Morsmelk for enhver pris?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Stine

Guest
Endelig ventet jeg mitt første barn. For en spennende tid. Mye skulle forberedes og kjøpes inn. Jeg så på lister over nødvendig barneutstyr som jeg fant på nettet. På slike lister stod det som regel oppført både tutteflasker og brystpumpe. Det trengte i hvert fall ikke jeg å kjøpe, for jeg skulle amme!
Les leserbrevet her

Er det verdt å amme for enhver pris?

Nei, man skal ha overskudd til å være mamma også :)

Februar-14 mamma <3

Jeg har ammet for enhver pris med begge ungene og jeg synes det er verdt det. Men nå har problemene bare gått utover meg da. Hvis du ikke får ungen til å ta tak og babyen raser ned i vekt er det ikke mye å få gjort...man kan liksom ikke si "hør her baby, du suger feil og må gjøre slik" og så sier babyen "åja da gjør jeg slik istedenfor" og får tak og suger riktig :p Så noen ganger får ikke babyen til. Men jeg hadde da pumpet og ingenting har stoppet meg i ammingen. Har hatt lyst mange ganger men har ikke fått meg til å gjøre det, morsinstinktet som slår inn uansett hvor sliten og deprimert jeg er. Leste et utdrag av en bok av ei som hadde hatt en slitsom babytid og hun satte ord på det: man har lyst til å sette vekk babyen for å få hvile men man klarer ikke være uten baby. Har mange ganger ikke "tålt tryne" på henne men klarer ikke gå fra henne heller. Merkelige greier.

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei. Jeg var selv fast bestemt på å amme. Selv om det innebærte å pumpe meg om natta og amme annenhver time døgnet rundt. Og dette på toppen av å ha en kolikkbaby. Galskap tenker jeg nå.

Hvorfor utsette seg selv for unødvendig stress på toppen av alt annet? Amming er selvfølgelig en fordel de tre første mnd, og så er det jo kos.

Men man glemmer at man selv også skal ha det bra og fungere i hverdagen. Er helt håpløst når både en selv og babyen sitter og gråter hver kveld. Og permisjonstiden blir bare deprimerende. Man skal jo nyte å være i permisjon?

Hadde vært noe annet hvis ammingen gikk bra fra dag 1 og babyen hadde det bra.

Jeg ammet til enhver pris med begge. Jeg var veldig sliten og deprimert med første. Ikke direkte pga amming, men søvnmangel og livets nedturer. Man må sette strek ett sted. Jeg gleder meg til å slutte å amme så jeg kan få mer frihet, men jeg gir så lenge hun vil ha. Det er helt individuelt av hva man orker. Jeg er personlig glad for at jeg var fast bestemt på å amme. Det fikk meg igjennom søvnløse netter og mye smerte.

Jeg ville amme til enhver pris, la barnet til puppen, gav tillegg og pumpa meg hver tredje time døgnet rundt i flere uker. I perioder oftere, melke mengden økte ikke :( Drakk ammete, spiste havrelaper, prøvde nesespray ++ Framdeles like lite melk :(

Delammet til mini var 5,5mnd, han fikk det lille som var.

Hvis det blir en neste gang håper jeg at jeg får mer melk, kommer nok til å prøve like hardt neste gang.

Selv fikk jeg beskjed av helsepersonell rundt meg at det er ikke alle som får nok melk. Man kan prøve, men er ikke alle som får opp produksjonen. For meg var det sårt å innse at jeg ikke hadde nok melk, at produksjonen ikke kom igang.. Hvertfall når man leser at det bare er å pumpe, legge barnet til, sitte med puppen ute osv! Det gjelder dessverre ikke alle :(

Jeg ville amme til enhver pris, la barnet til puppen, gav tillegg og pumpa meg hver tredje time døgnet rundt i flere uker. I perioder oftere, melke mengden økte ikke :( Drakk ammete, spiste havrelaper, prøvde nesespray ++ Framdeles like lite melk :(

Delammet til mini var 5,5mnd, han fikk det lille som var.

Hvis det blir en neste gang håper jeg at jeg får mer melk, kommer nok til å prøve like hardt neste gang.

Selv fikk jeg beskjed av helsepersonell rundt meg at det er ikke alle som får nok melk. Man kan prøve, men er ikke alle som får opp produksjonen. For meg var det sårt å innse at jeg ikke hadde nok melk, at produksjonen ikke kom igang.. Hvertfall når man leser at det bare er å pumpe, legge barnet til, sitte med puppen ute osv! Det gjelder dessverre ikke alle :(
Det var bedre denne gangen en forrige hos meg. Så det kan godt hende du har nok neste gang. Mange faktorer som spiller inn.

Det var bedre denne gangen en forrige hos meg. Så det kan godt hende du har nok neste gang. Mange faktorer som spiller inn.

Håper virkelig det! Var kjempe sårt å se at megden jeg pumpet ikke økte :( Jeg følte meg som er dårlig mamma da jeg måtte gi han flaske.

Håper virkelig det! Var kjempe sårt å se at megden jeg pumpet ikke økte :( Jeg følte meg som er dårlig mamma da jeg måtte gi han flaske.
En ting er i alle fall helt sikkert, og det er at man er ikke en dårlig mor om man må gi flaske :)

Februar-14 mamma <3

En ting er i alle fall helt sikkert, og det er at man er ikke en dårlig mor om man må gi flaske :)

Februar-14 mamma <3

Det vet jeg, men der og da følte jeg det..! Alle (venner og familie) forventet at melken skulle komme og alle spurte om ammingen..

Februar-14 mamma <3

Nei, man er god mor ved å innse at man ikkje har nok og gir tillegg for å sørge for at den lille blir mett.. og ikkje dehydrert og syk.. min fikk tillegg på barsel fordi melken min ikkje var kommet, og fikk tillegg på barneklinikken fordi eg mistet melken pga stress... Så brukte eg vel noen uker på å jobbe det opp igjen... Innimellom har han krevde mer enn eg har hatt og da har han fått tillegg...

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app

Jeg var forberedt på litt smerte med amming i starten, og heldigvis har alt gått veldig greit for meg.
Melka kom for fullt fjerde dagen, og jeg har hatt overflod av melk hele tiden.
Har aldri hatt økedøgn, og ammer hvor det måtte passe meg uten å stresse med det.
Men hadde jeg merket at en depresjon kom snikende hadde jeg nok gått over på flaske.
Permisjonstiden skal være en fin tid, ammingen er faktisk ikke så viktig.
Barn lever fint på erstatning også.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Babyen er fornøyd så lenge den får mat :-) og bryr seg ikke hvor det kommer fra. Når amming bare blir pes og ekstra stress så er det ikke verdt det.

Det vet jeg, men der og da følte jeg det..! Alle (venner og familie) forventet at melken skulle komme og alle spurte om ammingen..

Det er så rart, hva folk spør om! Når man er gravid har alle rettigheter til å klå på magen uansett, man trenger ikke å spørre først. Når den lille kommer ut kan allt mene at alt du gjør er feil, teit, en bjørnetjeneste, mene at evt amming er bare eller feil osv.. Amming er ikke barebare for alle. Jeg var veldig heldig, melkespruten stod da jeg enda var på sykehuset, på det meste melka jeg ut 7dl i tillegg til å fullamme.

Altså, det er greit å spørre en gang, men masing som aldri stopper er ikke greit. Og noen skjønner virkelig ikke når det er på tide å kneppe sammen nebbet..

Det er så rart, hva folk spør om! Når man er gravid har alle rettigheter til å klå på magen uansett, man trenger ikke å spørre først. Når den lille kommer ut kan allt mene at alt du gjør er feil, teit, en bjørnetjeneste, mene at evt amming er bare eller feil osv.. Amming er ikke barebare for alle. Jeg var veldig heldig, melkespruten stod da jeg enda var på sykehuset, på det meste melka jeg ut 7dl i tillegg til å fullamme.

Altså, det er greit å spørre en gang, men masing som aldri stopper er ikke greit. Og noen skjønner virkelig ikke når det er på tide å kneppe sammen nebbet..

Jeg har mer innsikt i hva man sier og ikke sier nå som jeg selv har vært gravid og har en baby. Men uten den erfaringen så er det lett å gå i noen feller, vil jeg tro.

Babyen er fornøyd så lenge den får mat :-) og bryr seg ikke hvor det kommer fra. Når amming bare blir pes og ekstra stress så er det ikke verdt det.

Så lenge babyen tåler og liker melken da ;) Ikke alle som får til flaske eller mme heller. Hadde liksom ikke noe annet valg her enn å amme meg til blods hver time :p

Jeg har mer innsikt i hva man sier og ikke sier nå som jeg selv har vært gravid og har en baby. Men uten den erfaringen så er det lett å gå i noen feller, vil jeg tro.
Signerer den. En ting er å ta hensyn til gravide og mødre, men det går andre veien også - ikke alltid lett å vite når man aldri har opplevd det selv :)

Så lenge babyen tåler og liker melken da ;) Ikke alle som får til flaske eller mme heller. Hadde liksom ikke noe annet valg her enn å amme meg til blods hver time :p

Hvis de ikke tåler melka, så får de jo annen melk :) Når de er nyfødte så har jeg inntrykk av at de spiser det de får tilbud om, uten at jeg skal påstå hardnakket at det er sånn. Her fikk hun både mm og noen ganger mme i begynnelsen. Hun drakk begge deler.

Sliter man slik jeg leste i den artikkelen der, og som enkelte andre har hatt det.. Skjønner jeg godt at man gir opp amming. Jeg syntes ikke man bør amme til enhver pris.. Når det går utover ungen og mor. Og alt bare blir slit..
Syntes det blir feil at det er så stor press på amming at folk blir deprimerte og føler at de ikke strekker til. Det hjelper jo ikke akkuratt på produksjonen.
Positivt at de setter fokus på amming og hvor bra disse næringen er. Vet jo at enkelte ikke ammer grunnet brystfassong og forfengelighet, det blir feil for meg.

For meg har ammingen gått veldig bra. Her har det kun vært 1 brystbetennelse, økedøgn, og restriksjoner på mat da vi fryktet allergi de første 3-4 mnd.

7dl? Snakk om melkeku;) hehe.. Jeg fikk ca 10-30ml totalt fra begge puppene tilsammen. Det ble aldri mer heller :( Uansett hvor mye jeg pumpa og la han til :( Holdt på i flere uker, så var godt når jeg fikk beskjed om å la det være! Gi han det jeg hadde og resten i mme. :D Men var sårt og kjipt også, for jeg ville amme! Mitt ønske var å fullamme til 6mnd!

Back
Topp