Morkake som ligger nært åpningen

Bkno7977682

Første møte med forumet
Fikk i dag vite at morkaken ligger 1,2 cm fra indre åpning. Er 32 fullgåtte uker. De ønsker avstand på 2 cm. Er det flere som har/har hatt morkake som ligger nært åpning? Hva er sannsynligheten for at den trekker seg mer opp de neste ukene? Kan man fortsatt føde vaginalt?
 
Min lå litt nært på en UL-kontroll jeg hadde. Jordmor nevnte samme timen at jeg kom til å få ny time. Ble henvist til ny UL en del uker senere, husker ikke hvilken uke. Men om jordmor ikke nevnte noe til deg, er det nok som det skal.
 
Min lå også for langt nede, det var riktignok en del tidligere i svangerskapet enn deg. Men den flyttet seg oppover i løpet av noen uker ettersom livmor vokste, noe de sa var vanlig så de forutså at det sannsynligvis ville rette seg på den måten, noe det altså gjorde. Selv om du er en del lenger på vei enn jeg var, så kommer livmoren din også til å vokse en god del fortsatt den siste tiden, så vil anta at morkaken da flytter seg oppover ettersom livmoren vokser videre hos deg også :)
 
de sa til meg at det var usannsynlig at den ville flytte seg såpass, men den gjorde det :) flyttet seg akkurat så det ble kant i kant. Usannsynlig men mulig altså!
 
de sa til meg at det var usannsynlig at den ville flytte seg såpass, men den gjorde det :) flyttet seg akkurat så det ble kant i kant. Usannsynlig men mulig altså!
Måtte du ha noe ekstra overvåking siden den lå kant i kant?
 
Måtte du ha noe ekstra overvåking siden den lå kant i kant?
Jeg var andregangsfødende hvor det tidligere også var lavtliggende morkake, men da trakk den seg godt tilbake til uke 32. Nå fikk jeg ekstra ul-kontroller i uke 34 og 36. I uke 36 hadde den flyttet seg nok til at det ville bli vaginal fødsel :) når skal du tilbake? Når jeg tenker meg om var det kanskje i uke 34 at de sa «nå er det usannsynlig at den vil flytte seg», ikke i uke 32.

Så er det sånn at jeg fikk en blødning i uke 37 og da fikk jeg velge om jeg ville prøve vaginal fødsel eller ha keisersnitt. Så det er i alle fall mulig om den ligger ved kanten og du veldig gjerne vil.
 
Takk for svar. Skal til ny kontroll i uke 37, da skal de ta en endelig avgjørelse på hvilken type fødsel det blir. Men godt å høre at det fortsatt er en sjans for at den kan trekke seg opp :)
 
Takk for svar. Skal til ny kontroll i uke 37, da skal de ta en endelig avgjørelse på hvilken type fødsel det blir. Men godt å høre at det fortsatt er en sjans for at den kan trekke seg opp :)
Hvordan gikk det?
Samme situasjon selv. På oul lå den 1.6 cm i fra, på ny sjekk uke 32 lå den 0.6 ifra. Men jeg fikk ikke noe informasjon om noen ting egebtlig… annet en ny sjekk i uke 36( som er om 2 uker)… dette er min 3. fødsel, to fine vaginale styrtfødsler bak meg, så tenker en del på det. Redd fødsel skjer før tiden også- hva skjer da liksom når jeg ikke aner hvordan det ligger an der nede:-(
 
Back
Topp