Morsmelk vs morsmelkserstatning

Wappadoo

Blir kjent med forumet
Det er ikke mange dagene siden jeg så en tråd med "skal man amme for alt i verden"her inne.

Men hvor går grensa da? Jeg har MME barn, og han greier seg jo helt ypperlig til tross for ingen morsmelk.
Jeg greier derfor ikke se poenget med morsmelk når man får mange vonde melkegang og brystbetennelser, sliter med amming, at mødre gråter når barnet er til brystet.
Hvorfor pusher folk fortsatt så veldig på angående amming? Hvorfor ikke være en mere stabil mor og heller gi flaske så både du og barnet har det bra?

bare sånn at det er sagt, jeg er for å prøve på å amme, og at amming er bra om man ikke får plager med det!

Last edited:
Først vil jeg si at mme ikke er dårlig. Nå MÅ folk slutte å tolke det den veien. Jeg har i hvert fall aldri hørt noen si mme er gift for barn.

På grunn av helsefordelene er det veldig bra å amme og det syns ikke jeg man skal ta så lett på. Når det er sagt så skal man ikke amme når det går utover helsa.
Viktigste er å få god nok hjelp! Og ikke minst støtte.

Men amming er tøft i starten, det er en ny erfaring for både kropp og sinn og som regel så går ting seg til.
Vi kan våkne en morgen av skikkelig fyllesjuke, men det stopper jo oss ikke fra å gå på fest igjen neste helg. Kanskje dårlig sammenligning, men poenget er at vi lider oss igjennom andre ting så hvorfor skal ikke det gjelde amming?

Men jeg tror de fleste jobber ganske hardt for ammingen, det ser jeg her inne. Et av problemene er nok dårlig informasjon og helsesøstre med altfor lite kunnskap. Det var det som ødela for ammingen med min første. Angrer som fy på at jeg hørte på henne for her måtte en bare hoppe til første og beste løsningen. Quick fix. Jeg hadde jo faktisk lyst til å få til denne ammingen. Det ble trøbbel med andremann også, men da hadde jeg lært og kunne mer, så fikk det til til slutt.

Jeg merket aldri noe ammepress :) Med andremann gikk jeg rett på flaske etter fødselen, siden jeg gikk på medisiner som ikke er forenlig med amming.

Første ammet jeg i 1 måned inkl. rett etter fødselen. Har overhodet ikke merket noen forskjell på dem mtp sykdom etc. Noen driver jo og sier at det er så mange miljøgifter i amming også... (jeg tror ikke helt på det, da).

Mor får velge det som er best for BARNET og for HENNE :)

Jeg har hatt to flaske barn. Var først pumpemamma deretter mme. Har aldri følt på noe ammepress fra andre enn meg selv.

Jeg har også to flaskebarn og er veldig fornøyd med det:) Prøvde å amme, men så ikke poenget med å tvinge meg til å få det til da det var så mye styr. Jeg mener mme er like bra som mm.

Først vil jeg si at mme ikke er dårlig. Nå MÅ folk slutte å tolke det den veien. Jeg har i hvert fall aldri hørt noen si mme er gift for barn.

På grunn av helsefordelene er det veldig bra å amme og det syns ikke jeg man skal ta så lett på. Når det er sagt så skal man ikke amme når det går utover helsa.
Viktigste er å få god nok hjelp! Og ikke minst støtte.

Men amming er tøft i starten, det er en ny erfaring for både kropp og sinn og som regel så går ting seg til.
Vi kan våkne en morgen av skikkelig fyllesjuke, men det stopper jo oss ikke fra å gå på fest igjen neste helg. Kanskje dårlig sammenligning, men poenget er at vi lider oss igjennom andre ting så hvorfor skal ikke det gjelde amming?

Men jeg tror de fleste jobber ganske hardt for ammingen, det ser jeg her inne. Et av problemene er nok dårlig informasjon og helsesøstre med altfor lite kunnskap. Det var det som ødela for ammingen med min første. Angrer som fy på at jeg hørte på henne for her måtte en bare hoppe til første og beste løsningen. Quick fix. Jeg hadde jo faktisk lyst til å få til denne ammingen. Det ble trøbbel med andremann også, men da hadde jeg lært og kunne mer, så fikk det til til slutt.
Vei det er mange som sier det , så det handler ikke om å tolke hvertfall

Og, det er egentlig bare idiotisk å komme med enkeltanekdoter i ene eller andre retningen på individnivå. Morsmelk er et uovertruffent helsetiltak for både enkeltindiv og for samfunnet generelt, det er jo bare å eksempelvis starte her https://www.thelancet.com/series/breastfeeding

Men at mme også er nødvendig i gitte situasjoner, viktig og bra er jo også viktig og riktig! For noen ganger er ikke morsmelk et alternativ, og da må det finnes et fullgodt alternativ. Nei, mme har ikke alle de samme fordelene som morsmelk, men det er et fullgodt ernæringsalternativ. Men det kan ikke sammenlignes med morsmelk, eller som det står i ene lancet-kommentaren fra 2016 «Breastfeeding is nutritionally, immunologically, neurologically, endocrinologically, economically and ecologically superior to breastmilk substitutes (BMS)». Dette basert på mange år med forskning. Sammenligninger på individnivå mellom de jevngamle ungene i barnehagen er dog umulig, siden det er et komplisert bilde hvor individets genetiske pakke og oppvekstmiljø også påvirker. Men i alle studier hvor forskjellene kontrolleres for sees disse rent objektive fordelene. Det er bare slik. At bildet for den enkelte mor-barn sammensetning er annerledes og at det for den enkelte ikke fungerer med amming tar ikke vekk fordelene morsmelk og amming gir.

Hilsen oppvokst på morsmelkerstatning.

Last edited:
Hadde jeg vist det jeg vet idag, så hadde begge barna gått rett på flaske. Uten å prøve amming, flott for de som klarer amming, og trives med amming.

Men når man bare skriker og gruer seg til å legge til barnet, smerter, feber og dritt. Og allikevel klarer en eller annen idiot kjerring og klemme ut av seg "at du gir opp for fort" "amming er jo det beste"

Ikke faen til en hver pris, for meg var heldighvis terskelen lav på nr 2 til å kaste inn håndkle. Men måtte jo gjennom helvetet der også før jeg fikk hjelp til å stoppe produksjonen. Så hadde jeg vist at det ble problemer med amming, så hadde jeg faen ikke gidda å prøve en gang.

Det er ikke mange dagene siden jeg så en tråd med "skal man amme for alt i verden"her inne.

Men hvor går grensa da? Jeg har MME barn, og han greier seg jo helt ypperlig til tross for ingen morsmelk.
Jeg greier derfor ikke se poenget med morsmelk når man får mange vonde melkegang og brystbetennelser, sliter med amming, at mødre gråter når barnet er til brystet.
Hvorfor pusher folk fortsatt så veldig på angående amming? Hvorfor ikke være en mere stabil mor og heller gi flaske så både du og barnet har det bra?

bare sånn at det er sagt, jeg er for å prøve på å amme, og at amming er bra om man ikke får plager med det!

Mine er flaskebarn begge to. Den lille som kommer nå ønsker jeg å få til å amme, av hele mitt hjerte. Jeg forsøkte virkelig med nummer to å få til ammingen, men det var tett, vondt, ømt og rødt, og både jeg og ungen gråt oss gjennom det. Det var til slutt mamma som kom og tok ungen, gav han flaske og fikk han mett, slik at jeg kunne sove og ta vare på meg selv. Det er absolutt ingen skam i å gi opp ammingen, jeg fikk det bedre og ungen ble endelig mett og fikk sove skikkelig. Med førstemann ammet jeg i kanskje en uke når jeg fikk være i enerom fordi jeg skammet meg over å ta frem brystet med folk til stede. Det var ikke noe jeg kom på selv, men en uting som faren til ungen begynte å mase om. Han syntes amming var ekkelt, og da ble det slik.

Men jeg husker med glede da nummer to ble ammet, og følelsen av at jeg fikk det til før det ble tett og jeg fikk betennelse. Og det ønsker jeg å få til neste gang også, for det var virkelig fint å sitte alene i natten bare han og Jeg, og ha den stunden sammen.

Mine er flaskebarn begge to. Den lille som kommer nå ønsker jeg å få til å amme, av hele mitt hjerte. Jeg forsøkte virkelig med nummer to å få til ammingen, men det var tett, vondt, ømt og rødt, og både jeg og ungen gråt oss gjennom det. Det var til slutt mamma som kom og tok ungen, gav han flaske og fikk han mett, slik at jeg kunne sove og ta vare på meg selv. Det er absolutt ingen skam i å gi opp ammingen, jeg fikk det bedre og ungen ble endelig mett og fikk sove skikkelig. Med førstemann ammet jeg i kanskje en uke når jeg fikk være i enerom fordi jeg skammet meg over å ta frem brystet med folk til stede. Det var ikke noe jeg kom på selv, men en uting som faren til ungen begynte å mase om. Han syntes amming var ekkelt, og da ble det slik.

Men jeg husker med glede da nummer to ble ammet, og følelsen av at jeg fikk det til før det ble tett og jeg fikk betennelse. Og det ønsker jeg å få til neste gang også, for det var virkelig fint å sitte alene i natten bare han og Jeg, og ha den stunden sammen.
Ekkelt? :eek: så dumt at du kvidde deg for å amme foran folk bare fordi han mente det var ekkelt :( min første var fullstendig flaskebarn etter 6mnd (da hadde jeg strevd og grått lenge), mens med nr 2 har jeg ammet han til nå og håper på en god stund til, han er 9mnd :) jeg er enig i at den stunden alene er veldig fin, og så får man en liten timeout :) (selvfølgelig har man en fin stund med flaske også, men denne gangen har jeg skikkelig kost meg med ammingen). Heier på deg at du skal få det til :happy:

Ekkelt? :eek: så dumt at du kvidde deg for å amme foran folk bare fordi han mente det var ekkelt :( min første var fullstendig flaskebarn etter 6mnd (da hadde jeg strevd og grått lenge), mens med nr 2 har jeg ammet han til nå og håper på en god stund til, han er 9mnd :) jeg er enig i at den stunden alene er veldig fin, og så får man en liten timeout :) (selvfølgelig har man en fin stund med flaske også, men denne gangen har jeg skikkelig kost meg med ammingen). Heier på deg at du skal få det til :happy:

Ja, det ødela alt, men det er snart 10 år siden, og jeg har heldigvis blitt litt modigere og mer bevisst på egen kropp og komfort siden den gang. Håper mange har gode tips å komme med når neste munn skal mettes, slik at jeg får det til :happy::happy: og så bra at du får det til bedre denne gangen!!:happy::Heartred

Ja, det ødela alt, men det er snart 10 år siden, og jeg har heldigvis blitt litt modigere og mer bevisst på egen kropp og komfort siden den gang. Håper mange har gode tips å komme med når neste munn skal mettes, slik at jeg får det til :happy::happy: og så bra at du får det til bedre denne gangen!!:happy::Heartred
Man må bare spørre, spørre og spørre :) anbefaler ammehjelpen, både nettsiden deres og på fb :) :Heartred

Det er forskning som sier morsmelk er best til tross for miljøgifter. Morsmelk har antistoffer, er mer skånsomt for tarmen, og det er gratis! Det er mange andre fordeler med morsmelk, og mme kan ikke måle seg helt med morsmelk. Når det er sagt, så er mme et bra alternativ for de som av ulike grunner ikke får til ammingen. Og jeg syns så absolutt mme ikke bør ses på som et nederlag. Ungen må ha mat. Og det er jo ikke sånn at de som har fått mme har fått en dårlig start på livet, det er et godt alternativ til morsmelk. Vi må ikke glemme at mme kan redde liv der mor ikke får ammet. Men jeg syns jo også at om man vil amme, så skal man få hjelp til det. Jeg har venninner som til og med har blitt lagt inn på sykehuset med brystbetennelse, men allikevel ikke har hatt lyst til å gi seg med ammingen og fått det til. Amming er jo hard jobb, og jeg satt selv og følte jeg ammet konstant første tiden. Men når babyen etterhvert ville ha annenhver time og ammingen tok maks et kvarter, da følte jeg det var verdt det etter uker med konstant puppen ute.

Jeg tenker at det er fordeler og ulemper med alt, og det gjelder også mm og mme. Det viktigste er at man har en mett unge som vokser og er fornøyd. Hallo, vi har lagd et menneske, som skal bli et selvstendig individ! Hvor fantastisk er ikke det? Tenker det er det samma om ungen for mm eller mme, den overlever og har det bra. Er ikke det det viktigste? Så om du ammer og alt er bra, eller om det er noen komplikasjoner og du begynner med mme eller om du rett og slett begynte med mme med engang.. Du gjør en fantastisk jobb uansett! :Heartred

Back
Topp