Morsmelk i industrigrøt? hjelp!

Mallaita

Andre møte med forumet
Hei!

Vi er nettopp begynt å introdusere mat til knøttet vårt og har frem til nå hatt litt morsmelk i all maten hun har fått smake på.

Forrige uke prøvde vi ferdiggrøt, lagde denne som det stod på pakken og tok i tillegg litt morsmelk for at det skulle være litt kjent smak på grøten og at den ble litt mer flytende. Så i dag leser jeg i brosjyren til helsedirektoratet at man ikke skal blande mm/tillegg i industrigrøt som skal blandes med vann.

Link til brosjyren her (side 19): http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/Documents/Mat for spedbarn 2011.pdf

Vet noen hvorfor det er slik? Har vi gjort noe gale?
 
Det er allerede melk i grøten som er industriprodusert. Å blande den med mm eller mme vil da gi mer enn anbefalt mengde melk. Det er ikke farlig at du blandet med morsmelk. Jeg hadde det i smaksprøvene til å begynne med, for at han skulle få en kjent smak.
 
Takk for info.

Ble litt nervøs, siden det ikke stod noen begrunnelse.
Da forstetter jeg med litt mm i grøten så lenge hun bare får smaksprøver. Men kutter den ut når hun kun skal få grøt.
 
Hei!

Vi er nettopp begynt å introdusere mat til knøttet vårt og har frem til nå hatt litt morsmelk i all maten hun har fått smake på.

Forrige uke prøvde vi ferdiggrøt, lagde denne som det stod på pakken og tok i tillegg litt morsmelk for at det skulle være litt kjent smak på grøten og at den ble litt mer flytende. Så i dag leser jeg i brosjyren til helsedirektoratet at man ikke skal blande mm/tillegg i industrigrøt som skal blandes med vann.

Link til brosjyren her (side 19): http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/Documents/Mat for spedbarn 2011.pdf

Vet noen hvorfor det er slik? Har vi gjort noe gale?
Det står jo på side 17:

Det er ingen bestemt regel for hvilken mat du skal begynne med å gi barnet ditt. Det
kan være naturlig å begynne med tynn grøt, moset potet eller moste grønnsaker, som kan
blandes med morsmelk ev. morsmelkerstatning.


Ammehjelp, og helsestasjon har sagt til meg at så lenge du har mm å blande ut med, så kjør på. Babyen får ikke i seg FOR MYE morsmelk!
 
Back
Topp