Morsmelk og gråting

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg har hørt eller lest at morsmelksernærte gråter mindre og er mer tilfredse enn barn som får flaske. Dere som har hatt et flaskebarn og et ammebarn, hvordan var det for dere? Her gråter han som får mm 100% mer enn sin flaskematete søster. Ingenting er bra nok, og det gråtes for "alt". Sulten er han ikke for pupp vil han ikke ha, og flasken spytter han ut. Husker datteren var veldig tilfreds i forhold til han. Dette kan jo skyldes veldig mye mer og annet enn mm vs mme, men hvordan er det hos dere som har hatt en av hver?

Jeg hadde mme barn sist... Fikk kolikk første uka, var plaget med krupp og fikk i tilegg melkeallergi, så vanskelig å vite eksakt hva som var grunnlaget for all gråten :(

Nå ammer jeg og lillesøster er en storfornøyd baby... Med unntak av litt luftsmerter innimellom

Tror egentlig det er veldig tilfeldig om de gråter eller ikke, uavhengig av hva de spiser, ammebarn får jo også vondt i magen.... De kan også få melkeallergi eller kolikk så tror ikke det har noe å si om de får flaske eller pupp ;)

Jeg hadde mme barn sist... Fikk kolikk første uka, var plaget med krupp og fikk i tilegg melkeallergi, så vanskelig å vite eksakt hva som var grunnlaget for all gråten :(

Nå ammer jeg og lillesøster er en storfornøyd baby... Med unntak av litt luftsmerter innimellom

Tror egentlig det er veldig tilfeldig om de gråter eller ikke, uavhengig av hva de spiser, ammebarn får jo også vondt i magen.... De kan også få melkeallergi eller kolikk så tror ikke det har noe å si om de får flaske eller pupp ;)
Helt klart.. ;) Han her er en mye mer krevende baby enn storesøsteren sin. Men det største forskjellen er jo at hun sov, mens han her har lakenskrekk. Og uten søvn blir det grin. :p Men setter jeg da mme vs mm opp mot hverandre i forhold til gråt som eneste faktor "vinner" mme for vår del. Men altså, jeg vet jo at det ikke er så enkelt ;)

Første delammet jeg til seks måneder, men hun var mer eller mindre flaskebarn. Lite amming.
Andre er ett år og ammes fortsatt pluss får litt mm på flaske på grunn av litt tull ved puppen. Har jo ikke ro i ræva. :P

Ingen av dem har vært noe særlig på å gråte sånn sett. ;)

Det er nok ganske mange faktorer som spiller inn på hvorfor en baby gråter eller ikke. Med tanke på begge mine er amme barn. Min første ble fullammet til seks måneder men var ganske krevende til tider. Ganske fornøyd sånn sett, men hadde mye vondt, gråt mye(spesielt på natta) og sov dårlig. Min andre er så avslappa, gråter nesten aldri, sover kjempegodt på natta og kan ligge for seg selv kjempelenge før han blir lei. Han er snart 2,5 måned og fullammes. Her er antagelsen at måten jeg ammer på har blitt bedre med tanke på at jeg har overproduksjon av melk og ikke så problemet med førsta. På grunn av råd om å bytte pupp til hver amming gjorde det til at hun fikk altfor mye av den tynne formelle og nærmest ingenting av den tykke melka siden hun aldri fikk tømt puppen. Da ble hun fort mett og fort sulten igjen og ville amme hele tiden.

Jeg har også lest det, fordi de kan plages mer med fordøyelsen. Det er jo logisk nok. Men det kan være mange andre årsaker til gråten, både ubehag/smerte og personlighet.

Det er nok noe i det, uten at det er fasiten for de som måtte føle seg støtt ;)

MME er jo mye tyngre for fordøyelsen, så en del får litt mageproblemer som igjen fører til gråt.

Morsmelk er jo spesialdesignet for nyfødte og babyer, så det skal jo være skånsomt for fordøyelsen, og det er det jo. Brysternærte barn kan jo også få magevondt da, men de får det nok sjeldnere. Er jo andre faktorer som spiller inn også, men påstanden stemmer nok stort sett :)

Frøkna her fikk bare mm fram til hun var 2 uker. Delammet noen uker også, men har nå gitt kun MME i mange mange uker (hun er 4 mnd nå).

Hun er blid og fornøyd HELE tiden bortsett fra når hun er sulten eller trøtt - verdens blideste baby har mange sagt. Aldri vært plaget av magen heller ;)

Min er roligere og sovner fortere med amming flaske har vi nå bare på dagtid.:)

Vel, vår hadde kolikk mens hun ble fullammet så var mye gråt her!

Back
Topp