Morkaken foran og dekker fødselsåpningen

Lexi_

Første møte med forumet
Hei på dere damer :)
Fikk på ordinær ul beskjed om at jeg hadde morkaken foran og at den dekker fødselsåpningen. Må tilbake i uke 32 for å se om den har "vokst opp" slik at jeg kan føde vaginalt.

Har lest og hørt om flere som har fått beskjed om å være forsiktige i forhold til løft, sex ol, og lurer på om det er noen her inne som har fått lignende beskjed? Har du evt hatt blødninger eller lignende da?
Fikk ikke noe info om det og virket ikke på ul-legen som om dette var noe uvanlig, men lurer jo når det virker som man får så forskjellige beskjeder ;)
 
hmm vet ikke nok om det, men skulle tro de hadde sagt noe på det hvis du skulle ta hensyn, er jo mange som har morkaken foran åpningen.
 
Jeg har også morkaken foran fødselsåpningen, men har ikke fått noe beskjed om hensyn eller forhåndsregler som jeg må ta.... Vil gjerne høre om det hvis det er tilfelle!
 
en arb kollega av meg måtte ta Ks pga morkaka foran åpningen
(altså ikkje det samme som foranliggende morkake)

Trur ikkje hun måtte ta spes hensyn,men måtte ringe føden med en gang tegn til fødsel el blødninger
 
Jeg hadde forliggende morkake sist, og måtte ta ks.
Kan fortelle litt om prosessen og forholdsregler jeg ble bedt om å ta.
På UL i uke 18 fikk jeg bare samme beskjed som du, at den lå foran åpningen og at det derfor var rutine å komme inn på ny UL i uke 30-32 for sjekk. De sa at i de aller fleste tilfeller får en da svar om at alt ser normalt ut, da morkaken trekker seg oppover etter hvert som livmoren vokser.
Ble ikke bedt om å ta noen spesielle forholdsregler etter UL i uke 18.
Tilbake på UL i uke 30 lå den fortsatt foran og da fikk jeg beskjed om å ta kontakt med føden om jeg skulle få blødning da det i så tilfelle er viktig å få sjekket raskt hva som har skapt blødningen da en ikke vil at morkaken skal løsne helt eller delvis etter hvert som livmormunnen gjør seg klar for fødsel. Mao tror jeg blødnings"faren" er mer mot slutten av svangerskapet. Men fikk ikke inntrykk av at dette er veldig vanlig, bare litt større sannsynlighet enn ved normalt svangerkap. Jeg fikk en blødning rundt uke 32 og var da inne til sjekk oftere mot slutten av svangerskapet for å se at alt så normalt ut. Etter jeg hadde hatt den blødningen ble jeg bedt om å ta det litt med ro ift løft og slikt, men gikk på jobb og levde som normalt utover det.  
 
jeg fikk også beskjed ved ordinær ultralyd at morkaka lå forran åpningen, så skulle komme tilbake mellom uke 30-32 for og se om den har flytta seg. Fikk ikke noe mer beskjed utenom det.
 
jeg fikk også beskjed ved ordinær ultralyd at morkaka lå forran åpningen, så skulle komme tilbake mellom uke 30-32 for og se om den har flytta seg. Fikk ikke noe mer beskjed utenom det.
 


Gravid2012 skrev:
jeg fikk også beskjed ved ordinær ultralyd at morkaka lå forran åpningen, så skulle komme tilbake mellom uke 30-32 for og se om den har flytta seg. Fikk ikke noe mer beskjed utenom det.


samme her på førstemann
...eller.. den lå hvertfall veldig nærme ikke foran tror jeg.. 
Men var hvertfall på kontroll i u 32 hadde den flyttet seg godt opp! 

Livmoren vokser faktisk nedenfra.. de viste oss hvordan en ballong er når den blåses opp. 
Først vokser den på toppen og etterhvert bare "nedenfra" :p 


 
Dette fikk jeg også beskjed om på ordinær UL og fikk ny UL i uke 32 for å se om den hadde flyttet seg, fikk ikke beskjed om å avstå fra sex/ løft osv.

Nå i uke 23 måtte jeg inn på sjekk på OBSen og ta UL etter blødninger som oppsto samme kveld som vi hadde gjennomført samleie. :color
Legen sa at morkaken lå delvis foran utgang men at h*n hadde troen på at den ville flytte seg tidsnok, men likevel hadde sexen ført til blødning.

Vi fikk forresten aldri beskjed om å avstå fra sex på den ordinære ULen.

Når vi var på sykehuset nå så spurte jeg legen om vi burde vente/avstå fra sex - husker ikke presist hvordan jeg ordla meg men fikk til svar at vi burde avstå helt.

I etterkant undrer jeg meg over om hvor lenge legen mente...
Resten av svangerskapet?
Ikke det at det haster med å hive seg i halmen igjen, jeg er i grunn bare nysgjerrig på hva legen la i det.

Får forhøre meg med jordmor neste gang jeg skal til HS.
Hva tror dere?
 
Back
Topp