Morkake fremre vegg / lite liv?

Vintervår

Blir kjent med forumet
Hei, hvordan har dere andre med morkaka foran det om dagen?

Jeg har vært inne på føden tre ganger allerede fordi jeg har kjent lite liv (med noen ukers mellomrom, er nå uke 31+2 og er en uke siden jeg var der sist), og hver gang blitt beroliget med at jeg ikke kjenner pga morkakas plassering og babyens posisjon, men likevel blitt oppfordret til å komme tilbake om jeg fortsetter å føle jeg kjenner lite. Synes det er SÅ vanskelig å vurdere.

Nå har det vart i flere dager at jeg kun kjenner sånne svake dype dunk midt foran på magen (som om de kommer fra et sted langt, langt borte) og jeg savner tydelige og kraftige spark i siden. Usikker på om jeg skal stole på at de fjerne bevegelsene er nok, eller om jeg skal ringe inn enda en gang? Føler meg jo mildt sagt hysterisk da, og synes det er veldig slitsomt og trist å ta turen dit alene.. Kjenner meg ganske trygg på at de fjerne sparkene er det jeg «skal» kjenne, men blir likevel så urolig - og obsesser veldig på å ligge og kjenne etter spark om dagen (må jo være helt i ro og fokusert for å kjenne noe som helst - er jeg aktiv kjenner jeg null. Og det gjør meg også redd. Holder rett og slett på å bli litt sprø av dette, og kan jo ikke isolere meg liggende på sida for å «kjenne etter» resten av svangerskapet). Andre som har tanker/erfaringer?

Sist jeg var inne fikk jeg vite at hun lå med rompa ned og sparker mot morkaka på en måte som gjør jeg kan ha vansker med å kjenne, virker som hun har posisjonert seg på den måten litt mer permanent nå, tidligere endra sparkinga seg fra dag til dag og kunne kjenne MYE dagen etter lite. Ekkelt at det har vært bare svakt og fjernt så lenge..
 
Last edited:
Hei! har ikke morkaken foran denne gangen, men forrige gang hadde jeg det og kjente lite liv frem til ho snudde seg og begynte å sparke i ribbeina.
denne gangen er annerledes med morkaken bak og bevegelsene er mye mer tydelig. Blir av og til stresset av at jeg føler det er lenge siden jeg har kjent noe, men mat/drikke setter fart i jr.

det jeg gjorde sist var å finne ut hva som fikk fart i frøkna - isbiter og sitte litt i ro var tingen da- og gjøre dette to-tre ganger om dagen. Fikk jeg respons så var det supert- hvis ikke så ventet jeg litt og prøvde igjen. Fremdeles ingen respons så tok jeg kontakt med føden.

viktigste er jo hva som er normalen for din baby, men det kan jo være vanskelig å vite siden det endres fra uke til uke når de vokser seg større.
Så er du usikker bare ring. Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite....
 
Eg har og vært på føden noen ganger (2)pga lite liv, og når Eg kommer der er alt normalt og ho sparker som en gal...
Er 31+5 nå og sist ul hadde jo lagt seg med hodet ned... Har også kjent mindre disse siste dagene.. Ikke de tydelige sparkene, nå mer som dulting, dunk lengre innenfra og smyging...

Har også vært litt nervøs i dag, da Eg henger meg opp i dette og vil bare ligge å kjenne etter.. Men Eg har prøvd å tenke at så lenge Eg kjenner ho, så er alt ok.. Vet at bevegelses mønsteret blir forandret jo lengre enn kommer, men kjenner Eg på uvisshet og bekymring i morra, så ringer Eg opp til føden igjen...

De er der for oss, og vi skal ikke kjenne på at det er masete eller forstyrrende at vi ringer og er bekymret...
En gang for mye er bedre en en gang for lite!

Er du bekymret, så ring... Ingen ting er verre enn å bare gå å kjenne etter og tenke ❤️
 
Hei! har ikke morkaken foran denne gangen, men forrige gang hadde jeg det og kjente lite liv frem til ho snudde seg og begynte å sparke i ribbeina.
denne gangen er annerledes med morkaken bak og bevegelsene er mye mer tydelig. Blir av og til stresset av at jeg føler det er lenge siden jeg har kjent noe, men mat/drikke setter fart i jr.

det jeg gjorde sist var å finne ut hva som fikk fart i frøkna - isbiter og sitte litt i ro var tingen da- og gjøre dette to-tre ganger om dagen. Fikk jeg respons så var det supert- hvis ikke så ventet jeg litt og prøvde igjen. Fremdeles ingen respons så tok jeg kontakt med føden.

viktigste er jo hva som er normalen for din baby, men det kan jo være vanskelig å vite siden det endres fra uke til uke når de vokser seg større.
Så er du usikker bare ring. Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite....



Så fint å høre hvordan andre har hatt det, jeg prøver også å gjøre noe som fremmer at hun beveger seg (har kjørt «sparketest» med mat, søt drikke og høy lyd en god del..) men synes fortsatt det er vanskelig å vite om det svake jeg kjenner er nok.. Og Sant, vanskelig å følge med på mønster når det endrer seg fra uke til uke, synes jeg! Heldig for deg å få oppleve å ha bak nå :)

Var du ofte innom føden sist? Og fikk stort sett høre at alt var ok? Dro du inn bare når du ikke kjente NOE eller når du kjente bare lite/svakt også? Takk for svar uansett ❤️
 
Eg har og vært på føden noen ganger (2)pga lite liv, og når Eg kommer der er alt normalt og ho sparker som en gal...
Er 31+5 nå og sist ul hadde jo lagt seg med hodet ned... Har også kjent mindre disse siste dagene.. Ikke de tydelige sparkene, nå mer som dulting, dunk lengre innenfra og smyging...

Har også vært litt nervøs i dag, da Eg henger meg opp i dette og vil bare ligge å kjenne etter.. Men Eg har prøvd å tenke at så lenge Eg kjenner ho, så er alt ok.. Vet at bevegelses mønsteret blir forandret jo lengre enn kommer, men kjenner Eg på uvisshet og bekymring i morra, så ringer Eg opp til føden igjen...

De er der for oss, og vi skal ikke kjenne på at det er masete eller forstyrrende at vi ringer og er bekymret...
En gang for mye er bedre en en gang for lite!

Er du bekymret, så ring... Ingen ting er verre enn å bare gå å kjenne etter og tenke ❤️


Dette var veeldig gjenkjennelig! Var hos jordmor på torsdag og hjertelyd var fin, hun sa jeg skulle stole på at den svake ålingen eller dype/fjerne dunkene var nok - men samtidig at jeg skulle ta kontakt med sykehus med en gang jeg ble urolig/syntes det var lite. Det står jo overalt at man skal være obs både på mindre OG svakere aktivitet, jordmor sa at de ofte «glemmer» å oppgi at man med morkake foran kan kjenne det svakere i perioder. Samtidig KAN det jo være et symptom på at det går dårlig også. Synes det er skikkelig vanskelig å vite.


Men jeg prøver også å tenke nå at fjerne bevegelser også er bevegelser nå, etter at jordmor sa det. Kan ofte telle ti bevegelser på 15 min og tror på en måte det er et signal om at hun har det bra der inne selv om det knapt kan kjennes om jeg ikke konsentrerer meg ordentlig? Fikk ikke spurt jm ordentlig om det (om hvor sikker indikator sparke-frekvensen er liksom), og det er jo vanskelig for dem å svare også - det er jo ingen fasit, og er vel derfor vi blir bedt om å dra inn om vi er i tvil..


så: enig, bedre å ta kontakt en gang for mye enn en gang for lite! Selv om jeg virkelig har veldig lite lyst til å dra inn dit igjen..

Og - du kjenner ikke mer etter hun har snudd seg heller nei? Hadde håpet det skulle bli litt lettere å følge med på om hun her også bestemte seg for hodet ned snart, men bare å forberede seg på samme usikkerhet ut svangerskapet da kanskje!
Sukk, tror jeg gjør som deg og avventer/kjenner etter til i morgen, så fremt jeg ikke friker ut innen da:).
 
Dette var veeldig gjenkjennelig! Var hos jordmor på torsdag og hjertelyd var fin, hun sa jeg skulle stole på at den svake ålingen eller dype/fjerne dunkene var nok - men samtidig at jeg skulle ta kontakt med sykehus med en gang jeg ble urolig/syntes det var lite. Det står jo overalt at man skal være obs både på mindre OG svakere aktivitet, jordmor sa at de ofte «glemmer» å oppgi at man med morkake foran kan kjenne det svakere i perioder. Samtidig KAN det jo være et symptom på at det går dårlig også. Synes det er skikkelig vanskelig å vite.


Men jeg prøver også å tenke nå at fjerne bevegelser også er bevegelser nå, etter at jordmor sa det. Kan ofte telle ti bevegelser på 15 min og tror på en måte det er et signal om at hun har det bra der inne selv om det knapt kan kjennes om jeg ikke konsentrerer meg ordentlig? Fikk ikke spurt jm ordentlig om det (om hvor sikker indikator sparke-frekvensen er liksom), og det er jo vanskelig for dem å svare også - det er jo ingen fasit, og er vel derfor vi blir bedt om å dra inn om vi er i tvil..


så: enig, bedre å ta kontakt en gang for mye enn en gang for lite! Selv om jeg virkelig har veldig lite lyst til å dra inn dit igjen..

Og - du kjenner ikke mer etter hun har snudd seg heller nei? Hadde håpet det skulle bli litt lettere å følge med på om hun her også bestemte seg for hodet ned snart, men bare å forberede seg på samme usikkerhet ut svangerskapet da kanskje!
Sukk, tror jeg gjør som deg og avventer/kjenner etter til i morgen, så fremt jeg ikke friker ut innen da:).
Nei, kjenner ikke noe mer, nesten mindre etter ho snudde seg...
Men i går kveld og i dag tidlig har det vært gode bevegelser igjen...
 
Akkurat sånn har jeg det. Har morkake på framsiden + barnet har ligget med hode ned siden uke 25.
Er i uke 33 (32+4) og kjenner virkelig nesten ingen ting. Av og til er det mer, men de fleste dager er det kjemperolig inni der. Kjenner allikevel bestandig noe til faste tider, så jeg har aldri vært inne til noe kontroll. Synes det som er mest krevende er alle som snakker om kjempeaktive babyer når man har en sånn kjemperolig liten åme...
 
Jeg har morkaka foran, forrige gang lå den bak. Jeg merker lite forskjell fra forrige gang og denne gangen. Begge er like elleville inne i magen:woot:. Hele magen hopper og buler ut der armer og ben presser/sparker. Nå ligger babyen med hodet ned og armer og ben vendt utover, så det kan være derfor at jeg kjenner det så godt:wideyed:. 33+5 i dag. Har kjent masse liv hver dag i ukesvis. Jeg hadde ikke nøla med å ringe føden om det ikke var sånn og jeg var bekymra. Er man bekymra, så ring. Det er oss gravide og fødene de er der for:)
 
Jeg har morkaka foran, forrige gang lå den bak. Jeg merker lite forskjell fra forrige gang og denne gangen. Begge er like elleville inne i magen:woot:. Hele magen hopper og buler ut der armer og ben presser/sparker. Nå ligger babyen med hodet ned og armer og ben vendt utover, så det kan være derfor at jeg kjenner det så godt:wideyed:. 33+5 i dag. Har kjent masse liv hver dag i ukesvis. Jeg hadde ikke nøla med å ringe føden om det ikke var sånn og jeg var bekymra. Er man bekymra, så ring. Det er oss gravide og fødene de er der for:)

Sånn ligger babyen min og, men det er hverken "ellevillt" eller buling eller hopping.

Selvsagt skal man ikke nøle å ringe hvis man føler seg urolig, men jeg tenker det er viktig å huske på hvor forskjellige våre kropper er, og når man først er usikker så kan man føle seg enda mer usikker når andre skriver omatt og omatt igjen om hvor ellevillt det er i magen... (Og man selv har 4-5 bekreftelser i samme tidsrom fra leger og jordmødre om at alt er normalt :) ).
 
Sånn ligger babyen min og, men det er hverken "ellevillt" eller buling eller hopping.

Selvsagt skal man ikke nøle å ringe hvis man føler seg urolig, men jeg tenker det er viktig å huske på hvor forskjellige våre kropper er, og når man først er usikker så kan man føle seg enda mer usikker når andre skriver omatt og omatt igjen om hvor ellevillt det er i magen... (Og man selv har 4-5 bekreftelser i samme tidsrom fra leger og jordmødre om at alt er normalt :) ).
Ja, helt enig med deg der altså!:) Alle babyer er ulike og har sitt eget bevegelsesmønster, så har man fått sjekket at alt er i orden, og ting holder seg til "normalen" for den babyen, så kan man nok slappe av:). Men er man likevel bekymret, tenker jeg det er bedre å få en ekstra sjekk. Ikke noe godt å være urolig for den lille i magen:wideyed:. Min mamma har forresten fortalt at jeg var av den særs rolige typen. Hun lurte ofte på om det var liv der inne. Broren min var i andre enden av skalaen-helt vill inni der. Kan altså være veldig ulikt for søsken/svangerskap også:)
 
Jeg har også morkaka foran. Kjente kun små svake spark i starten og ikke så ofte, slo meg egentlig til ro med at det var helt normalt, selv om jeg synes å huske at det var mye mer og kraftigere i de to tidligere svangerskapene.

Nå de siste ukene har sparken variert veldig fra dag til dag, men er ikke veldig urolig siden jeg tror hun er mer aktiv enn jeg kjenner.
Var på UL i forbindelse med planlagt keisersnitt og sa til jordmor at "så rolig har hun ikke vært når jeg har vært på UL tidligere" og fikk til svar at "hun beveger seg normalt og sparker masse“. Så det jo selv på skjermen også men kjente ingenting.

Men skulle jeg bli bekymret ville jeg ikke nølt med å ta kontakt.
Tenker som så at det er bedre å føle seg hysterisk fordi man har tatt feil enn at man går rundt å er redd for at noe skal være galt.
Og skulle det være noe reelt i bekymringen er det best å få det sjekket ut.
Babyen har det best når mor har det bra:Heartred
 
Har morkaka fremme og ikke veldig aktiv baby. Mi har alltid vært litt rolig, så jeg tolker all bevegelse som positivt. Kjenner jeg bevegelse beroliger det meg uansett om det er bare svake dult eller skikkelige spark :) har morkaka ca hele veien rundt, både fremme, oppi og bak, så får skjelden skikkelige spark, bare helt nederst eller ut til siden, så tar det jeg får :p
 
Vil starte med å si at det er veldig leit om man skal gå med mye bekymring i svangerskapet. Sykehusene har lavterskel tilbud til oss som føler det er lite liv og vi må ikke være redde for å ta kontakt om vi er bekymret.

Jeg har morkaka foran for andre gang og har en helt annen baby i magen nå (30+1), enn forrige gang. Nå har jeg en veldig livlig kar med kraftige bevegelser, storebror hadde mye mer glidende myke bevegelser og da var jeg inne for sjekk på et tidligere tidspunkt enn jeg er nå. Det var veldig beroligende og jordmor var veldig fin og sa det var bra jeg tok kontakt.

Det jeg har erfart, som kan være verdt å merke seg er at baby sine bevegelser kan endre seg om jeg er veldig sliten eller har vært syk. Spesielt dagen etter en slitsom dag. Livet i magen skal ikke opphøre, men kjenn etter om det er et mønster hos deg og?

Ikke alle babyer sparker kraftig, viktigste er at du kjenner igjen bevegelsene til ditt barn og ikke sammenligne med andre. Du kjenner ditt barn best.

Ikke gå med unødige bekymringer, vi har et helsevesen som støtter og hjelper oss, bruk de for alt det er verdt om det gir deg ro. Men tenker det også er fint å bruke tid på å bli kjent med baby i magen og klare å roe seg selv ned ved å kjenne etter kjente bevegelser
 
:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred
Så fint å høre hvordan andre har hatt det, jeg prøver også å gjøre noe som fremmer at hun beveger seg (har kjørt «sparketest» med mat, søt drikke og høy lyd en god del..) men synes fortsatt det er vanskelig å vite om det svake jeg kjenner er nok.. Og Sant, vanskelig å følge med på mønster når det endrer seg fra uke til uke, synes jeg! Heldig for deg å få oppleve å ha bak nå :)

Var du ofte innom føden sist? Og fikk stort sett høre at alt var ok? Dro du inn bare når du ikke kjente NOE eller når du kjente bare lite/svakt også? Takk for svar uansett ❤️


Var innom sykehuset et par ganger, men mest inne hos lokale jordmor som var utrolig flink og beroligende!
Var innom når jeg følte det var lite liv og trengte bekreftelse på at alt var greit.

mot slutten var det ultralyd på sykehuset, da ble det stille fordi frøkna ladet opp til fødselen. Var veldig stille ca 2 dager før ho ble født og da synes de på sykehuset også at det var lite liv.
Men gikk jo bra og ho kom 5 dager før termin.

viktigste er jo at du føler deg trygg på at alt er greit og da må du jo bare ta kontakt! Det er jo ungen din så er nok ikke siste gangen du tar kontakt med helsepersonell og alt viser seg å være greit. Når det gjelder ungene så tåler alle at man sjekker ting bare for å være sikker
 
Jeg har morkaken foran/mot venstre side. Har kjent kraftige spark men plutselig en dag ble det veldig stille, fikk noen små dult om jeg vekket henne. Dette pågikk i 2 dager, var bortreist så visste ikke hva jeg skulle gjøre mtp oppfølging. Heldigvis tok det seg opp og jeg kjenner kraftigere spark men merker at hun må ha snudd seg i en helt annen retning som mest sannsynlig skyldes disse 2 dagene med lite begevegelse. Når det har pågått så lenge for din del og du har vært ute og inne på sykehuset så ville jeg krevd en ultralyd for å finne roen på at det er greit der inne!
Alt er helt sikkert greit, men det er noe med det å kunne se det på ultralyd.
 
Nei, kjenner ikke noe mer, nesten mindre etter ho snudde seg...
Men i går kveld og i dag tidlig har det vært gode bevegelser igjen...


Ts her. Nå har mi også snudd seg med hodet ned (lå i sete i flere uker frem til nettopp), og opplever det samme- kjenner faktisk enda mindre. Hun Ligger med ryggen svingt oppover langs venstre side og hadde trodd jeg skulle kjenne føttene godt når de lå opp, men kjenner bare svakt helt nederst i magen, antar det er hendene hennes eller noe - og må stadig konsentrere meg skikkelig for å kjenne! Så kjedelig og vanskelig!
 
Akkurat sånn har jeg det. Har morkake på framsiden + barnet har ligget med hode ned siden uke 25.
Er i uke 33 (32+4) og kjenner virkelig nesten ingen ting. Av og til er det mer, men de fleste dager er det kjemperolig inni der. Kjenner allikevel bestandig noe til faste tider, så jeg har aldri vært inne til noe kontroll. Synes det som er mest krevende er alle som snakker om kjempeaktive babyer når man har en sånn kjemperolig liten åme...

liten åme ❤️ Akkurat sånn det føles her også, Hehe..

Edit: eller kjentes ut alle ukene hun lå i seteleie. Da kjente jeg bare svak åling. Nå har hun snudd seg med hodet ned og jeg kjenner null åling, bare svake dult nederst i magen en gang i mellom. Og enig - vanskelig når man begynner å sammenligne seg.. de sier jo det viktigste er at man blir kjent med sin baby sin rytme, og det virker det som du har greid da! Jeg synes også det er vanskelig, og teller som en gal nå og prøver følge med når på dagen jeg kjenner. Men man kan jo ikke akkurat gjøre det til fulltidsjobb heller :p
 
Last edited:
Jeg har morkaken foran/mot venstre side. Har kjent kraftige spark men plutselig en dag ble det veldig stille, fikk noen små dult om jeg vekket henne. Dette pågikk i 2 dager, var bortreist så visste ikke hva jeg skulle gjøre mtp oppfølging. Heldigvis tok det seg opp og jeg kjenner kraftigere spark men merker at hun må ha snudd seg i en helt annen retning som mest sannsynlig skyldes disse 2 dagene med lite begevegelse. Når det har pågått så lenge for din del og du har vært ute og inne på sykehuset så ville jeg krevd en ultralyd for å finne roen på at det er greit der inne!
Alt er helt sikkert greit, men det er noe med det å kunne se det på ultralyd.


Ble undersøkt med ultralyd på sykehuset etter å ha følt lite liv flere ganger, og er veldig fornøyd med oppfølgingen der.


Synes det som er vanskelig er at de sier «det ser fint ut, men du MÅ komme tilbake om du fortsetter å kjenne lite/synes du kjenner mindre».


Vanskelig å vite hvor lenge man skal la det gå fra sist kontroll før man blir nervøs igjen.. om man fx kjenner mye liv noen dager, og så opphører det plutselig helt. Nå har jo det vist seg å være ganske normalt for meg så langt, men fortsatt vanskelig å vite - det kan jo også bety at noe har gått helt galt!


Men fikk tips av en jordmor på sykehuset om å avtale med helsestasjonen å komme innom hver uke for å kjenne hjertelyd bare. Hun sa det fantes gravide som ikke kjente bevegelse i det hele tatt gjennom svangerskapet og at hun hadde gjort sånne avtaler med dem. Så det kan jo gå an:)

Men er jo fortsatt ingen god følelse å gå i mange dager og ikke kjenne noe. jeg er foreløpig rolig så lenge jeg kjenner LITT:). Men alt dette er jo tydeligvis super-individuelt.

Heldige alle med elleville unger!! :)
 
Min morkake er også på fremre vegg. Kjente bevegelser uten på litt sent, men baby ligger med hodet ned. Kjenner masse liv og røre. Kan også ses og kjennes utenpå.
 
Back
Topp