Morkake som ligger lavt

Met41

Andre møte med forumet
Hei dere!
I min familie har vi en alvorlig, arvelig sykdom som gjør at jeg får ekstra oppfølging under graviditeten, blant annet TUL og gentest for å se om barnet har arvet sykdommen (ble nedstemt av en her inne da jeg skrev om testen, men jeg tror ikke hun visste hvor alvorlig sykdommen kan være :-( ).
I den forbindelse var jeg på TUL fredag, og til min store lykke ser alt bra ut med baby foreløpig!
Men, morkaken min ligger veldig lavt og jeg fikk beskjed om å ta det rolig, ikke løfte mer enn 5 kg, ikke ha sex, ikke trene eller stresse. Hvis morkaken ikke vokser «høyere» kan det bli keisersnitt.
Har noen av dere (som har barn fra før av) erfaring med dette? Hva kunne dere gjøre/ikke gjøre resten av graviditeten? Skal på ny kontroll på Ullevål i uke 18 (OUL)om alt kjennes «normalt» frem til da.

Morkaken min lå lavt på OUL, fikk ikke noe beskjed om noe jeg ikke kunne gjøre. De sa at hos de aller fleste så flytter den seg opp. Var på ny kontroll i uke 33 og da var den der den skulle:happy:

Morkaken min lå lavt på OUL, fikk ikke noe beskjed om noe jeg ikke kunne gjøre. De sa at hos de aller fleste så flytter den seg opp. Var på ny kontroll i uke 33 og da var den der den skulle:happy:

Så godt å høre! Håper alt fortsatt er bra nå:-) Ullevål sa at jeg ikke kunne gjøre det jeg skrev over, så jeg kommer til å ta det forsiktig fremover. Krysser fingrene for at den vokser oppover her også! Takk for svar:-)

Har også opplevd at morkaken ligger lavt/ over åpningen, men hos de aller fleste flytter den seg opp i takt med at livmoren vokser. Men man kan ikke (åpenbart) føde vaginalt om morkaka ligger foran åpningen.

Hei dere!
I min familie har vi en alvorlig, arvelig sykdom som gjør at jeg får ekstra oppfølging under graviditeten, blant annet TUL og gentest for å se om barnet har arvet sykdommen (ble nedstemt av en her inne da jeg skrev om testen, men jeg tror ikke hun visste hvor alvorlig sykdommen kan være :-( ).
I den forbindelse var jeg på TUL fredag, og til min store lykke ser alt bra ut med baby foreløpig!
Men, morkaken min ligger veldig lavt og jeg fikk beskjed om å ta det rolig, ikke løfte mer enn 5 kg, ikke ha sex, ikke trene eller stresse. Hvis morkaken ikke vokser «høyere» kan det bli keisersnitt.
Har noen av dere (som har barn fra før av) erfaring med dette? Hva kunne dere gjøre/ikke gjøre resten av graviditeten? Skal på ny kontroll på Ullevål i uke 18 (OUL)om alt kjennes «normalt» frem til da.
Forrige gang hadde jeg morkake lavt ved åpning, fikk flere ul til oppfølging og som flere skriver her flyttet også min seg så den ikke var i veien ved fødsel. Fikk derimot aldri beskjed om det du fikk ift løft og sex. Greit å forholde seg til hva legen har sagt, kanskje det er nye opplysninger som gjør du har fått restriksjoner.

Jeg hadde med nr 2 morkake som lå foran åpningen, den flytta seg før fødsel. Tror den hadde flytta seg ved kontroll i uke 28. Fikk aldri beskjed om å leve slik du har gjort....var ingen begrensninger. Hvorfor kan du ikke hverken trene eller stresse??

Jeg hadde med nr 2 morkake som lå foran åpningen, den flytta seg før fødsel. Tror den hadde flytta seg ved kontroll i uke 28. Fikk aldri beskjed om å leve slik du har gjort....var ingen begrensninger. Hvorfor kan du ikke hverken trene eller stresse??

Legen på Ullevål sa jeg skulle være forsiktig (ikke trene, stresse osv) fordi det ville legge press på livmoren. Jeg kommer selvfølgelig til å følge rådene, for jeg ønsker å føde vaginalt :-) Forhåpentligvis vokser morkaken riktig etterhvert så det går an. Takk for svar :-)

Har opplevd at morkaken har lugget lavt to ganger og flyttet seg oppover :) Så er ikke unormalt! Så fantastisk at alt stod bra til med lille!:Heartblue

Har opplevd at morkaken har lugget lavt to ganger og flyttet seg oppover :) Så er ikke unormalt! Så fantastisk at alt stod bra til med lille!:Heartblue
Takk! <3 Veldig glad for det! Det gjenstår bare noen prøvesvar, men tror alt skal være i orden. Da satser jeg på at min også flytter seg riktig :-)

Takk! <3 Veldig glad for det! Det gjenstår bare noen prøvesvar, men tror alt skal være i orden. Da satser jeg på at min også flytter seg riktig :)
Satser på det. Min lå nede på OUL, så jeg fikk UL i ca uke 30 bare for å sjekke at den hadde flyttet seg :)

Legen på Ullevål sa jeg skulle være forsiktig (ikke trene, stresse osv) fordi det ville legge press på livmoren. Jeg kommer selvfølgelig til å følge rådene, for jeg ønsker å føde vaginalt :) Forhåpentligvis vokser morkaken riktig etterhvert så det går an. Takk for svar :)
Ok, aldri hørt:) Men man hører jo på legen. Var på kontrollen i uke 32 min hadde flytta seg etter oppover så jeg. Den flytter seg heldigvis i de fleste tilfeller:)

Min svigerinne hadde foreliggende morkake (som lå langt nede). Hun fikk beskjed om at den mest sannsynlig kom til å trekke seg tilbake etterhvert og det gjorde den. Hun hadde normal fødsel uten problemer.

Back
Topp