Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kun hvis NIPT kommer tilbake positiv. Får svar om ca 1 uke. Har du fått positiv NIPT?Flere her som skal ta morkakeprøve eller forstervannsprøve?
Fikk forespørsel om det samme selv i dag pga en sjelden genfeil samboer er bærer av, men denne er ikke nødvendigvis like alvorlig for alle, og samboer lever greit med sykdommen, så vi takket nei. Ville ikke klart å ta abort hvis det hadde vært funn. Men her kommer det jo selvfølgelig helt an på alvorlighetsgraden. Hadde vært noe annet i en IVF-prosess (som vi egentlig skulle igang med) hvor man uansett gjør en seleksjon av embryoene man sitter igjen med. Føler med deg Vanskelig med slike problemstillinger! Er det en sykdom man ev kan leve greit med, eller vil det uansett være aktuelt med abort dersom det er funn?Masse lykke til Nei, jeg og samboeren min er bærere av en sjelden og alvorlig genfeil. Vi holder derfor på med fosterdiagnostikk nå og skal ta morkakeprøve om 2-3 uker. Gruer meg og føler meg litt ensom i det hele siden jeg ikke kjenner noen som har vært gjennom det samme. Skulle gjerne hatt noen å prate med som var i samme situasjon
Åja, skjønner.. Masse lykke til Klem til degMasse lykke til Nei, jeg og samboeren min er bærere av en sjelden og alvorlig genfeil. Vi holder derfor på med fosterdiagnostikk nå og skal ta morkakeprøve om 2-3 uker. Gruer meg og føler meg litt ensom i det hele siden jeg ikke kjenner noen som har vært gjennom det samme. Skulle gjerne hatt noen å prate med som var i samme situasjon
Masse lykke til i morgen! Hvor langt på vei er du?Skal ta i morgen, da de fant hjertefeil på ultralyd i dag..
Har du fått henvisning/time til morkakeprøve? Jeg ble henvist i dag og håper på time om 2-3 uker. Er 9+3 i dag. Kan jeg spørre hvor i landet du skal ta den? Masse lykke til når dagen er derJa jeg skal ta fostervannsprøve og morkake prøve. Det er pga en kromosomfeil/genfeil jeg har som er arvelig. Ble tatt bare fostervannsprøve sist svangerskap, der fann de ut den kromosomfeielen jeg har og at barnet hadde det samme. Men en litt mer avansert hjertefeil på barnet enn meg. Det er ikke noe jeg gleder meg til nå heller.
Har du fått henvisning/time til morkakeprøve? Jeg ble henvist i dag og håper på time om 2-3 uker. Er 9+3 i dag. Kan jeg spørre hvor i landet du skal ta den? Masse lykke til når dagen er der
Skjønner godt tankegangen din. Hadde også takket nei om abort ikke var et alternativ. For vår del så har vi et barn som har denne genfeilen fra før og vi ønsker ikke at et annet menneske skal gå gjennom det samme som vårt barn lever med. Det er en ganske omfattende muskelsykdom og i værste fall er den dødelig. Siden situasjonen vår var slik den var med et sykt barn og at vi begge er bærere var vi egentlig ferdige med å få flere. Men fornuften sier en ting og hjertet en annen, så etter mange samtaler og mye tenking ble vi enige om en til. Jeg var veldig forberedt på at dette svangerskapet kom til å bli en prøvelse i starten siden vi ikke vet om vi kan beholde eller ikke, jeg var bare ikke forberedt på hvor vanskelig det faktisk kom til å bli. Var på ultralyd i dag og fikk se en nydelig liten skapning som både bevegde seg, rørte fingre og hadde et hjerte som slo. Er så mange motstridende følelser på en gang. Skulle ønske man kunne ta morkakeprøve tidligere enn i uke 12 eller at det fantes en annen test som kunne gjøres tidligere. Masse lykke til med den lille i magen! Krysser det jeg har for at det er en frisk og velskapt liten krabat inni derFikk forespørsel om det samme selv i dag pga en sjelden genfeil samboer er bærer av, men denne er ikke nødvendigvis like alvorlig for alle, og samboer lever greit med sykdommen, så vi takket nei. Ville ikke klart å ta abort hvis det hadde vært funn. Men her kommer det jo selvfølgelig helt an på alvorlighetsgraden. Hadde vært noe annet i en IVF-prosess (som vi egentlig skulle igang med) hvor man uansett gjør en seleksjon av embryoene man sitter igjen med. Føler med deg Vanskelig med slike problemstillinger! Er det en sykdom man ev kan leve greit med, eller vil det uansett være aktuelt med abort dersom det er funn?
Åh, skjønner. Men tusen takk for svar!Man får gjerne denne rundt uke 11-14, så du får nok time om noen uker da ja
Jeg er ikke gravid nå, men har tatt fostervannsprøve i et svangerskap tidligere. Det er litt ubehagelig, kanskje aller mest psykisk. Men det tar heldigvis kort tid og legen som tar prøvene er veldig drevne i å ta slike prøver.
Masse lykke til!
Takk 13+4. Og masse lykke til til deg også når det blir din turMasse lykke til i morgen! Hvor langt på vei er du?
Tusen takk Nei, har ikke fått enda. Men har fått time til tidlig ultralyd på sykehuset i Trondheim altså st.olavs hospital. Da er jeg i uke 12+2 ca. Blir 1 times tid med kjøring fra der jeg bor. Regner med jeg får time til å ta disse prøvene etter ultralyd timen, som jeg fikk sist svangerskap.Har du fått henvisning/time til morkakeprøve? Jeg ble henvist i dag og håper på time om 2-3 uker. Er 9+3 i dag. Kan jeg spørre hvor i landet du skal ta den? Masse lykke til når dagen er der
Å, jeg føler skikkelig med deg Det må være mange blandede følelser på én gang! Krysser også fingrene masse for deres lille og at det er friskt! Masse lykke til med den kommende prøvenSkjønner godt tankegangen din. Hadde også takket nei om abort ikke var et alternativ. For vår del så har vi et barn som har denne genfeilen fra før og vi ønsker ikke at et annet menneske skal gå gjennom det samme som vårt barn lever med. Det er en ganske omfattende muskelsykdom og i værste fall er den dødelig. Siden situasjonen vår var slik den var med et sykt barn og at vi begge er bærere var vi egentlig ferdige med å få flere. Men fornuften sier en ting og hjertet en annen, så etter mange samtaler og mye tenking ble vi enige om en til. Jeg var veldig forberedt på at dette svangerskapet kom til å bli en prøvelse i starten siden vi ikke vet om vi kan beholde eller ikke, jeg var bare ikke forberedt på hvor vanskelig det faktisk kom til å bli. Var på ultralyd i dag og fikk se en nydelig liten skapning som både bevegde seg, rørte fingre og hadde et hjerte som slo. Er så mange motstridende følelser på en gang. Skulle ønske man kunne ta morkakeprøve tidligere enn i uke 12 eller at det fantes en annen test som kunne gjøres tidligere. Masse lykke til med den lille i magen! Krysser det jeg har for at det er en frisk og velskapt liten krabat inni der
Okei. Her er det Tromsø som blir nærmest så ble henvist dit. Litt skeptisk for det er ikke så veldig ofte de tar slike prøver der etter det jeg har skjønt. Trøster meg med at de hadde neppe henvist meg dit om de ikke hadde kompetansen, men ja.. man tenker jo så det knaker i perioder Skal være glad når jeg er ferdig..Tusen takk Nei, har ikke fått enda. Men har fått time til tidlig ultralyd på sykehuset i Trondheim altså st.olavs hospital. Da er jeg i uke 12+2 ca. Blir 1 times tid med kjøring fra der jeg bor. Regner med jeg får time til å ta disse prøvene etter ultralyd timen, som jeg fikk sist svangerskap.
Kjenner ikke at jeg gleder meg Gikk det lang tid å ta prøven? Og fikk du ta den fra utsiden eller måtte du ta den vaginalt?Flere som synes det var vondt å ta morkakeprøve? Har tatt fostervannsprøve før og den merket jeg så vidt, så trodde det var omtrent det samme jeg hadde i vente i dag..
Ok, masse lykke til ja blir ofte sånn når det er slike prøver man skal igjennomOkei. Her er det Tromsø som blir nærmest så ble henvist dit. Litt skeptisk for det er ikke så veldig ofte de tar slike prøver der etter det jeg har skjønt. Trøster meg med at de hadde neppe henvist meg dit om de ikke hadde kompetansen, men ja.. man tenker jo så det knaker i perioder Skal være glad når jeg er ferdig..
Det tok litt tid, da de hentet ut deler av morkaken i flere runder, og måtte ligge der med nåla i magen til de hadde fått ut nok. Første uttaket var bare blod. Tok den fra utsiden. Vil tro det var vondere enn fostervannsprøven siden jeg er mye kortere på vei nå, så stikket ble satt lengre ned. Du får prøve å lukke øynene å tenke på noe annet, det gjorde jeg, så håper jeg det går fint for degKjenner ikke at jeg gleder meg Gikk det lang tid å ta prøven? Og fikk du ta den fra utsiden eller måtte du ta den vaginalt?