Morkake plassering uke 32

Bebis88

Forelsket i forumet
Julimammaer 2016
Jeg har i dag vært på ultralyd og fikk beskjed om at morkaken delvis dekker for vanlig fødsel. Og hun ville sjekke i uke 36 på nytt om den har flyttett på seg, hvis ikke blir det planlagt keisersnitt sa legen. Når er jeg svært bekymret for dette, selv om hun sa at jeg ikke trenger å tenke på det.

Jeg har tidligere vært gjennom 2 vanlig fødsel og det er så ubehagelig å ikke vite hvordan fødsel blir. Er det noen andre som har opplevd lignende, hvor morkaken har flyttet oppover etter uke 32?

Du har kanskje googlet litt selv, men jeg fant noen gamle forumstråder som kan gi deg litt erfaringer:

Aner ikke, men jeg skal på ul på mandag av samme grunn - veldig spent!
Masse lykke til deg håper den har flyttet seg. Det som jeg synes er merkelig er at jeg ikke fikk denne beskjeden forrige gang jeg var i ultralyd i uke 26. Da sa lege at morkake var i bakre vegg og litt på fremre siden og at det ikke var noe hinder til noe. Og når jeg fikk den beskjeden nå så ble jeg forvirret. Det står i epikrisen de har skrevet posterior( morkakens plassering). Så jeg skjønner ingenting.

Jeg hadde kontroll for det samme i dag, da sa de bare at den hadde flyttet seg nok til at det skal gå bra. Fikk beskjed på oul om at morkake var på bakre vegg, men noe langt ned slik at den sperret fødselskanal. Mener de likevel noterte ned posterior som vel betyr bakre vegg? Krysser fingrene for at den flytter seg mer for deg, livmoren skal jo vokse en del videre frem mot termin så jeg tipper det fremdeles er gode sjanser!

Så godt å høre at det gikk fint for deg. Håper at den flyttet seg for oss også. Det er utrolig stressende å ikke vite hva man går til.

Jeg hadde kontroll for det samme i dag, da sa de bare at den hadde flyttet seg nok til at det skal gå bra. Fikk beskjed på oul om at morkake var på bakre vegg, men noe langt ned slik at den sperret fødselskanal. Mener de likevel noterte ned posterior som vel betyr bakre vegg? Krysser fingrene for at den flytter seg mer for deg, livmoren skal jo vokse en del videre frem mot termin så jeg tipper det fremdeles er gode sjanser!
Kan jeh spørre om når du fikk ny sjekk altså uke?

Masse lykke til deg håper den har flyttet seg. Det som jeg synes er merkelig er at jeg ikke fikk denne beskjeden forrige gang jeg var i ultralyd i uke 26. Da sa lege at morkake var i bakre vegg og litt på fremre siden og at det ikke var noe hinder til noe. Og når jeg fikk den beskjeden nå så ble jeg forvirret. Det står i epikrisen de har skrevet posterior( morkakens plassering). Så jeg skjønner ingenting.
Hei, sniker fra august 2026 :) Kan dele min erfaring fra 2023:

Jeg fikk først beskjed om at morkaka var fremme (anterior). Var redd vannet hadde gått et stykke uti 2.trimester, og de så da helt tilfeldig at en liten flik av morkaka lå over åpningen. Dette var ikke oppdaget tidligere, så er veldig glad jeg tilfeldigvis måtte inn på sjekk og at jordmor oppdaget det på UL (hadde tatt sikkert 6 UL tidligere uten at det var oppdaga). Selv om hoveddelen av morkaka lå på fremsiden var det en liten flik av den som altså strekte seg og la seg over mormunnen.

Det var først i uke 36 mener jeg de endelig så at denne fliken ikke lengre lå der, de tok da også innvendig UL for å være sikker på at ingen blodkar strakte seg over åpningen, hadde blitt planlagt KS om det var noe der. Med andre ord; det er enda håp for at den flytter seg! :)

Back
Topp