Morkake-forvirring???

Springmummy

Andre møte med forumet
På TUL fikk jeg vite at morkaken lå høyt på bakre vegg. Jeg har nå vært på OUL og fikk der beskjed om at morkaken lå "dypt sete lat." Dette betyr på siden, lagt nede ut fra hva jordmor forklarte.. Hun kommenterte at den ikke lå over åpningen, så det ville ikke skape problemer for fødselen. Stusset litt på ulik info der og da, men valgte å ikke si noe, da jeg var litt usikker.. Måtte sjekke papirer og Google litt... Ut fra hva jeg finner ut skal ikke morkaken flytte seg slik... En av de må ha tatt feil..? Noen som har noen ideer eller som har vært borte i lignende?

Har ingen idéer, men da jeg var på OUL sa hun at morkaken lå foran men at den ikke sperret for «exiten» ved en fødsel. Jeg måtte imidlertid tilbake dagen etter da mini drev og gjemte seg og hun ikke fikk undersøkt hjertet ordentlig.
Hun jeg kom til neste dag synes imidlertid at morkaken ikke lå langt nok oppe, og satte opp en kontrolltime i uke 32. (Selv om den etter all sannsynlighet kommer til å flytte seg).
Litt frustrerende med ulik praksis ja!

På TUL fikk jeg vite at morkaken lå høyt på bakre vegg. Jeg har nå vært på OUL og fikk der beskjed om at morkaken lå "dypt sete lat." Dette betyr på siden, lagt nede ut fra hva jordmor forklarte.. Hun kommenterte at den ikke lå over åpningen, så det ville ikke skape problemer for fødselen. Stusset litt på ulik info der og da, men valgte å ikke si noe, da jeg var litt usikker.. Måtte sjekke papirer og Google litt... Ut fra hva jeg finner ut skal ikke morkaken flytte seg slik... En av de må ha tatt feil..? Noen som har noen ideer eller som har vært borte i lignende?

Tidlig i svangerskapet dekker morkaken en større andel av livmorveggen enn senere i svangerskapet. Jeg tenker at den kanskje hovedsaklig lå høyt på bakre vegg ved TUL, men at den også strakk seg ned til dyp sete lat(eralt). Og etterhvert som livmoren har vokst og morkaken dekker en mindre andel av livmorveggen, så har den trekt seg "nedover" hvis du skjønner. Kanskje det er det som har skjedd :happy:

Last edited:
Fikk beskjed fra seksjonsoverlegen om at jeg hadde morkaken fremme, og at det så ut som to morkaker (venter tvillinger).
Er par uker senere sa en gynekolog at det var kun en morkake, på bakre vegg.
Gynekologen hadde riktig. Seksjonsoverlegen bekreftet det ved neste ultralyd.
Så de kan ta feil om man får slike beskjeder på tul.
Det du fikk vite på OUL er det som stemmer.

Back
Topp