Morsmelk uten næring?

Nordlys

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
kan morsmelk inneholde for lite næring? Opplever at babyen min sjeldent er fornøyd etter amming, selv om vi ammer ofte og mye.. Har gitt forsøkt MME, og da virker baby mye mere tilfredsstilt, sover bedre og roer seg bedre.
 
Nei, det er bare en gammel myte! Dessverre en myte som holder godt tak i oss kvinner.

Næringsinnholdet i morsmelken er alltid perfekt tilpasset ditt barn - men det er noen viktige forbehold. Barnet må få selvregulere diinga, slik at det ikke kobles av før det er ferdig. Mengden melk kan være feil, og både for lite og for mye melk kan gi lav vektoppgang. Dette fordi barnet som blir avbrutt i diinga eller får for mye melk ikke får fullstendige måltider, og heller meste av melka som heller slukker tørsten. Og babyen må ha godt sugetak slik at brystet tømmes effektivt og de ikke bare drikker på utdrivinga.

Mme er tyngre og fordøye, derfor blir mange ekstra rolige etter mme-måltider fordi kroppen må jobbe mer, og noen barn drikker litt for raskt og for mye fra flaske (ihvertfall om man ikke bruker langsom flaskemating), og går rett og slett i matkoma. Det blir jo samme trøttheten du kan få om du spiser 5 biff og 10 poteter til middag kontra mer grønnsaker og mer passe mengde mat :)

Hvis barnet ditt følger kurven sin og har 5-6 tissebleier i døgnet har du nok melk, uansett ammefrekvens og oppførsel ellers. Men pupp er mer enn mat, og dekker nærhetsbehov, trøst og er smertestillende, derfor kan mange søke bryst hyppigere enn de er sultne, men det er for å dekke andre behov også. Er de i matkoma er de jo ikke istand til å be om andre ting liksom :) Min ble bært mye i bæresjal, og fikk dekket mye av nærhetsbehovet slik eksempelvis :)
 
Min nr.2 fikk ikke i seg nok næring bare via mi melk - gikk ned 500g på to døgn, og ble påtvunget mme allerede på barsel. Men det var pga at barnet fikk i seg for lite, selv om vi ammet mye og lenge.
Så lenge barnet ditt går opp tilstrekkelig i vekt, skal det være godt nok :)
 
Back
Topp