Morkaken er plassert langt ned,noen som har opplevd dette?

phalaenopsis

Flørter med forumet
Jeg hadde en liten blødning da jeg sto opp i dag,det kom litt rødt på papiret men ingen klumper. Ble likevel livredd,og fikk time hos fastlegen,og deretter på sykehuset.Er 12+5 i dag,og på sykehuset så legen at morkaka var plasser langt ned og at det var der blødningen kom fra. Lille spire hadde det helt fint,vokst som den skulle,bevegde seg ,suttet på tommelen og normal nakke(Jeg er 38 så har vært litt bekymret). Fikk 100%sm en ukes tid,og ny time om to uker.

Er det noen av dere her inne som har opplevd dette og har erfaringer med sånt?

Hei, jeg har gjerne ikke så mye erfaring å dele men er i samme situasjon. Er også 12+5 i dag. Jeg har hatt to blødninger, en i uke 6 som varte nesten til uke 7...var sikker på at jeg mistet. Alt fint på ultralyd. Hadde ny ultralyd i uke 8 der gyn så morkaken som dekker mormunn, fikk da beskjed om større risiko for spotting og blødning. Uke 10+4 fikk jeg ny blødning å like redd som sist. Alt fint på ultralyd. Gyn virker ikke så veldig bekymret og regner med morkaken flytter seg etterhvert som livmoren vokser. Noe den gjør i de fleste tilfeller. Håper den har flyttet seg på den ordinære ultralyden, hvis ikke får vi ny ultralyd noen uker senere.

Har ikke opplevd blødning, men fikk beskjed fra jm på ul i uke 12 at morkaken lå litt langt ned men at den forhåpentligvis ville flytte seg oppover etterhvert

Har hatt to store blødninger, uke 7 og 13. Gyn mente at morkake dekket deler eller hele mormunn og at det var den blødningen kom av.
Viste også at det var en svært liten blodansamling som kom til å tømme seg.
Spottet så i 10 dager med mest brun, tynn utflod.
Gyn virket aldri bekymret for dette, så lenge det ikke ble så stor blødning at man måtte skifte viss mengde bind på antall timer.

Ul idag viser at morkake har strekt seg på fremre vegg (uke 14) og at det bare er en liten del av morkake igjen nede.
Håper blødnungsmarerittet er over nå!! :smiley-angelic001
Blødning og graviditet ønsker man liksom ikke samtidig.

Jeg har fått beskjed om at morkaka dekker hele mormunnen, og at jeg har en liten blodansamling. Gynekologen virket ikke bekymret, men fikk beskjed om ikke å ha samleie før blødningene var borte. Jeg har spottet lysebrunt hver dag ca siden uke 6-7, men han sa at han forventet at det ville forsvinne etter en månedstid da vi var der rett før jul. Altså etter min beregning ut denne måneden. Er i dag 13+6.

krysser fingrene for at blødningene slutter snart:Heartred

Det hjelper å høre at flere er i samme situasjon :Heartbigred,fint å kunne dele erfaringer så en ikke føler seg så alene om ting:signs001

Med første hadde jeg også morkaken lavt slik at den dekket mormunnen en god stund, men den gikk oppover etterhvert :)

Jeg har også morkaken langt nede, hadde en blødning i uke 10 men gav seg etter et par timer. Alt fint på ul i uke 10+4. Fikk beskjed om det lå litt gammel blodansamling forsatt igjen så kunne være det kom en blødning til etterhvert. Fikk også beskjed om vist jeg begynte å blø igjen skulle jeg avente me sex frem til blødning gav seg. Har ennå ikke blødd noe mer og er 14+4 idag. Jm mente den kom til å flytte seg oppover etterhvert. Min svigerinne sin morkake lå forsatt foran mormunnen på oul hun fikk en extra ultralyd seinere i svangerskap for å sjekke om den hadde flyttet seg. Vist den ikke flyttet seg fikk hun beskjed om at det ble planlagt keisersnitt. Den hadde flytta seg til neste kontroll så hu fødte vanlig.

Jeg hadde morkaka langt nede på oul sist svangerskap, fikk ekstra ul i uke 34, da hadde den flytta seg :) Var ingenting å bekymre seg for, men hvis den ikke hadde flytta seg hadde det blitt keisersnitt.

Jupp, langt nede og foran forrige svangerskap. . Hadde to runder med litt blod ved dobesøk. Alt gikk fint:happy:

På ultralyd i uke 12 fikk jeg vite at morkaken lå delvis foran mormunn og at jeg derfor kunne oppleve blødninger. Er 15+6 i dag og så langt har jeg hatt to episoder med rosa utflod, ellers har jeg ikke merket noe. Håper morkaka flytter seg til oul.

Har marginalt nærme åpningen, og gyn sa det kunne tilkomme blødning. Ikke hatt noe, da. Men når livmora vokser trekkes morkaka seg lengre opp og bort fra åpningen og man vil da ikke få noe mer blødning. Disse blødningene når morkaka bare så vidt ligger ved åpning er som regel helt ufarlige! Vet du om den lå midt over åpning eller i kanten?

Morkaken min var plassert langt nede og foran i forrige svangerskap. Dette førte til blødninger fra uke 12/13. Jeg måtte ta det rolig (spesielt i 2. termin), og fikk treneforbud, men var på jobb stort sett (hadde avtalt om hjemmekontor ved smerter/mye blødninger). Det ga seg litt etterhvert, men var veldig ekkelt. Var sikker på at jeg mistet da det startet i uke 12 (var i Venezia akkurat da og hadde gått mye den dagen).

Nå er jeg 11+4 og har hatt småblødninger tidlig (uke 5-8), men det har gitt seg, så må bare se hva som skjer. Jeg er 7 år eldre enn forrige graviditet (37 år må), så føler at jeg er mer utsatt for ting :nailbiting:

Hadde det sånn i forrige svangerskap. Den kan flytte seg! Så håper den gjør det hos deg ❤️
Hos meg varte blødningene hele svangerskapet og var sykmeldt hele tiden. Mange dager kun i senga og mange runder på sykehuset. Endte i KS, men jenta hadde det fint ♥️

Jeg hadde også morkake langt nede og blødninger flere ganger mellom uke 12-17, var mest sannsynlig et hematom. Fikk god oppfølging og ekstra UL på sykehuset. Ekkelt å blø sånn. Men, ga seg fra uke 17 og er nå i uke 34:Heartred

Nå kjente jeg at jeg ble ganske lettet!
Jeg fikk blødning i går morges (13+4) og blør fortsatt. Var hos jordmor som lyttet på fosterlyden i går som var helt perfekt, men syntes fortsatt det er uhyre skummelt at det blør friskt blod

Back
Topp