Morkaka foran - når kjenne ordentlig liv?

3barnsmamma123

Betatt av forumet
Nå er det mitt 3 svangerskap og for første gang har jeg fått morkaka foran (mot min mage).

Har kjent et noe så smått som små dytt fra uke 12 og er nå 13+2.

Noen her med erfaring? Når begynte dere å kjenne liv og hvor mye fikk dere merke i svangerskapet?
Kan morkaka flytte seg litt oppover og vekk fra akkurat midten av magen? (Usikker på akkurat hvor morkaka ligger)

Andre svangerskap nå med morkaken foran, kjenner noe av og til men tviler på det er baby, er liksom for langt oppe på magen... forrige gang kom jeg til oul og kjente lite eller ingen ting tror det er samme denne gangen... kansje ikke svaret du vil ha? Den velkjente fiskehalen har jeg kun kjent med nr 1 og er på tredje baby nå

Jeg er førstegangs og har også morkaken frem mot magen. Fikk derfor beskjed om at jeg kunne kjenne noe senere enn andre :shifty:
Usikker på om morkaken kan strekke seg oppover eller til siden.
Er skikkelig utolmodig på å kjenne tegn til liv inni der, er 15+5 i dag :shy:

førstegangsmor som sniker: hadd foranliggende placenta og kjente nada før uke 24. Før det var det «kanskje noe» fra uke 22... Såeh. Sånn kan det også gå :p

Hadde det første gang. Kjente noe av og til rundt ule 18 (tror jeg) men ble ikke tydelig før 21/22 og ikke jevnlig før sånn uke 24/25. Håper sååå morkaka er bak denne gangen :angelic:

Sniker
Tredjerangs her og første gang med morkaka foran, kjente noen små dytt typ èn gang per uke i uke 12, 13 og 14. Deretter kjente jeg så og si ingenting før nærmere uke 18-20 og selv da var der urolig sporadisk og kun noen ganger per uke. Det tok seg mer opp fra rundt uke 22.
jordmor forklarte årsaken til at jeg faktisk hadde kjent noen små dytt så tidlig med at livmor da lå mer i klem på vei opp v bekkenet. Etter uke 14 var den virkelig oppe av bekkenet og somflergangs er den da litt ekstra romslig - så myyyye turneplass til babyen.

Morkaka kan flytte på seg og ligge delvis på toppen og delvis foran, det har mye å si. Slik var det forrige gang og jeg kjente da regelmessig liv fra uke 15 og utenpå magen fra uke 17 allerede. Nå er den derimot virkelig bare på hele forsiden av magen min og det har MYE å si. Kjenner fortsatt mye sterkere bevegelser på sidene der det ikke er morkake nå i uke 31.
Foretrekker definitivt morkake på toppen/bare litt foran eller på bakre vegg :p men tross alt bedre enn at den ligger foran åpningen.

Med nr to var morkaken foran.. Kjente tydelig liv fra uke 16 og utover. Morkaken flyttet seg siste del av svangerskapet så ble ikke komplikasjoner.. Eneste som var litt kjedelig var at det til tider var vanskelig å få skikkelige bilder. Bestilte 3D, gikk overhodet IKKE:hilarious::joyful:

Hadde morkaka foran med nr 1 og fikk beskjed om at jeg antakeligvis kom til å kjenne liv ganske sent, men kjente tydelige spark fra og med 18+3 (kjente aldri den «fiskehalen» folk snakket om). Samboer kunne kjenne spark utenpå magen fra og med 20+2 så ble ikke så ille som fryktet. Følte imidlertid kanskje at sparkene innimellom var litt «dempet». Veldig glad for at morkaken er plassert på bakvegg denne gangen :)

førstegangsmor som sniker: hadd foranliggende placenta og kjente nada før uke 24. Før det var det «kanskje noe» fra uke 22... Såeh. Sånn kan det også gå :p
Synes det er lenge å vente på å kjenne liv o_O
Gikk det lang tid før det var mulig å kjenne liv utenpå magen? :rolleyes:

Hadde foranliggende i første svangerskap, kjente antydning til bevegelse rundt uke 18, tydelige spark i uke 19-20.

Opplevde å kjenne relativt lite gjennom svangerskapet, var på flere CTG-overvåkninger som viste mye bevegelse som jeg ikke kjente. Kjente heldigvis daglig liv, men hadde flere perioder i løpet av dagen med lite kjennbar aktivitet. Mannen kjente det svært sjelden :(

Jeg hadde på fremsiden sist og kjente noe antydning til liv fra rundt uke 19 første gang. Har det denne gangen også, så regner med det tar litt tid.

Har 4 barn fra før der morkaken lå forran alle gangene. Kjente ikke liv like tidlig eller spark like godt før ganske sent i svangerskapene. Alle barna har også ligget langt bak/inn i magen mot min rygg...
Så selv om jeg var flergangs, har jeg ikke kjent skikkelige spark før rundt uke 20 + på noen nesten. Liv/bobler fra rundt uke 15-18.

Nå venter jeg nr. 5 og gyn sa på UL i uke 15 at morkaken ikke lå forran nå, enda værtfall.
Er 16 uker i morgen, men likevell ikke kjent lov enda.... :/ men så en sprell levende baby på UL da :)
Så håper jeg vil kjenne noe snart og sparkene bedre denne gangen....

Back
Topp