Morsmelkerstatning fra starten

Lubbe

Betatt av forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med å bruke mme fra begynnelsen, og som visste at de ikke skulle amme før babyen kom?

Av litt ulike grunner er det helt uaktuelt for meg å amme - har gode grunner til det, så er ikke egentlig interessert i å diskutere det. Har ikke snakket med jordmor om det, men hun har heller ikke tatt det opp, hun har bare sagt at jeg må melde meg på ammekurs. At hun bare antar at jeg skal amme gjør det egentlig vanskeligere å ta det opp syns jeg.

Det jeg lurer på er egentlig to ting.
- Sånn rent praktisk hva man må kjøpe inn før babyen kommer? Hva er lurt å lese seg opp på osv., hva kan være smart å ha kjøpt inn på forhånd?
- Og hvordan dere opplevde det på barsel? Var det aksept for at dere ikke skulle amme, gav jordmor/lege beskjed om det i forkant slik at de var klar over det på sykehuset, eller måtte dere gi beskjed selv? Er kanskje mest redd for at det skal bli ubehagelig på sykehuset fordi jeg har bestemt meg på forhånd.
 
Her har han hvert mme barn fra starten og på sykehuset var det virkelig null stress. Sa i fra og de ordnet med flaske og mme. De fiksa til hvert måltid og vi gav.
HS nr 1 var akkurat lik, mens HS nr 2 var litt dømmende, men da var gutten 5mnd og det var sånn det var.
Vi hadde nan klar hjemme og litt forskjellige typer flasker (gjerne de som fulgte med babyboxene) og kjøpte inn flere de han likte best (avent)
 
Jeg har ammet alle 3 mine og, med siste født i desember nå, på selv legesjekk da jeg sa at selv om jeg har erfaring fra før at jeg er bekymret hvis vi får det til legen sa, med en gang: du skal da bruke mme og det er det. Så ikke dømmende. Lykke til! :)
 
Jordmødre vil som regel alltid anta at du ønsker å amme hvis du ikke sier noe annet. Kommunikasjon er derfor viktig. Et tips er å skrive et fødebrev hvor du forteller at du ikke ønsker å amme. De er veldig behjelpelige på sykehuset med flasker og mme. Kan være at de spør om du ikke ønsker å prøve å kun tilby babyen råmelk (mange jordmødre er litt opptatt av det) så ville da spesifisert det i fødebrevet om du ikke ønsker å gi det rett etter fødsel.
 
Jordmødre vil som regel alltid anta at du ønsker å amme hvis du ikke sier noe annet. Kommunikasjon er derfor viktig. Et tips er å skrive et fødebrev hvor du forteller at du ikke ønsker å amme. De er veldig behjelpelige på sykehuset med flasker og mme. Kan være at de spør om du ikke ønsker å prøve å kun tilby babyen råmelk (mange jordmødre er litt opptatt av det) så ville da spesifisert det i fødebrevet om du ikke ønsker å gi det rett etter fødsel.
Ja, kan jo på en måte skjønne det, hadde bare forventet at hun spurte om vi hadde tenkt på det eller noe. Skriver man fødebrev på egenhånd og har med seg når man skal føde, eller gjøres det sammen med jordmor?
Har egentlig tenkt at det hadde vært greit å skrive uansett da, det er litt andre ting jeg tenker på også.
Greit å høre at det i alle fall ikke er noe problem å få mme på sykehuset.
 
Du kan skrive i fødebrevet ditt at du ikke vil amme og eventuelt også hvorfor dersom du er bekvem med det! Da vil du få veiledning i å binde opp så melkeproduksjonen stopper opp igjen. Og de har flasker og mme på sykehuset. Bare be om det så får du :)

Hjemme ville jeg hatt litt ulike flasketyper, også ser du fort hvilken dere er mest fornøyd med.
 
Ja, kan jo på en måte skjønne det, hadde bare forventet at hun spurte om vi hadde tenkt på det eller noe. Skriver man fødebrev på egenhånd og har med seg når man skal føde, eller gjøres det sammen med jordmor?
Har egentlig tenkt at det hadde vært greit å skrive uansett da, det er litt andre ting jeg tenker på også.
Greit å høre at det i alle fall ikke er noe problem å få mme på sykehuset.
Du kan både skrive fødebrevet ditt alene eller sammen med jordmor, det du ønsker. Det som er viktig er at brevet blir scannet inn i journal på forhånd slik at de på føden har tilgang til brevet for da kan de lese seg opp når de vet du er på vei til føden. Har selv god erfaring med fødebrev.
 
Flasker til et helt døgn, så man slipper å vaske flere ganger om dagen :shy:

Flaskesterilisator, jeg er fornøyd med mikrosterilisator fra Avent. Man kan koke flaskene, men for min del ble det bare tungvint, i tillegg til at jeg alltid brant meg og så kan man fort glemme det på plata - det kan oppstå tørrkoking og brann. Hjernen har lett for å ikke fungere i starten:hilarious:

De siste gangene har jeg vært veldig obs på å velge den mildeste morsmelkerstatningen. De små blir fort harde i magen av morsmelkerstatning. Jeg har vært mest fornøyd med NAN HA. Den fås kjøpt på apoteket, den er veldig dyr. Det hender seg det er tilbud på nettet. Ellers kan NAN Sensilac og Hipp være et alternativ.

Legger ved en link som er verdt å lese:

Null stress på barsel :)
 
Har alltid prøvd å amme, men med sistemann gav jeg rimelig fort opp. Så har ikke erfaring fra sykehus osv. Men har god erfaring med mme sånn generelt. Mine beste tips er
1. Stor thermos og doseringsbokser til mme til nattmating

2.vannkoker med tempmåler som varmer til 40grader

3. Mange flakser, gjerne 20stykk:hilarious:

3.vask flasker I maskin

4. Enten bruk mam antikolikk flasker, som kan sterilisere i micro, eller kjøp flaskesterilisator.

5.kjøp kun flasker som har antikolikkfunksjon, finnes i mam, Avent(2 typer) , Dr. Brown's osvosv. Jeg likte best Avent classic+ for min egen del, den har kun 3 deler, ungene har hatt best sugetak på mam antikolikk sine når de var bitte små, men de er jo i mange deler, så litt mer styr med vask osv.
 
Ville også skrevet det i fødebrevet :)
Der kan du også skrive alt annet. Skriv gjerne litt om f.eks hva dine forventninger er til selve fødsel og barsel, om det er noe spesielle traumer du har (overgrep, vold, direkte fobier) som kan være relevante. Om du har spesifikke ønsker du vil de skal ta hensyn til, hvordan du håndterer vanskelige situasjoner, og annet som kan være relevant.
Jordmødrene der kjenner deg jo gjerne ikke fra før av, så hva enn som kan hjelpe for at dere skal få en fin opplevelse...
Amming/mme er også en ting man gjerne skriver litt om, så tenker det er absolutt relevant å nevne der.

Har ikke erfaring med det selv, altså. Men vet at å koke flasker - i alle fall når det er flere enn to stykk, er noe herk. Så flaskesterilisator tenker jeg man burde ha når man flasker på heltid.
Ikke hamstre inn masse MME med en gang; plutselig er det en type ungen ikke tåler f.eks...

Om du tenker på sånne mme-maskiner, så ville jeg... Latt være... Disse varmer vannet bare til lunkent før det blander, men mme bør blandes ved minst 70°C pga risiko for bakterier i pulveret. Det er sjeldent de blir syke, men en baby uten immunforsvar har ikke så skrekkelig mye å stille opp med om det skulle skje.

Masse fin info her; https://ammehjelpen.no/morsmelkerstatning/

En annen ting, er at man kan lage klar flere måltider og sette i kjøleskap (ref; helsenorge). Så lenge alt utstyret er sterilisert og rent, så kan du lage flere flasker som du blander i riktig temperatur, og kjøle ned før du setter i kjøleskapet. Det kan da stå i maks 24t. Man må jo likevel varme det opp, da; så vet ikke om man sparer så mye tid på avkjøling kontra oppvarming. :p
 
Bare sånn lite tips etter å ha jobbet på føden, å ikke amme er et personlig valg og det blir absolutt respektert, men noen kommer nok til å spørre hvorfor, så greit å være klar på det på forhånd.

Men én ting, i tilfelle ammeproblematikken er pga traumer eller lignende og ikke manglende melkeproduksjon, så ville jeg uansett anbefalt at du selv (hvis det går for din del altså), klemmer ut litt råmelk akkurat når babyen blir født. Ofte trenger du ikke klemme engang, det kommer en «tykk gugge» ut av seg selv, og så bare gi litt til babyen på fingeren. Trenger ikke være mange dråpene altså, bare så det er klart. Råmelk er som tidenes gull for en baby, og selv om mme er utrolig bra, så kan ingenting fullverdig erstatte råmelken du produserer. Du kan etterpå få div medisiner som stanser videre produksjon (det vil også gå over av seg selv når babyen ikke ammer, men det tar lengre tid).
 
Min erfaring med unge på 7 uker, som riktignok ikke får MME, men hvor amming ikke fungerer så vi må pumpe og gi fra flaske er å gå til anskaffelse av mange flasker. Når ungen er under 6 mnd så er anbefalingen at det skal vaskes og steriliseres over en lav sko. Dette er vel enda viktigere når dere skal gi MME for da er det jo ikke noen antistoffer fra morsmelka så ungen er vel sånn sett mer utsatt som gjør vasking og sterilisering enda viktigere. Spesielt øktene igjennom natta blir lange og seige, du vil helst ha muligheten til å slippe å forholde deg til vasking og sterilisering igjennom natta.

Samtidig så ville jeg ikke bare bestilt 10x av den første flaska du kommer over. Det er flasker i så mange former og fasonger og ungen i seg selv kan vise seg å være passe kresen så er det er kjipt å ha kjøpt et hopetall av en flaske også viser det seg at verken du eller ungen liker flaska spesielt godt. Det er også viktig å huske på at flasketutene varierer i forhold til hvor mye melk de slipper igjennom. At ting går raskt er vel ikke et stort problem om dere uansett aldri skal amme, men det kan bli litt voldsomt for små mager om melka kommer for fort så spesielt de første 3 mnd så er det anbefalt med flasketuter som er restriktive på hvor mye de slipper igjennom.

Sterilisering via mikro er det vi har endt opp med. Vår var prematur så kom litt bardust på oss så vi hadde ingenting å sterilisere via til å begynne med så vi kokte flaskene. Og det var et lite helvete. Passe på at flaska ikke setter seg fast i bunn av kasserollen, passe på at det ikke koker over, passe på at du koker flaskene lenge nok. Det er sjokkerende få flaske du får plass til i en kasserolle av gangen osv. Vi fikk bestilt oss Philips Avent SCF281 dampsterilisator som vi putter i mikrobølgeovnen og det er vesentlig mer praktisk. Fyll på litt vann, og stapp den i mikroen i 6-8 min og du er ferdig. Anskaff også en oppvaskbørste som passer til flaskene. En vanlig oppvaskbørste vil du ikke nødvendigvis få inn i flaskeåpningen litt sånn avhengig av hvilken flaske du går for.

Det er også verdt å merke seg at produsenter av flasker er flinke til å passe på at ting ikke passer på tvers. Så når man først finner noe man liker, hold deg til samme merke. Vi arvet mange flasker og kvittet oss med 90% av det vi fikk da det var idiotisk å sitte med en hel bunke med flasker og flasketuter som ikke passer omhverandre.


Vi foretrekker Comotomo sine flasker. Når det gjelder tips ovenfor når det kommer til termos, vannkoker som kan koke til 40 grader osv. Så er det jo verdt å merke seg at anbefalingen fra norske helsemyndigheter er å sørge for å blande ut MME i vann som holder minst 70 grader de første 6 mnd da MME ikke er garantert å være sterilt. Noe som jo gir mening, det meste av MME kommer jo på boks, så fort du har åpnet boksen første gang så er det jo ikke mulig innholdet å være sterilt lenger. Nå kjenner jeg temmelig mange som ignorer dette fullstendig, veldig mange er glad å skaffe sånn maskin som blander og fikser MME for deg. Veldig praktisk, men disse forholder seg ikke til anbefalingen om 70 grader.
 
Back
Topp