Morkake foran

Babylykke23

Glad i forumet
Septemberskattene 2023
Gresskarfrøene2023
Fikk se en aktiv liten krabat på UL i dag :love017 Hjertet banket sterkt og alt så bra ut med lille:Heartred
Termin ble forventet til slutten av september/starten av oktober så står fortsatt med en fot i hver leir :hilarious: usikker på om jeg kommer til å få en bestemt termindato før offentlig UL:confused005
Morkaken lå derimot foran da. Er det noen som har erfaring med dette? Kan det medføre komplikasjoner?

Fikk se en aktiv liten krabat på UL i dag :love017 Hjertet banket sterkt og alt så bra ut med lille:Heartred
Termin ble forventet til slutten av september/starten av oktober så står fortsatt med en fot i hver leir :hilarious: usikker på om jeg kommer til å få en bestemt termindato før offentlig UL:confused005
Morkaken lå derimot foran da. Er det noen som har erfaring med dette? Kan det medføre komplikasjoner?
At morkaka er på fremveggen? Jeg har morkaka på fremveggen og har ikke hørt at det kan medføre noen komplikasjoner. Kun at man antakeligvis kjenner bevegelser senere :shy:

Sniker.
Placenta previa (foran livmoråpning) eller placenta anterior (på fremsiden - ved din mage)?

Previa er litt uheldig; men kan enda flytte på seg.
Anterior har jeg selv denne gang. Ingen økt risiko for noe, man bare kan få dempede bevegelser og kjenne ting senere. Kan gi litt mer bekymring, fordi man tror man har lite liv, også er det bare "neei, ungen bare har lagt seg slik at den sparker rett i morkaken istedenfor", har jeg opplevd. :bag:

Det er samme hvor morkaken ligger, med mindre den ligger foran åpningen, da får man litt ekstra oppfølging. Men hvis den ligger foran, som på framleggene/din mage, så kan det ta lengre tid før du kjenner spark.

Jeg har hatt morkaka foran alle gangene (tilsynelatende også denne gangen). Har ikke hatt eller hørt om komplikasjoner ifht dette :) Med første lå morkaka foran livmoråpningen tidlig i svangerskapet, men ved kontroll i uke 18 hadde den flyttet seg fint opp ettersom livmoren vokste.

Hei,
Det er ganske mange som har morkake foran åpningen/livmorhalsen i starten av svangerskapet. Noen får noen blødninger ifht dette og da er det anbefalt å ta det litt med ro (men førsr hvis du får blødning). For de aller fleste vil morkaka flytte seg oppover ettersom magen vokser slik at den ikke ligger foran åpningen. Dette skjer som regel innen uke 18-24 for de fleste. Du får ekstra ultralyd satt opp dersom den fortsatt er foran åpningen ved ordinær ultralyd.
Dersom den ligger foran åpningen hele veien må man ta keisersnitt, men dette er sjelden, så ikke noe du trenger å bekymre deg over før man ser hvordan det utvikler seg de neste ukene nå :)

Morkaken foran, som på fremre vegg av magen, gjør bare at man kan måtte vente lenger med å kjenne liv og at bevegelsene i perioder blir mer dempet fordi babyen sparker i morkaka og ikke rett i livmorveggen.

Takk for kjempe fine svar alle :Heartred Fikk så lite informasjon om det, og Google kan fort lage noe utav ingenting:hilarious: men fikk akkurat tildelt tid til OUL også, så da slapper jeg av med det:happy:

Takk for kjempe fine svar alle :Heartred Fikk så lite informasjon om det, og Google kan fort lage noe utav ingenting:hilarious: men fikk akkurat tildelt tid til OUL også, så da slapper jeg av med det:happy:
Nei ikke OUL :bag: offentlig TUL:hilarious: for mange forkortelser/begrep å holde styr på.

Jeg hadde morkaken foran sist svangerskap. Kan ikke huske at det var noen risiko med det men som flere andre nevner så kjenner man ikke spark like godt som andre kan gjøre. Jeg kjente minimalt med liv gjennom hele forrige svangerskap, noe som var ekkelt siden man alltid får høre ta kontakt om det er lite liv men lite liv var normalen for meg så måtte bare prøve å ikke stresse opp meg selv hele tiden :smiley-ashamed004

Jeg hadde morkaken foran sist svangerskap. Kan ikke huske at det var noen risiko med det men som flere andre nevner så kjenner man ikke spark like godt som andre kan gjøre. Jeg kjente minimalt med liv gjennom hele forrige svangerskap, noe som var ekkelt siden man alltid får høre ta kontakt om det er lite liv men lite liv var normalen for meg så måtte bare prøve å ikke stresse opp meg selv hele tiden :smiley-ashamed004utrolig rar følelse å ikke kjenne noen tegn til liv gjennom hele svangerskapet
Kan skjønne at det må være en utrolig rar følelse å ikke kjenne liv gjennom hele svangerskapet :Heartred Håper den blir å flytte seg så man kjenner det litt, bare litt senere kanskje:happy: er det samme for deg i dette svangerskapet?

Jeg hadde morkaken liggende foran på magen i mitt første svangerskap. Ingen økt risiko, men som andre sier så kjenner man ofte mindre spark :Heartred Jeg opplevde babyen som «rolig» hele svangerskapet og kjente bare lette spark og bevegelser innimellom. Jeg var mye urolig, men ble etterhvert vant med at det var normalen:Heartred Har ikke vært på UL ennå, så spent på hvor morkaka ligger nå:happy:

Jeg hadde morkaka foran med nr 1 og har det også nå med nr 3 :) hadde noen runder med "har ikke baby vært litt lite aktiv idag!?"'-angst (men...skal sies at det hadde jeg med nr 2 også. Aldri sånn at jeg gjorde noe mer enn å hive innpå sukker og slappe av litt før jeg vipps kjente bevegelser igjen), men nå med nr 3 har jeg allerede kjent liv :) ingen komplikasjoner verken i svangerskapet eller under fødsel :)

Kan skjønne at det må være en utrolig rar følelse å ikke kjenne liv gjennom hele svangerskapet :Heartred Håper den blir å flytte seg så man kjenner det litt, bare litt senere kanskje:happy: er det samme for deg i dette svangerskapet?
flyttet seg ikke sist svangerskap men man blir vant til det så var egentlig ikke så ille. Men tror nåkk det hjalp mye at det var mitt første svangerskap så for meg så var det normalen, har aldri opplevd noe annet :smiley-ashamed004 Ble ikke nevnt sist når jeg var hos fastlegen, så blir spennende på ultralyd neste onsdag når jeg får høre hvor den ligger :D

flyttet seg ikke sist svangerskap men man blir vant til det så var egentlig ikke så ille. Men tror nåkk det hjalp mye at det var mitt første svangerskap så for meg så var det normalen, har aldri opplevd noe annet :smiley-ashamed004 Ble ikke nevnt sist når jeg var hos fastlegen, så blir spennende på ultralyd neste onsdag når jeg får høre hvor den ligger :D
Blir første gang for meg også, så ikke noe å sammenligne med jeg heller :) virker ikke som det skal være et problem da heldigvis:happy:

Back
Topp