Morkaken

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Har dere fått beskjed om hvor morkaken deres ligger?
Og vet noen fordeler og ulemper med forskjellige ting?

Hvordan hadde dere det i sist svangerskap, hvor lå den? Satt den fast etter fødsel etc? (Hvis dere har født før.)

Har på framlegg denne gangen og, som sist.
Var null stress å få den ut etter fødsel, jeg trodde jo at det skulle være kjipt (hørt litt div om det), men den bare poppa ut.
Fikk se den etterpå, veldig kult!

Vet ikke om det er noen forskjell og om det er noen ulemper/fordeler med det ene vs det andre. Har bak nå og hadde foran med begge de to andre. Morkaken har aldri skapt noe bry, men ene fødselen endte i KS, så da tok de den vel bare ut.

Gyn snakket om at den lå delvis over åpning/mormunn hva enn de kaller det, men at den trolig kom til å flytte seg etterhvert :) Ikke hatt noe problem med den de to andre svangerskapene. :)

Hadde foran liggende sist. Ikke på fremsiden av magen, men foran åpningen til livmoren. Fikk ekstra ul senere i svangerskapet for å sjekke at den flyttet seg. I de aller fleste tilfeller flytter den seg av seg selv, hvis ikke må man ta ks. Min flyttet seg bak, og kom ut uten problemer:) Fikk se morkaken etter, veldig fascinerende:joyful:

Jeg har den foran. Fikk vite det på TUL. Men vet ikke om det har annen betydning enn at det kan ta lenger tid før jeg kjenner liv... Jeg er førstegangs, så har ingenting å sammenligne med :p

Hadde foran med første som også dekket mormunn, kjente fortsatt liv tidlig men samboer kjente vell aldri skikkelig spark og den flyttet seg opp før fødsel. Eneste var at jeg fikk en ekstra ul i uke 32 eller rundt der for å sjekke at den ikke var i veien. Og ingen komplikasjoner med tanke på fødsel, kom fort og hel ut osv.

Denne gangen er den bak men dekker mormunn denne gangen og, så får se hva status er på oul. Evt så blir det en ul til. :)

Har den på bakveggen, og venter i spenning på å kjenne bevegelser der inne :) Førstegangs, så har ingenting å sammenligne med.

Jeg hadde foran sist og den satt fast når vi skulle prøve å få den ut så en lege tilslutt måtte ta den ut. Kjente ikke liv før sent sist. Nå har jeg bak litt oppe(visst nok det beste:bored: sa legen), så spent på om denne kommer ut fort etter fødsel og om den fungerer bra til å gi næring til babyen❤️

Hvis jeg forstod jordmoren rett så ligger morkaken på toppen av livmoren. Sist lå den foran mot magen og da kjente jeg spark spent. Håper jeg kjenner det tidligere denne gangen :)

Jeg hadde foran sist og den satt fast når vi skulle prøve å få den ut så en lege tilslutt måtte ta den ut. Kjente ikke liv før sent sist. Nå har jeg bak litt oppe(visst nok det beste:bored: sa legen), så spent på om denne kommer ut fort etter fødsel og om den fungerer bra til å gi næring til babyen❤️
Sniker
Vet ikke om plasseringen har noe å si, men jeg hadde den bak/oppe sist, og morkaka funka veldig bra og kom ut i sin helhet etter fødsel (har hatt morkakesvikt før, da var den litt dårlig festet).

Min ligger på fremsiden nå. I mitt 2.svangerskap lå den foran åpningen lenge, men trakk seg oppover på bakre vegg etterhvert. Hatt den bak med nr 1 og 3 også.

Min ligger nede, foran livmoråpningen tror jeg. Jordmor sa det var normalt, og at den sannsynligvis ville flytte seg oppover etter hvert. Tydeligvis ikke veldig normalt, men om den ikke har flyttet seg til OUL sjekker de det nærmere slik jeg forstod det :)

Veit ikke nå, men sist lå den foran, mot magen min. Så det tok litt tid før jeg kjente bevegelse på utsiden. Kom fint ut etter fødsel :)

Jeg fikk i dag vite at jeg har bakenforliggende, og at det kan gjøre at jeg kjenner bevegelse tidligere enn «normalt» ble jeg fortalt.

Den ligger bak som den har gjort med de to andre barna :-) Man kjenner enklere spark og bevegelser hverfall :-p

Min sitter godt høyt oppe bak. Det gjorde den sist også. Morkaken kom ut normalt seint :p
Det er vel en fordelaktig plassering mtp å kjenne bevegelser tidlig og tydelig. Var veldig spesielt å se små bevegelser på utsiden ganske tidlig sist I hvertfall.

Hatt på baksiden før.
Nå ligger den foran og oppe ved fundus.
Kjipt at det er vanskeligere å kjenne liv og også å lytte med doppler, men satser på det blir bedre etter hvert som magen vokser

Back
Topp