Morsmelk og vann i grøt

Mini 2.0

Forelsket i forumet
Juligull2021
Har kjøpt en pakke Holle Hirsegrøt. Den er laktosefri.
Bak på pakken står det beskrevet ulike tilberedningsmåter - om den kokes på morsmelkerstatning, morsmelk eller vann.
Jeg har ikke gitt barnet grøt ennå, så jeg er litt grønn på mengdene:
Antar at det de refererer til som én porsjon er myntet på en baby på 6 måneder. 5 ss grøt fra pakken og 170 ml morsmelk.

Jeg synes det høres ut som veldig mye melk? Det er jo mer enn jeg klarer å pumpe ut på én dag. (Eller: jeg har verken krefter eller tid til å pumpe mange ganger for dagen for å nå de mengdene.) Vinninga vil jo definitivt gå opp i spinninga her i gården om poenget er mindre amming og mer fast føde. Vi kommer ikke til å lage grøt på morsmelkerstatning, så alternativet blir vel vann.

Er det noen av dere som kjører vannløpet på grøten dere gir? Synes ungen det er greit? Eller tyr dere kanskje til litt blandings?
 
Har kjøpt en pakke Holle Hirsegrøt. Den er laktosefri.
Bak på pakken står det beskrevet ulike tilberedningsmåter - om den kokes på morsmelkerstatning, morsmelk eller vann.
Jeg har ikke gitt barnet grøt ennå, så jeg er litt grønn på mengdene:
Antar at det de refererer til som én porsjon er myntet på en baby på 6 måneder. 5 ss grøt fra pakken og 170 ml morsmelk.

Jeg synes det høres ut som veldig mye melk? Det er jo mer enn jeg klarer å pumpe ut på én dag. (Eller: jeg har verken krefter eller tid til å pumpe mange ganger for dagen for å nå de mengdene.) Vinninga vil jo definitivt gå opp i spinninga her i gården om poenget er mindre amming og mer fast føde. Vi kommer ikke til å lage grøt på morsmelkerstatning, så alternativet blir vel vann.

Er det noen av dere som kjører vannløpet på grøten dere gir? Synes ungen det er greit? Eller tyr dere kanskje til litt blandings?
Oj! 170 ml?!
Når puppen min er sprengfull får jeg ut kanskje 145 ml, og sprengfull skjer kanskje 1 gang i uka :p

Jeg skal også begynne med den Holle Hirsegrøten og kommer til å blande med så mye MM som mulig. Må bare spe på med vann hvis det ikke lar seg gjøre. Synes det var mye, nesten 2 dl MM til ett måltid.. Må være til nokså store barn den porsjonen der vel?
 
Det må være en veldig stor porsjon?
Min på 6 måneder spiser ganske mye, men han får ikke i seg en grøtporsjon på 170ml væske :p
Ville heller laget den litt på slump, de skal jo ha veldig små mengder til å begynne med uansett, så lager du store porsjoner blir det mye mm og grøt å kaste? :)
 
Alt for mye med 170 ml. Vi bruker 100ml og det er i overkant siden vi bare er i prøvesmaking-fasen.

Kan fint blandes med mm, mme eller vann. I starten kan det sikkert være lurt å halvere mengden ifht hva som står på pakken.
 
Jeg bruker vann og forholder meg ikke så veldig til det som står på pakken ang vann og pulvermengde enda. Har i vann til jeg syns konsistensen er ok, begynte med ganske tynn, suppete grøt og er oppe i litt mer grøt-lignende nå :) håndmelker litt over grøtskåla så det blir litt morsmelk i grøten også :p enzymene fra morsmelka gjør grøten tynnere hvis den får stå litt, men vi gir som regel med en gang :)
 
Jeg bruker holle. Pumper ut 1 dl. Han spiser ikke opp grøt laget på 1 dl. Så for oss er det 100% morsmelk og grøtplulver til ønsket tykkelse. Men den blir jo helt vannete etterhvert. :p å da er han veldig glad i den. Hehe..
 
Jeg bruker mme og grøt pulver! Lager til grøten slik at det bare bli til velling på sje:)


Mamma til to prinsesser<3
 
Til og med halvparten er mye å pumpe for meg. Har ikke noe annet valg enn vann, tenker jeg.
Hadde i utgangspunktet tenkt at velling skulle gis til barnet mitt når tiden var inne for det, men med mengdene mine har jeg innsett at det nok utgår.
Og nå viser det seg også at mini plutselig ikke vil ta flaske lenger heller. Hoho - hei hvor det går..!
 
EDIT: jeg kan åpenbart ikke lese. Det står altså 130 ml morsmelk, ikke 170 ml.

Gleder meg til å prøve, i alle fall!
 
Last edited:
Jeg pumper ca 11 på dagen og på kvelden igjen rett før jeg legger meg. Da har jeg som regel fått ut ca en del tilsammen. Han sovner rundt 7. Så pumper jeg ca halv 11 igjen på begge bryst. Da er det stille oh rolig rundt meg og puppen har fått fylt seg godt siden han ikke har spist på en stund. :) lykketil om du vil prøve.
 
Jeg pumper ca 11 på dagen og på kvelden igjen rett før jeg legger meg. Da har jeg som regel fått ut ca en del tilsammen. Han sovner rundt 7. Så pumper jeg ca halv 11 igjen på begge bryst. Da er det stille oh rolig rundt meg og r fått fylt seg godt siden han ikke har spist på en stund. :) lykketil om du vil prøve.
Sukk. Hadde bare vårt barn lagt seg så tidlig. Sover barnet ditt natten gjennom? Vårt barn spiser fortsatt flere ganger i løpet av natten og omså allerede én time etter det er lagt, så jeg bør ikke pumpe på kvelden. Pumping foregår på formiddagen om hun sover - om jeg rekker det, får jeg rundt 50 ml. Venter jeg lenger ut på dagen forsvinner jo trykket..;)
 
Ja. Han har først måltid igjen ca eat - to tiden på natten. Så det går fint. Kjipt du ikke kan prøve min metode. For jeg fikk i begynnelsen bare it dråper. Men så begynte jeg å.pumpe kvelden, noe som de egentlig sier er den tiden det er minst melk. Men tydeligvis ikke helt sånn her. ;-)
 
Det er så deilig når man finner noe som fungerer.
Jeg har pumpet på kvelden og kan få akkurat samme mengder da som på formiddagen. Det går bare litt lang tid å få fylt opp brystet igjen, så om ungen vokner og vil ha mat har jeg trøbbel i vente. Også har det en tendens til å forplante seg utover natten om vi først har tråkket utaskjærs.
Men: Ungen vokser i bredden, om ikke annet! Melka er tydeligvis feit nok om man bare spiser ofte nok. Litt vanskelig for å få laget velling og grøt på morsmelk, bare. Det får bli som @Hnene skriver, vann med litt morsmelk som pynt.
 
Sniker fra april :) Hvor fant du at det står 130 ml morsmelk? Jeg kan ikke finne det på pakken..


Sent from my iPhone using BV Forum
På siden av pakken, inni en gul rubrikk. Det står at grøten også kan lages på morsmelk. 5 ss mel og 130 ml morsmelk.
 
Takk for svar :) Skal kikke igjen da. Syns alle oppskriftene var veldig store jeg :p
Enig. Knerten fikk grøt for andre gang nå i dag - lagde halv porsjon og likevel er det en rimelig god klunk med grøt. Ble veldig mye til overs, kan du si.
 
Enig. Knerten fikk grøt for andre gang nå i dag - lagde halv porsjon og likevel er det en rimelig god klunk med grøt. Ble veldig mye til overs, kan du si.

Jeg lager "smaksprøve" på 40 ml med litt fruktmos hver morgen, han sluker det :) Men vil ikke haste med å komme opp i større porsjoner.
 
Back
Topp