Morkake

lykkelig90

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
fikk beskjed om at morkaken ligger forran å ganske langt ned, så må være forsiktig.
Men hva innebærer det?

Det va alt jordmor sa før ho forsvant ut av rommet siden timen va over.
Må jeg vente til neste kontroll eller ordinær ultralyd før jeg får flere svar på hva det betyr?

fikk beskjed om at morkaken ligger forran å ganske langt ned, så må være forsiktig.
Men hva innebærer det?

Må jeg vente til neste kontroll eller ordinær ultralyd før jeg får flere svar på hva det betyr?
Ut i fra det jeg har lest så betyr det at du kan lettere få blødninger fra morkaken. Men at den i de fleste tilfeller flytter seg lengre opp av seg selv etter hvert.
Jeg ville bestillt meg en ny time hos jordmor fortest mulig for å fått dette forklart på et ordentlig vis. Er jo helt utrolig at hun bare gikk uten å forklare hva dette innebærer.

Men hva innebærer det?

Hei!

Så dårlig gjort av jordmor å bare forlate deg uten å si noe mer om dette, da!
Her er en artikkel hos Babyverden, som forklarer litt rundt begrepet "forliggende morkake". Spørsmålet er jo hvorvidt det er dette du har, og i så fall hvilken grad du har det - som du fikk forklart litt over, er det litt høyere blødningsrisiko i svangerskapet med forliggende morkake. De alvorligste gradene krever keisersnitt pga. blødningsrisiko under fødsel.

Som det også står i artikkelen, vil det hos mange skje at morkaken flytter seg selv til en mer optimal posisjon underveis i svangerskapet. Men uansett, dersom det var dette hun mente at du hadde, skal du følges ekstra opp. Jeg tror jeg ville ringt tilbake (eller din egen jordmor, dersom dette var på UL) og spurt hva som er tilfelle i din situasjon, og krevd ny time snarest for å få en skikkelig gjennomgang av hva alt betyr.

Det kan godt være at det bare var at morkaken ligger på fremre vegg (noe som ikke er noe problem), men litt lavt nede, som gjør at hun ville bemerke det og passe på litt videre - uten at dette er snakk om en forliggende morkake slik det er beskrevet i artikkelen. Det høres jo forsåvidt slik ut, om man tenker over måten hun beskrev det på (Ligger fremme og ganske langt ned, så må være litt forsiktig). Men dette må du få svar på, så du slipper å gå å lure - jeg ville ikke ha akseptert å vente til neste kontroll for mer informasjon.

Masse lykke til, håper du får svarene du trenger raskt så du slipper å bekymre deg unødig! :)

Jeg hadde lav morkake i første graviditet. Det førte til mye blødninger i første trimester. Men den flyttet seg gradvis oppover utover i svangerskapet (det gjør det for de aller aller fleste) og da var alt helt OK.

OM den ikke flytter seg oppover må man i verste fall ha keisersnitt

Jeg har morkaken på fremsiden. Den ligger litt nær åpningen. Fikk beskjed om at siden den ikke ligger over åpningen så gikk det helt fint. Og at den mest sannsynlig ville flytte seg oppover i løpet av svangerskapet, nedover kan den ikke flytte seg ☺️

Det eneste som er negativt med å ha morkaken på fremsiden er at du mest sannsynlig må vente en stund før du kjenner spark fra lille, da morkaka demper en del. Utenom det så skal det ikke være noe annerledes å ha den på fremsiden, såfremt den ikke dekker over åpningen. Da er det vel noen egne forbehold, som jeg ikke har satt meg inn i :pompus:

Hvis du fikk noen papirer fra ultralyden står det placenta previa om den ligger over åpningen, og placenta anterior om den ligger på fremsiden ☺️ Min er anterior. Dette ble sikkert litt langt og knotete men :angelic:

Jeg hadde lav morkake i første graviditet. Det førte til mye blødninger i første trimester. Men den flyttet seg gradvis oppover utover i svangerskapet (det gjør det for de aller aller fleste) og da var alt helt OK.

OM den ikke flytter seg oppover må man i verste fall ha keisersnitt

Lest endel
Jeg har morkaken på fremsiden. Den ligger litt nær åpningen. Fikk beskjed om at siden den ikke ligger over åpningen så gikk det helt fint. Og at den mest sannsynlig ville flytte seg oppover i løpet av svangerskapet, nedover kan den ikke flytte seg ☺️

Det eneste som er negativt med å ha morkaken på fremsiden er at du mest sannsynlig må vente en stund før du kjenner spark fra lille, da morkaka demper en del. Utenom det så skal det ikke være noe annerledes å ha den på fremsiden, såfremt den ikke dekker over åpningen. Da er det vel noen egne forbehold, som jeg ikke har satt meg inn i :pompus:

Hvis du fikk noen papirer fra ultralyden står det placenta previa om den ligger over åpningen, og placenta anterior om den ligger på fremsiden ☺️ Min er anterior. Dette ble sikkert litt langt og knotete men :angelic:

Jeg fikk ingen papirer på det, får jeg ikke kontakt med jordmor i løpet av uka får det bare vente til ordinær ultralyd som forhåpentligvis blir i slutten av mnd. Har ingen plager og ikke hadd noen blødninger, så får bare vente å se.

Er ikke så bekymret, men det ligger i bakhode hele tiden :/

Back
Topp