Morsmelk for enhver pris?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Tone

Guest
Endelig ventet jeg mitt første barn. For en spennende tid. Mye skulle forberedes og kjøpes inn. Jeg så på lister over nødvendig barneutstyr som jeg fant på nettet. På slike lister stod det som regel oppført både tutteflasker og brystpumpe. Det trengte i hvert fall ikke jeg å kjøpe, for jeg skulle amme!
Les leserbrevet her

Er det verdt å amme for enhver pris?

Nei, selvsagt ikke!! Om ammingen går greit så kan man jo gjøre det, men ikke når det går utover alt...

Førstemann var hjertesyk og sugde dårlig. Jeg pumpet og pumpet fordi han hadde dårlig immunforsvar og måtte ha hver dråpe.

Så når lillesøster kom, så skulle jeg amme og alt skulle gå så bra, men det gjorde ikke det.. Jeg hadde ikke nok melk og måtte gi tillegg. Så mer og mer tillegg og hun ville til slutt ikke ha puppen, et veldig nederlag og gjør fortsatt vondt.. Jeg pumpet meg gjennom ferien, alle måtte vente, mamma måtte pumpe. Et nederlag å ikke få det til denne gangen heller. Jeg vet det ikke gjør noe og at hun har det veldig bra og det er ikke trist hele tiden, men tungvint og mye styr med vasking og huske vann og flasker og tillegg alltid.. Om ett år er sikkert alt glemt da :)

Prins 03.03.08 og prinsesse 14.04.14 <3

Sent from my iPhone using BV Forum

Man skal prøve vel og lenge før man gir seg mener jeg. Hadde extremt problemer med å få datteren min til å ville amme da hun ble født, hun gikk ned i vekt flere dager i strekk på sykehuset fordi hun ikke tok til seg nok næring. Bodde i Frankrike, der de ikke var særlig flinke på amming og ikke gadd å prøve å støtte heller. Jeg kjempet og kjempet, og den 4. dagen begynte hun endelig :-)

Tror mange gir seg for lett. Bevisene mellom bla redusert grad av allergi og amming er jo fakta...

Man skal prøve vel og lenge før man gir seg mener jeg. Hadde extremt problemer med å få datteren min til å ville amme da hun ble født, hun gikk ned i vekt flere dager i strekk på sykehuset fordi hun ikke tok til seg nok næring. Bodde i Frankrike, der de ikke var særlig flinke på amming og ikke gadd å prøve å støtte heller. Jeg kjempet og kjempet, og den 4. dagen begynte hun endelig :-)

Tror mange gir seg for lett. Bevisene mellom bla redusert grad av allergi og amming er jo fakta...
Jeg tror ikke mange gir seg for lett, alle jeg kjenner som ikke har fått til ammingen sitter med følelsen av å være dårlig mor, det sitter i lenge. Jeg kjenner ingen som bare droppet ammingen, alle prøvde lenge. Det er viktigere å være en god mor enn en mor med svangerskapsdepresjon... Et begrep jeg har hørt her inne er mamming fremfor amming, syns det er godt. Viktigst er å være der for barnet.

Det kan forebygge allergier, ja, det er godt for så mangt. Men ikke for enhver pris kanskje??

Prins 03.03.08 og prinsesse 14.04.14 <3

Å ikke ha nok melk til babyen min holdt på å ta knekken på meg. Jeg følte meg mislykket, dårlig mor, virket ikke.. Osv. Jeg blir fortsatt nedfor, og innimellom på gråten, når jeg snakker om det, men det viktigste er selvfølgelig at han får nok mat!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Man skal prøve vel og lenge før man gir seg mener jeg. Hadde extremt problemer med å få datteren min til å ville amme da hun ble født, hun gikk ned i vekt flere dager i strekk på sykehuset fordi hun ikke tok til seg nok næring. Bodde i Frankrike, der de ikke var særlig flinke på amming og ikke gadd å prøve å støtte heller. Jeg kjempet og kjempet, og den 4. dagen begynte hun endelig :)

Hva man skal gjøre er vel opptil hver enkelt. Er sånne dømmende innlegg som dette som gjør at andre får dårlig samvittighet, og det liker jeg ikke.

Jeg måtte holde på i en måned før jeg fikk melk. At det bare tok 4 dager for deg, er jo ingenting. Normalt sett kommer det ikke melk før på den 3. dagen.

Det er kun de tre første månedene at babyen får antistoffer fra mor. Og så anbefales det videre å fullamme til 6 mnd samtidig som man gir smaksprøver.

Jeg syns det generelt er altfor mye ammepress, både fra andre mødre og fra sykehuspersonell. Jeg måtte være tre uker på sykehuset pga at hun gikk ned så mye i vekt, og for gulsotbehandling. Hun måtte ammes annenhver time døgnet rundt. Og allikevel tok det altså 1 mnd før jeg fikk noe særlig melk. På toppen av det hele så hadde babyen kolikk.

Å ikke ha nok melk til babyen min holdt på å ta knekken på meg. Jeg følte meg mislykket, dårlig mor, virket ikke.. Osv. Jeg blir fortsatt nedfor, og innimellom på gråten, når jeg snakker om det, men det viktigste er selvfølgelig at han får nok mat!

Det viktigste er at babyen får mat? :) For noen så går det rett og slett bare ikke, og det er ikke noe man kan noe for! Det blir da mennesker av disse barna også! :)

Enig me deg hegedm du har rett de tog knekken på meg me nr.1 pga eg skulle amma, amning var så bra, alla kunde amma,
Nei me nr 1 klarte eg ikkje det hade ikkje nok melk än idag renner tårar ibland å tenker vilen usel mor eg var att sönen min ikkje hade nog melk å flaskan blev satt på vänta för länge.

4 dager var ikke spesielt lang tid, nei. Her gikk det 14 dager før hun endelig klarte å suge nok melk av brystet og 2 mnd før jeg hadde nok til å fullamme. Jeg hadde ingen store problemer utover det, hadde jeg hatt det hadde jeg gikk meg temmelig kjapt. Amming er vel og bra, men ammepress er fælt :( hver enkelt mamma må få bestemme selv hva som er best for både henne og babyen uten at andre kommer med pekefingeren! (Syns nå jeg ;) )

4 dager var ikke spesielt lang tid, nei. Her gikk det 14 dager før hun endelig klarte å suge nok melk av brystet og 2 mnd før jeg hadde nok til å fullamme. Jeg hadde ingen store problemer utover det, hadde jeg hatt det hadde jeg gikk meg temmelig kjapt. Amming er vel og bra, men ammepress er fælt :( hver enkelt mamma må få bestemme selv hva som er best for både henne og babyen uten at andre kommer med pekefingeren! (Syns nå jeg ;) )

Enig!! Jeg var så sta at jeg skulle absolutt amme... fordi jeg syns det var mer praktisk. Men det ble mange netter med å pumpe for å få opp produksjonen. Ble utrolig slitsomt i lengden. Akkurat da gledet jeg meg til å slutte å amme... men fikk ikke sluttet før hun ble 6 mnd, fordi hun ikke ville ha flaska. Det har heldigvis løst seg fint nå da :) Og jeg er veldig glad for at jeg fullammet til hun ble 4 mnd. Og ga annen mat og ammet til 6 mnd - hvorav mnd 5 og 6 måtte jeg holde meg unna all melk pga melkeproteinintoleranse hos baby.

Enig!! Jeg var så sta at jeg skulle absolutt amme... fordi jeg syns det var mer praktisk. Men det ble mange netter med å pumpe for å få opp produksjonen. Ble utrolig slitsomt i lengden. Akkurat da gledet jeg meg til å slutte å amme... men fikk ikke sluttet før hun ble 6 mnd, fordi hun ikke ville ha flaska. Det har heldigvis løst seg fint nå da :) Og jeg er veldig glad for at jeg fullammet til hun ble 4 mnd. Og ga annen mat og ammet til 6 mnd - hvorav mnd 5 og 6 måtte jeg holde meg unna all melk pga melkeproteinintoleranse hos baby.

Bøyer meg i støvet!

Hadde aldri klart å kutte ut melk :oops:

Bøyer meg i støvet!

Hadde aldri klart å kutte ut melk :oops:

He he!! Takk :-)

Er utrolig hva man gjør for de små :-) de første ukene uten melk var verst... Men så ble jeg vant til det. Men det er utrolig hvor mye som inneholder melk! Måtte holde meg unna alt som kunne inneholde melk og spor av melk. leverpostei inneholder melk :-P mange brød inneholder spor. Jaaada.

Back
Topp