Morkake under

Lillii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
På ul i dag sa jordmoren at morkaken lå helt nederst. Dette var ikke så bra og er noe som må følges opp etter hvert om den ikke flytter på seg. Slik som jeg forstod det hindrer det barnet i å komme ut..

Dette var nytt for meg, men er det noen andre som har opplevd det? Hva skjer om den ikke flytter på seg?
 
Eg hadde det i første svangerskap og den flyttet seg fint :) det er ganske normalt, det som skjer om den ikkje har flyttet seg innen neste kontroll så tror eg det blir ekstra kontroll og så eventuelt ks hvis eg ikkje tar helt feil..:) Men de aller fleste flytter seg sånn som eg har forstått :)
 
Jeg hadde det forrige svangerskap. Du får ny ultralyd nærmere termin for å se om den er flyttet på seg. De fleste tilfeller så flytter den seg men dersom den ikke flytter seg så må en ta keisersnitt og en må vær obs på om en blør eller fødsel starter av seg selv.
 
Den kan vokse vekk fra åpningen etterhvert som livmora utvider seg, men hvis den fortsatt er over utgangen når ungen skal ut, så må man få keisersnitt, ettersom jeg har skjønt.
 
Jeg har det nå, delvis foran og nede. Har ul igjen 10 april for å se om den har flyttet seg :)
 
Godt å se at det er flere som har opplevd det, og at den har flyttet på seg :) Kjenner at jeg ikke har lyst på ks, så håper den flytter på seg :)
 
Godt å se at det er flere som har opplevd det, og at den har flyttet på seg :) Kjenner at jeg ikke har lyst på ks, så håper den flytter på seg :)
Sammen her. :)
 
Sniker fra mai, har også morkaka i veien, og det er snart tid for kontroll for meg. Jordmor sa at den i nesten alle tilfeller flytter seg, og har den ikke det på kontrollen får jeg ta det da tenker jeg :) Det er ihvertfall ikke uvanlig, og i de fleste tilfeller flytter den seg vekk i god tid før fødselen, man får god oppfølging og tilslutt keisersnitt om den ikke gjør det, er mitt inntrykk :)
 
Jeg hadde det i forrige svangerskap også. De oppdaget det på oul og jeg måtte tilbake i uke 27. Da hadde den flyttet på seg :) også denne gangen har jeg det så spent på oul om den har flyttet seg eller om jeg må på flere kontroller :) Men som regel flytter de på seg :)
 
Som andre sier er det veldig vanlig og hos de aller fleste flytter den seg selv etter hvert som magen vokser. Jeg skal tilbake på ul i uke 28 for å sjekke det samme og den lå også foran åpningen sist. Da måtte jeg tilbake en tredje gang i uke 32 og da hadde den flyttet seg. Det er en ganske liten andel som faktisk ender opp med å måtte ta keisersnitt.
 
Back
Topp