Morkaken 1 cm fra åpningen, Posterior, Previa

Individ85

Flørter med forumet
Var på rutineultralyd i dag, fikk beskjed om at morkaken var ganske lavt nede. Ca 1 cm fra åpningen, og den ligger bak. Skal få ny time for sjekk rundt uke 30 mener jeg... men så er spørsmålet, kan man ikke føde naturlig hvis den er så lavt nede? Trodde det var kun hvis den dekket åpningen at det var et problem? ...men siden hun satte opp ny time må det jo ha vært en bekymring. Forhåpentligvis vil den flytte seg oppover etter hvert uansett, men jeg blir bekymret.

Måtte ta keisersnitt i forrige svangerskap fordi babyen lå feil vei og jeg var for smal for setefødsel. Hadde så sterkt ønske om naturlig fødsel og ble knust da jeg måtte ha keisersnitt, hadde virkelig håpet jeg kunne føde naturlig denne gangen, blir jo min siste mulighet da jeg ikke har planer om flere barn. Blir så lei meg om denne morkaken skal være problemet denne gangen. Sist lå den foran og skapte problem fordi det var for farlig å snu barnet da den kunne løsne, og nå skal den skape et helt annet problem igjen? Jeg som var så glad på tidlig UL da jeg fikk beskjed den lå bak...Sa ikke noe om previa da. Erfaringer?

Ingen erfaring på feltet, men har forstått det som at det er ganske vanlig at morkaka havner høyere oppe etterhvert, så håper veldig for deg at det skjer, så du kan få den fødselen du ønsker deg :Heartred

Jeg hadde også det forrige svangerskap.
Ville ikke bekymret meg, er i meget få tilfeller hvor den ikke flytter seg. De kontrollerer kun for å være på den sikre siden, så det ikke skal bli noen komplikasjoner under fødsel.

Hos meg sa de at det var kun hos 2-3% den ikke flyttet seg.
Min hadde flyttet seg i uke 28.

Jeg vet om ei som hadde den foran åpningen tidligere i svangerskapet. Hun fikk ul noen uker før fødsel og da hadde den flyttet seg og hun fødte naturlig hjemme (som var ønsket hennes). Så det er absolutt håp for at dette ordner seg og at du får en naturlig fødsel [emoji4]

Sniker fra april.
Min lå delvis fremfor ved oul forgje svangerskap. Ved sjekk i uke 32 hadde den flytta seg godt opp. Den er jo festa på livmorveggen og som regel når livmora vokser seg større så heises morkaken lengre opp :)

Godt å høre at flere har hatt positive opplevelser med at den har flyttet seg, hvordan var det i deres tilfelle - lå den bak eller foran? Leste på en engelsk side at hvis den ligger bak (posterior) så flytter den seg ikke like ofte som hvis den ligger foran (anterior). Min er posterior så ble litt ekstra bekymret av det. Leste også at hvis man har hatt keisersnitt tidligere så kan det hende den ikke flytter seg, men kan vel ikke gro fast i arret hvis den er bak og arret er foran? Tror jeg skal sette opp time privat for ekstra UL med litt mer detaljer om hvordan den ligger og slikt, følte jeg fikk så lite info. Har lest at mange får sexforbud og at man skal være forsiktig med aktivitet osv, men fikk ingen slike beskjeder. Er altfor lenge å vente til uke 32 før jeg får svar :)

Jeg er 14+0 og har morkaken kant i kant med mormunnen og har derfor hatt flere blødninger(to store styrtblødninger bla) og posterior plassering. Jeg har fått sexnekt og løftenekt frem til oul for og se om den har flyttet på seg. Er sykemeldt frem til da pga blødningsfaren. Vet ikke hva valgene blir dersom den ikke flytter seg, men er innstilt på at det kan bli keisersnitt denne gangen(har en 2åring fra før)

Back
Topp