Morkakeforkalkning

mammamia2018

Andre møte med forumet
Jeg var på svangerskapskontroll med ul i dag (37+3) og legen kunne fortelle at jeg hadde litt forkalkning på morkaken. Noen som har erfaring med dette og vet om det kan være tegn på fødsel? Jeg leser at røykere kan få forkalkning, jeg røyker ikke.

Last edited:
Det skjer vel kanskje litt med alle mot slutten? Mener jeg å ha lest... Morkakens funksjon blir litt dårligere mot slutten, noen som igjen er med på å fortelle kroppen at det er tid for fødsel...?

Det har jeg aldri hørt om engang. :o

Når morkaka ble undersøkt etter min andre fødsel sa jordmor at det var godt babyen kom, for morkaka viste tegn til forkalkninger. Jeg gikk 10 dager over termin, og det er visst vanlig. Morkaka har gjort jobben sin. Jeg har aldri hverken røyka eller smuss, og trente helt frem til jeg fødte.

Sa han noe om det var god blodgjennomstrømning og sånn da?

Hvordan kan man se/vite at man har det? :-/

Man ser det som hvite områder på morkaken ved ultralyd. Men det er visst ikke farlig, helt normalt på slutten av et svangerskap fordi morkaken er i ferd med å miste sin funksjon, som den skal på slutten av et svangerskap (den har snart gjort jobben sin). Jeg var egentlig mest nysgjerrig på om noen har hatt dette og om barnet da har kommet før termin. Leter etter tegn på fødsel ;)

Når morkaka ble undersøkt etter min andre fødsel sa jordmor at det var godt babyen kom, for morkaka viste tegn til forkalkninger. Jeg gikk 10 dager over termin, og det er visst vanlig. Morkaka har gjort jobben sin. Jeg har aldri hverken røyka eller smuss, og trente helt frem til jeg fødte.

Sa han noe om det var god blodgjennomstrømning og sånn da?

Blodgjennomstrømning var helt fin og derfor ikke behov for noen tiltak :-)

Jeg hadde mange forkalkninger på morkaken sist gang. Ble ikke oppdaget før ungen var ute. Fødselen startet med vannavgang 2 dager over termin:happy:

Man ser det som hvite områder på morkaken ved ultralyd. Men det er visst ikke farlig, helt normalt på slutten av et svangerskap fordi morkaken er i ferd med å miste sin funksjon, som den skal på slutten av et svangerskap (den har snart gjort jobben sin). Jeg var egentlig mest nysgjerrig på om noen har hatt dette og om barnet da har kommet før termin. Leter etter tegn på fødsel ;)

Ah, okei :) kjekt hva man lærer! Leting etter tegn på fødsel ja.. Samme her. Alle smerter/uvante bevegelser/kroppslige ting analyseres ned til et usunt nivå :P

Glemmer helt og kose seg før livet blir forandret :shy:

Back
Topp