisk når jeg kutta ammingen helt :)

Har et spørsmål hvis noen vet!

Som jeg skrev i innlegget over tidligere i dag har jeg merket litt lekkasje av melk. Kjente nå i kveld litt melk i et par melkeganger, og håndmelket nå ut litt melk. Kanskje 10ml. Har jo ikke ammet på ca ei uke. Men kan jeg trygt gi denne melka til baby, selv om den i teorien har stått lenge i brystet? Innbiller meg at jeg har hørt at innholdet i melka sirkulerer på samme måte som blodet, og dermed alltid er «fersk». Noen som vet sikkert?

Har et spørsmål hvis noen vet!

Som jeg skrev i innlegget over tidligere i dag har jeg merket litt lekkasje av melk. Kjente nå i kveld litt melk i et par melkeganger, og håndmelket nå ut litt melk. Kanskje 10ml. Har jo ikke ammet på ca ei uke. Men kan jeg trygt gi denne melka til baby, selv om den i teorien har stått lenge i brystet? Innbiller meg at jeg har hørt at innholdet i melka sirkulerer på samme måte som blodet, og dermed alltid er «fersk». Noen som vet sikkert?
Du kan trygt gi melka :) anbefaler å håndmelke i dusjen om du har tette melkeganger for å få løst opp de litt enklere.

Hvor mye mme drikker babyene deres i løpet av et døgn?

Jenta mi er 7 uker og drikker 650-800ml. Jeg er bare nysgjerrig, er ikke bekymret eller noe :)

Hun hadde gått opp nesten 1kg siden fødsel siste veiing, jeg er spent på neste veiing.

Hvor mye mme drikker babyene deres i løpet av et døgn?

Jenta mi er 7 uker og drikker 650-800ml. Jeg er bare nysgjerrig, er ikke bekymret eller noe :)

Hun hadde gått opp nesten 1kg siden fødsel siste veiing, jeg er spent på neste veiing.
Mi er liten. Var 2,8kg ved fødsel, og har akkurat bikket 4kg nå 7/8 uker.

Hun drikker 7-8 måltider daglig, og 50-90ml per måltid. Tipper hun ligger på rundt 500ml i døgnet. Ikke mye, men hun er fornøyd, og følger kurven sin foreløpig. Men flatet litt ut da vi sluttet med amming of startet med mme.

Mi er liten. Var 2,8kg ved fødsel, og har akkurat bikket 4kg nå 7/8 uker.

Hun drikker 7-8 måltider daglig, og 50-90ml per måltid. Tipper hun ligger på rundt 500ml i døgnet. Ikke mye, men hun er fornøyd, og følger kurven sin foreløpig. Men flatet litt ut da vi sluttet med amming of startet med mme.
Uten at jeg kan noe som helst om dette syns jeg det høres ut som en passelig mengde for en baby med hennes vekt. :)

Vår var 4,6kg på forrige veiing (og født 58cm lang!). Hun drikker 650-800ml om dagen. Helst i små porsjoner på 60ml. Om natten går det a å få i henne 120ml om gangen, det er da hun drikker mest. Tror det er ok mengde for henne, neste veiing om ca 2 uker vil vise.

Uten at jeg kan noe som helst om dette syns jeg det høres ut som en passelig mengde for en baby med hennes vekt. :)

Vår var 4,6kg på forrige veiing (og født 58cm lang!). Hun drikker 650-800ml om dagen. Helst i små porsjoner på 60ml. Om natten går det a å få i henne 120ml om gangen, det er da hun drikker mest. Tror det er ok mengde for henne, neste veiing om ca 2 uker vil vise.
I følge det som står på mme-boksen er det jo alt for lite, men tenker også at det er forskjell på hvor store de er :) helsesykepleier har sagt vi ikke skal stresse så lenge hun virker frisk og fornøyd :)

Sover hun lengre strekk på natta etter litt større måltider? Her sover hun gjerne 4-5 timer i strekk på natta :)

Back
Topp