Morkaken foran livmorhalsen

Pikachuchu

Glad i forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Hei. Er det noen flere her som har fått påvist Placenta Previa?
Altså at morkaken ligger delvis eller helt over livmorhalsen?
Fikk beskjed på OUL i dag at jeg har morkaken delvis over utgangsdøra :hilarious:
Men at hos ca 80-90% så flytter den seg før uke 34. Så får ny sjekk da.
Og en masse info om hva jeg må gjøre dersom jeg begynner å blø :nailbiting:
Noen flere? Eller noen med erfaring fra tidligere?

Hadde ekstra ultralyd i uke 30 pga det sist. Da hadde den flyttet seg unna og der var ikke noe problem. Kan ikke huske at jeg fikk så mange advarsler. Tror bare den var nært, og ikke egentlig over utgangen i utgangspunktet da. Var aldri bekymret i alle fall. Hadde blitt veldig engstelig hvis jeg hadde måttet gjennom et keisersnitt pga morkaken blokkerte den naturlige utgangen...!

Hadde ekstra ultralyd i uke 30 pga det sist. Da hadde den flyttet seg unna og der var ikke noe problem. Kan ikke huske at jeg fikk så mange advarsler. Tror bare den var nært, og ikke egentlig over utgangen i utgangspunktet da. Var aldri bekymret i alle fall. Hadde blitt veldig engstelig hvis jeg hadde måttet gjennom et keisersnitt pga morkaken blokkerte den naturlige utgangen...!
JM var optimistisk til at den kom til å flytte seg. Så håper ho har rett. Den lå delvis over sa ho. Sikkert teit av meg, men synes keisersnitt virker så skummelt:nailbiting:

Jeg fikk beskjed på OUL om at morkaka lå over eller veldig nære livmorhalsen. Pga. baby som lå og skygget klarte ikke jordmor å måle skikkelig. Hun var overrasket over at jeg ikke hadde opplevd noen blødninger pga. plasseringen. Jeg fikk beskjed om at jeg ville få innkalling til ny UL i uke 32, men hun virket ikke særlig bekymret, så jeg tenker jeg bare får vente å se. Jeg er uansett glad for at det følges opp og tenker at et planlagt keisersnitt uansett er mye bedre enn hastekeisersnitt.

Fikk beskjed på OUL i dag at jeg har morkaken delvis over utgangsdøra :hilarious:
Åj, skjønner at du blir litt engstelig! Men det kommer helt sikkert til å gå fint og man må bare ta det som det er, selv om det er vanskelig! Håper den flytter på seg :) og om ikke så kommer det helt sikkert til å bli annerledes med KS, men det kan jo også bli en fin opplevelse!

Har du vært på tidlig ultralyd tidligere og da har den ikke ligget foran? Håper den flytter seg så du slipper KS! :-)

JM var optimistisk til at den kom til å flytte seg. Så håper ho har rett. Den lå delvis over sa ho. Sikkert teit av meg, men synes keisersnitt virker så skummelt:nailbiting:
Har alltid vært redd keisersnitt, så skjønner hvordan du har det.

Men akkurat nå så prøver jeg å tenke at et eventuelt keisersnitt bare er en ny erfaring. Det hjelper litt. Skal i utgangspunktet føde normalt denne gangen også. Hvis ikke jeg får beskjed om noe annet.

Åj, skjønner at du blir litt engstelig! Men det kommer helt sikkert til å gå fint og man må bare ta det som det er, selv om det er vanskelig! Håper den flytter på seg :) og om ikke så kommer det helt sikkert til å bli annerledes med KS, men det kan jo også bli en fin opplevelse!
Ja jeg har så mye anna shit å ta hensyn til i svangerskapet. Så kjenner at dette blir jo ENDA en greie. Men som sagt over her.. skal jeg først ha KS så er det jo bedre med et som er planlagt enn et som skjer i hu og hast.

Har alltid vært redd keisersnitt, så skjønner hvordan du har det.

Men akkurat nå så prøver jeg å tenke at et eventuelt keisersnitt bare er en ny erfaring. Det hjelper litt. Skal i utgangspunktet føde normalt denne gangen også. Hvis ikke jeg får beskjed om noe annet.
Godt vi er flere. Selv om det er smertefullt vil jeg veldig gjerne få oppleve fødsel på nytt.
Prøvde faktisk tenke det i dag. At dersom det blir KS så får jeg jo prøvd det og. Litt motvillig, men men :hilarious:

Jeg har også fått beskjed om at min dekker helt i uke 12.
skal ha OUL på fredag så er spent på om den har flyttet seg! Uansett fint at man ikke er alene om det, forsto det som om det var sjeldent at den ikke flyttet seg ;)

Jeg har også fått beskjed om at min dekker helt i uke 12.
skal ha OUL på fredag så er spent på om den har flyttet seg! Uansett fint at man ikke er alene om det, forsto det som om det var sjeldent at den ikke flyttet seg ;)
Ja det er nok det. Har et par jeg kjenner som opplevde at den ikke flytta på seg. Og begge blødde veldig lett og ble sengeliggende i mange uker før KS. Så de var nok ekstremt uheldige i den andre enden igjen!

Har fått time til ultralyd i uke 32 fordi morkaken ligger nært åpningen, håper den ikke kommer lengere ned og stenger for:wtf:

Ja, morkaken var fremfor åpningen her fra uke 12. Den hadde flyttet seg i uke 18 :happy:

Hadde den foran på oul med begge gutta. Flyttet seg til neste ul i uke 32. Hadde ingen blødninger.

Denne gangen har jeg hatt blødninger fra uke 7. Derfor tidlig ul i uke 7, 9 og 13. Årsaken til blødningen kom av at morkaken lå foran, men den hadde flyttet seg bak nå til oul:)

Fikk også beskjed om på OUL at den lå helt inntill åpningen. Fikk ny UL i uke 32 eller noe.
Jeg ble også litt "åneeeei vil ikke keisersnitt" menneh går jo fint det og. Blir fødselen ihvertfall kortere enn 3 dager .. hehe

Jeg fikk beskjed om det samme når jeg var på ekstra hjerte UL! Jeg skal tilbake for en vekstestimering rundt uke 25 da, og hun sa at vanligvis så fester den seg der den «skal være» i uke 24, hvis ikke ville hun at man skulle ta en innvendig ultralyd i uke 32 ❤️

Fikk også beskjed om at morkaka ligger litt foran. Skal tilbake ca uke 30.

Jeg tror ikke egentlig det er så skummelt, men jeg tror en hel del føler seg litt snytt for en fødsel med keisersnitt.

Jeg fikk samme beskjed, men at den mest sannsynlig kom til å trekke seg bakover i takt med at livmoren vokste. Så fikk ny kontroll i uke 33. JM var veldig fin og betryggende og sa at dette var ikke noe hun var bekymret over, og at det ble bare ny kontroll i uke 33. Og om den fortsatt var feil plassert, så ville jeg få enda en ny kontroll i uke 36(?) osv.
Hun sa også at hun så en blodansamling så om jeg plutselig ville blø masse, så var det antakeligvis den som sprakk. Da skulle jeg ringe føden og forklare at jeg hadde morkake foran åpningen. Jeg synes det var veldig betryggende å få den beskjeden, for om jeg plutselig hadde fossblødd uten å ha visst dette, så hadde jeg nok fått litt panikk og trodd at nå gikk dette til helvete. Det var også sjanse for at kroppen bare absorberte blodet selv, så man aldri ville begynne å blø. :)

Back
Topp