Morsmelkerstatning !

Augustjente<3

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Til dere som bruker det, hvordan forbereder dere måltidene ?
Jeg har til nå kun brukt den ferdigblandede pga den er så lett å bruke, men dette vil bli for dyrt i lengden.
Når dere bruker pulver, lager dere et måltid om gangen eller lager dere til en hel dag, og hvordan gjør dere det?
Blir så forvirra av alt dette med temperatur osv, derfor har jeg utsatt det.
Noen som vil forklare på type "mme for dummies" måten?

Melkepulveret skal kun blandes i rett før måltidet. Dette er veldig viktig! Melkebakterier utvikler seg fort, og disse kan være livsfarlige for de små.

Men så, her er min måte :)
- koker opp vann kvelden før, lar det stå å avkjøle seg over natta
- fyller på melkedispenseren med riktig mengde MME i forhold til antall ml babyen spiser, kvelden før
- på morgenen heller jeg det over på termos
- heller over riktig mengde ml vann på 3 flasker slik at det står klart til å varmes opp
- varmer flaska med vann i mikroen(37-40 grader)
- heller MME fra melkepulverdispenseren over i flaska når vannet har riktig temperatur

Skal vi ut har jeg med meg én termos med kokt varmt vann og én termos med kokt kaldt vann. Og så har jeg med melkepulverdispenseren :)

Bruker melkemaskin på natt :) Link: http://barnombord.no/webshop.php#!/NYHET-Baby-Brezza-Formula-Pro-melkemaskin/p/64755143

Link til melkepulverdispenser:
https://babycare.no/melkepulverdispenser-avent.html

Hver kveld kokte vi opp vann, helte over på rene, kokte flasker, riktig mengde, avkjølte de og satte i kjøleskapet. Så når babyen skulle ha, varmet jeg vannet til riktig temp i microen og hadde i pulver og ristet godt.
Etter en liten stund går alt av seg selv :)

Har bare gitt innimellom og kokt, blandet og avkjølt.

Men kokt vann holder seg sterilt i 24 timer i kjøleskapet. Har hørt mange koker vann på kvelden og fyller opp riktig mengde på flasker og setter i kjøleskapet. Varmer i micro og putter pulver i.

Det har vært litt forskjellige bestemmelser rundt hvor varmt vannet skal være når du putter pulveret i, så sjekk dette. Mange varmer bare opp til drikketemp, men noen mme-merker står det på at de skal være minst 65 eller 70 eller noe slikt...

Jeg koker oppvann, avkjøler det til passende temperatur, hiver oppi riktig mengde med mme, setter den i kaldt vann i 5 min. Så koker nytt vann til hver flaske. Tar litt lengre tid. Men han spiser stortsett til samme tid, så har flasken klar til han skal ha mat. Og han får hipp og der står det at vannet skal være 40-50 grader ved blanding. Så står grader bak på pakken. Er litt mer styr med pulver enn ferdige, men når du har valgt en måte å gjøre det på, kommer man fort inni det :)

Med forrigemann forberedte vi én og én flaske.
Altså, vi kokte vannet, fylte på én flaske og satte den i kjøleskapet. Vi fylte ikke hele mengden vann på flaska, men prøvde oss frem til hvor mye kaldt vann vi trengte. Var vel rundt halve mengden vann totalt (så hvis jeg skulle ha 160 ml vann til MME, så fylte vi rundt 70 tror jeg)
Når vi skulle ordne MME, så kokte vi vann igjen. Da fylte vi på varmt vann på flaska med kaldt vann til riktig mengde, og fylte en ny flaske med 70 ml og satte den i kjøleskapet.
På den måten slapp vi å bruke microen og vi hadde hele tiden en flaske i kjøleskapet.
Vi prøvde oss som sagt frem til hvor mye vann som skulle være kaldt, og hvor mye varmt vann vi fylte på. Da traff vi riktig temperatur hver gang, med en gang :)

Ble kanskje litt vanskelig å forstå dette :p

Back
Topp