Morkakeprøve - erfaringer?

Rainbowbaby24

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Vi har tilbud om morkakeprøve grunnet alvorlig sykdom hos vårt første barn. Gentest viser at vi ikke er bærere av sykdommen (hurra!!!:Heartred), men det er alltid en teoretisk mulighet for mosaikk(?) osv osv, så vi vurderer nå om vi skal håpe at alt går bra (99% sjanse for det) eller ta morkakeprøve med tilhørende 0,5% risiko for å abortere..
Vil gjerne høre andres erfaringer med prøven, er det veldig vondt? Og er det noen som har tatt den og mistet etterpå?

Tok morkakeprøve i forbindelse med store avvik på ul. Gikk via skjeden. Ikke noe spe vondt men litt ubehagelig. Ingen blødning etterpå. Resultat ble desverre ikke posetiv trisomi 18 og vi valgte å avslutte. Vi forholdt oss kun til Ul og nipt ved de neste graviditeten. Tror ikke jeg personlig hadde orket gjennomføre en gang morkakeprøve for å være sikker men og pga at vi hadde en av de sykdommene som avsløres på nipt.

Tok morkakeprøve i forbindelse med store avvik på ul. Gikk via skjeden. Ikke noe spe vondt men litt ubehagelig. Ingen blødning etterpå. Resultat ble desverre ikke posetiv trisomi 18 og vi valgte å avslutte. Vi forholdt oss kun til Ul og nipt ved de neste graviditeten. Tror ikke jeg personlig hadde orket gjennomføre en gang morkakeprøve for å være sikker men og pga at vi hadde en av de sykdommene som avsløres på nipt.
Så leit å høre ❤️ Takk for at du delte.
Vi har takket ja til prøven for å kunne senke skuldrene litt gjennom svangerskapet, etter dødfødsel til termin var det det som føltes mest riktig for oss. Valget stod mellom 0,5% sjanse for å miste etter morkakeprøve og 1% teoretisk sjanse for enda et sykt barn. Overraskende vanskelig, men med morkakeprøve vil vi vite helt sikkert at ikke det samme skjer denne gangen som sist. Sykdommen sønnen vår hadde kan dessverre ikke avdekkes med NIPT.
Jeg hadde nok heller ikke valgt å ta prøven hvis ikke vi hadde gjennomgått det vi har og sannsynligheten var så liten ❤️

Ingen erfaring, men skal ta det torsdag etter positivt kromosomfeilutslag på NIPT så gruer meg litt :sorry:

Håper det gikk fint i dag!! :Heartpink
Selve prøven gikk veldig bra! Ikke noe vondt, bare ubehagelig i det de stakk nålen inn. Kjenner livmoren er litt øm på det punktet. Og ultralyden viste ingen funn mot trisomi som den også gjorde sist da. Så da er det bare å vente til dommen kommer på onsdag :nailbiting:

Selve prøven gikk veldig bra! Ikke noe vondt, bare ubehagelig i det de stakk nålen inn. Kjenner livmoren er litt øm på det punktet. Og ultralyden viste ingen funn mot trisomi som den også gjorde sist da. Så da er det bare å vente til dommen kommer på onsdag :nailbiting:
Det var godt å høre at prøven gikk bra, krysser alt jeg har for deg ❤️❤️❤️ Ta vare på deg selv så lenge, kan se for meg at tiden går fryktelig sakte nå :(

Back
Topp