Morrpølse og salami

HøstVinterMamma

Forumet er livet
VIP
har innimellom såå lyst på det. Men, har hørt at vi ikke skal spise salami når vi er gravid [&:]
Og regner med morrpølse også er fyfy da?!

Noen som vet hvorfor det er fyfy?

Spekemat frister også fælt...
*Sutre* Dette er andre sommeren på rad jeg ikke kan kose meg med sånt, pga spire i magen [:-]

ORIGINAL: HøstVinterMamma

har innimellom såå lyst på det. Men, har hørt at vi ikke skal spise salami når vi er gravid [&:]
Og regner med morrpølse også er fyfy da?!

Noen som vet hvorfor det er fyfy?

Spekemat frister også fælt...
*Sutre* Dette er andre sommeren på rad jeg ikke kan kose meg med sånt, pga spire i magen [:-]

Spiser salami som bare det jeg!!! Mårrpølse!! Hahaha! :D naammm

Det er spekemat.

Dvs, kjøttet er ikke gjennomstekt eller gjennomkokt. Det er rått kjøtt, som derfor kan inneholde toxoplasmose og listeria-smitte, som nemlig kun drepes av varme. Dersom du smittes av dette er det rett og slett potensielt fatalt for babyen. Risikoen er ganske liten, men konsekvensene enorme. Derfor er mattilsynets råd at man ikke spiser spekemat som gravid.

Jeg forholder meg til det, men har bestilling på fersk brød med gullsalami og mårpølse når jeg kommer hjem fra sykehuset. Jeg klarer avstå fra spekemat i disse få mnd. At andre ikke forholder seg til myndighetenes tross alt medisinsk begrunnede råd er deres valg, men å "le av det" synes jeg er på kanten, Hope. Greit, du har tatt ditt valg, mot gjeldende råd, men er det noe å le av?

Takk for saklig svar *Stella* [:)]

Jeg holder meg også unna, pga at jeg ikke ønsker å utsette spiren for noe, KUN pga mine lyster.
De kan jeg styre. Alt for lillegull

ORIGINAL: turteldue

HøstVinterMamma:
legg det på pizzaen... [;)][;)]

Ble pizza med pepperoni i går [:)] For såvidt jeg har skjønt er det greit så lenge det er varmebehandla?

Jepp, stekt spekemat er jo ikke rå lenger.

Fårepølse er godt på varme ostesmørbrød, og også i/til speilegg... da er det plutselig gjennomstekt (tar ikke mange sekundene på stekepanna før den er stekt, og inni oven på 200 grader i ti minutter... når osten "koker" er spekematen ikke rå lenger heller...) så det er en grei løsning, sånn litt i alle fall.

ORIGINAL: *Stella*

Fårepølse er godt på varme ostesmørbrød, og også i/til speilegg... da er det plutselig gjennomstekt (tar ikke mange sekundene på stekepanna før den er stekt, og inni oven på 200 grader i ti minutter... når osten "koker" er spekematen ikke rå lenger heller...) så det er en grei løsning, sånn litt i alle fall.

Det holder ikke å varme i micro?

ORIGINAL: turteldue

HøstVinterMamma:
legg det på pizzaen... [;)][;)]

Ble pizza med pepperoni i går [:)] For såvidt jeg har skjønt er det greit så lenge det er varmebehandla?

Jepp, hele poenget er jo at spekemat er "rå", den er ikke gjennomvarmet. Når den varmebehandles er den jo nettopp det, varmebehandlet. Noen og 70 grader i kjernetemperatur dreper de farlige stoffene som kan være der. Så da er det trygt.

Gjør det helt sikkert, jeg bare liker ikke microostesmørbrød, jeg synes skivene blir så myke/våte, mens de blir litt mer ristet i ovnen...

Setter på ovnen på 200, finner frem brød og pålegg, lager til skivene, putter i ovnen, rydder bort pålegg, lager meg drikke, finner frem fat, vips, så "koker" osten, maten er klar. Siden jeg altså leter frem mens ovnen varmes, og rydder bort mens den steker, synes jeg ikke at jeg taper så mye tid på det, og synes det er bedre.

Men joda, det blir nok varmt nok i micro også.

Steke egg i micro har jeg aldri tenkt på engang, jeg bruker faktisk  wok'en jeg, da blir det akkurat passe stort :) (ja, også spiser jeg pisket egg som stekes på begge sider da...)

Gjør det helt sikkert, jeg bare liker ikke microostesmørbrød, jeg synes skivene blir så myke/våte, mens de blir litt mer ristet i ovnen...

Setter på ovnen på 200, finner frem brød og pålegg, lager til skivene, putter i ovnen, rydder bort pålegg, lager meg drikke, finner frem fat, vips, så "koker" osten, maten er klar. Siden jeg altså leter frem mens ovnen varmes, og rydder bort mens den steker, synes jeg ikke at jeg taper så mye tid på det, og synes det er bedre.

Men joda, det blir nok varmt nok i micro også.

Steke egg i micro har jeg aldri tenkt på engang, jeg bruker faktisk  wok'en jeg, da blir det akkurat passe stort :) (ja, også spiser jeg pisket egg som stekes på begge sider da...)

Ja, det er jo sant det [:)] Bare at det går så fort i micro som gjør at man tyr til den løsningen...

Du kan vel fint spise kjøttpålegg så lenge det er lenge til den går ut på dato. Det var det jeg fikk beskjed om når jeg spurte legen. Jeg har nemmelig også ofte lyst på bl.a fårpølse og mår.. 

hmm.. Det vet jeg ikke. Man skal i alle fall vere forsiktig med holbarhetsdato.. men har den vert frosset er den vel fin? Det tør jeg ikke svare på

Nei, frysing tar toxoplasmose, men ikke listeria (eller var det motsatt?)

Fersk, oppskåret kjøttpålegg, som kokt skinke, servelat etc skal spises så fersk som mulig, absolutt innenfor holdbaretsdatoen, for det kan være små mengder listeria i det, og det formerer seg fra dag til dag opp i store mengder fort. Det som er med spekemat som fårepølse etc er at holdbarheten er så lang, den har gjerne vært i butikken i ukesvis, kanskje mnd, før du kjøper den, og dersom det da var en liten liseriabakterie der når det ble pakket, er det masse der innen du åpner den. Du merker det ikke på kjøttet på noe vis, men blir fosteret smittet... nei, dersom det i det hele tatt overlever er det ikke noe du ønsker for barnet ditt.

Jeg har ikke spist ostesmørbrød med salami en gang, for jeg trodde det gjaldt uansett varm eller kald. Men da tror jeg jammen det blir ostesmørbrød til kvelds :D 

Så lenge salamien er gjennomvarmet er den jo ikke lenger rå. Det er rått kjøtt som er fy-fy, fordi de farlige bakteriene altså bare drepes av varme, over noen og 70 grader i kjernetemp (og ei tynn skive salami får fort høy temp i "kjernen") er nok. Roatbiff derimot har jo altså når den er rosa/rød ikke hatt så høy temp i midten/kjernen, derav at den er rød. Stekes den litt på stekepannen f.eks, er den trygg, men dersom ønsket var nettopp det ikke gjennomstekte kjøttet, hjelper jo ikke det...

alt med måte sier jeg da.
holder meg unna spekeskinke, vet ikke helt hvorfor, bare tror at det er farligere enn salami??
men har spist salami den første dagen jeg har åpnet pakningen, så har jeg ikke spist mer av det..

ORIGINAL: Someeone

Nå fikk jeg dårlig samvittighet for at jeg spiser kjøttpålegg[>:]

Kjøttpålegg er det ikke generelt advart mot, bare at vi skal spise det fersk. Så det gjør jeg. Spiser det fersk. Men spekemat spiser jeg ikke, i henhold til rådene.

At spekeskinke er verre enn salami er nok bare ditt hode som tenker, emma, det er det ingen grunn til. Kanskje tvert imot, det er normalt sett større sjangs for bakterier i oppmalt kjøtt.

Back
Topp