Morkakesvikt??

2725020070603

Glad i forumet
Noen som har opplevd det?
Jeg kom på kontroll i dag, der sf-målene nesten har flatet ut den siste måneden. Hadde lave mål sist også, men jordmor ble litt urolig av at hun ikke fulgte kurven sin. Jeg var på ultralyd pga lave mål for 2 dager siden. Der så de at verdiene når de målte blodgjennomstrømning til morkaka var fine. Men kan det likevel være morkakesvikt? Trodde denne målingen sikret at babyen fikk det den trengte...? Noen med erfaring??

Dessverre ingen erfaring å komme med. Jeg ville ringt føden og spurt om alt rundt dette. Viktig at du føler deg trygg.

Har ingen direkte erfaring. Men svigermor oppdaget morkakesvikt tilfeldigvis da hun var gravid med mannen min på åttitallet. Da måtte han ut med keisersnitt med en gang.
Kanskje du kan få en kontroll til på føden? ❤️

Jeg har ikke erfaring selv, jeg har muligens en genetisk mangel som kan føre til morkakesvikt, men dette vet jeg ikke før jeg kan ta nye prøver etter fødsel. min lille er nå 11 prosent under gjennomsnittet i vekst men blodgjennomstrømmingen i navlesnoren har vært fin hver ultralyd. Regner med de vet hva de snakker om på sykehuset, men om du er bekymret så ringer du å prater med de[emoji4]

Har hatt det tre ganger. Da har det vært motstrøm i navlestrengen og de har sett på noen blodkar i hodet på babyen. Har da blitt indusert før termin når de har sett at nå er det nok. Var babyen under gjennomsnittet?

Sniker

Det er jo blodgjennomstrømningen i navlestreng og morkake de ser på så om det er fint skal det være iorden.
SF-mål gir egentlig veldig lite info om babyens størrelse og avhenger av mange faktorer.

Noen som har opplevd det?
Jeg kom på kontroll i dag, der sf-målene nesten har flatet ut den siste måneden. Hadde lave mål sist også, men jordmor ble litt urolig av at hun ikke fulgte kurven sin. Jeg var på ultralyd pga lave mål for 2 dager siden. Der så de at verdiene når de målte blodgjennomstrømning til morkaka var fine. Men kan det likevel være morkakesvikt? Trodde denne målingen sikret at babyen fikk det den trengte...? Noen med erfaring??

Om du har vært på ul å fått sjekka morkaka og størrelsen på barnet, så er det nok bare magen som har endret form :)

Sf-målet mitt var ganske mye lavere nå sist kontroll i forhold til tidligere. Har ligget over streken hele veien, men var nå en del under. Skal sies at der var en annen person som tok målene denne gangen og det kan også ha en del å si. De var ikke bekymret på sykehuset i allefall :) Så lenge det er sjekket med UL er nok alt bra. Sf-målet for ofte ikke helt riktig info da det er størrelsen på livmora som måles og ikke selve babyen.

Back
Topp