Morgenstund er tull i grunn.

KAYN

Februar14 <3
Februar 2014 - Skjult forum
Her i huset har dagen startet med et raserianfall fra vår 5åring. :eek: Grunnen? Hun fikk ikke ha på shorts på bhg da det regner og er litt kjølig ute. Jøssemin.. :p

Hvordan håndterer dere disse "trassanfallene"?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Får beskjed om at slik oppførsel er uakseptabel og hvordan han skal snakke istedenfor. Kan gå for seg selv å furte litt før han innser at kampen er tapt.

Enkelte ting er udiskutable og bør behandles deretter, dvs ingen diskusjon. Jeg hadde bedt henne velge mellom to bukser istedefor. Evt ignorert anfallet. Du kjenner barnet best :)

Har et tantebarn på 2,5 som måtte holdes når tennene skulle pusses. Tredje gangen gapte hun velvillig opp og har lært at her i huset følges tantes regler. ;) Moren sliter fremdeles, de duller bare med henne, prøver å lokke og lure.. Jeg hadde ikke orket :)

Her i huset har dagen startet med et raserianfall fra vår 5åring. :eek: Grunnen? Hun fikk ikke ha på shorts på bhg da det regner og er litt kjølig ute. Jøssemin.. :p

Hvordan håndterer dere disse "trassanfallene"?

Skulle tro det var hos oss, bare her har han vært allergisk mot å ha på shorts i sommer!! Helt klikk, til slutt lot jeg han gå i dongeribukse i 30 grader og han endte opp i trusa :p her har vi trapp som timeoutplass, og må sitte etter hvor gammel han er. Begynte allerede som 1 1/2 åring å ha timeout :p det viktigste er å vise hvem som er sjefen og ikke dulle. Her er det 3 sjangser så timeout. Som regel kan jeg bare telle så slutter han. Men ellers så har han selvfølgelig stor medbestemmelsesrett , måtte bare si det siden jeg hørtes så streng ut :p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Skulle tro det var hos oss, bare her har han vært allergisk mot å ha på shorts i sommer!! Helt klikk, til slutt lot jeg han gå i dongeribukse i 30 grader og han endte opp i trusa :p her har vi trapp som timeoutplass, og må sitte etter hvor gammel han er. Begynte allerede som 1 1/2 åring å ha timeout :p det viktigste er å vise hvem som er sjefen og ikke dulle. Her er det 3 sjangser så timeout. Som regel kan jeg bare telle så slutter han. Men ellers så har han selvfølgelig stor medbestemmelsesrett , måtte bare si det siden jeg hørtes så streng ut :p

Heh må bare si det hørtes veldig selvmotsigende ut. Du gir opp og lar han få lov å slippe shorts, og så mener du at det viktigste er å vise hvem som er sjefen... Hmmm... 1-0 til han der! ;)

Vi har også brukt trappa til timeout. Men har egentli sluppet det i 2år nå, men i dag var det virkelig galskap i heimen. :p jeg må jo bare le.

Det endte opp med ingen film/spill/barnetv i heledag. Så har vi prata masse om hvordan vi kan løse problemer på best mulig måte uten roping og skriking. Så det gikk da godt til slutt etter en rolig prat og endte med tights og tunika. :p

Hadde heller ikke akseptert sånn oppførsel. Sånne ting blir ikke diskutert engang her i huset, hvis jeg forklarer poden hvorfor han ikke kan ha shorts så forstår han det. Trass er en ikke-ting hos oss. Han prøver selvfølgelig, men får ikke gjennomslag. ;)

Heh må bare si det hørtes veldig selvmotsigende ut. Du gir opp og lar han få lov å slippe shorts, og så mener du at det viktigste er å vise hvem som er sjefen... Hmmm... 1-0 til han der! ;)

Bruker ikke timeout i slike situasjoner.. hvem som vant kommer an på hvordan du ser det siden jeg slapp den diskusjonen videre i sommer ;) har også sendt han ut i tskjorte i regn fordi han nekta å ha på jakke. Tok 2 min så kom han inn å tok på fullt regntøy fordi det var ekkelt å være våt.. man må velge sin kamp mener nå jeg ;)

Nå gjaldt vel det om timeout om generelt trass ikke diskusjonen om klær da :p

Bruker ikke timeout i slike situasjoner.. hvem som vant kommer an på hvordan du ser det siden jeg slapp den diskusjonen videre i sommer ;) har også sendt han ut i tskjorte i regn fordi han nekta å ha på jakke. Tok 2 min så kom han inn å tok på fullt regntøy fordi det var ekkelt å være våt.. man må velge sin kamp mener nå jeg ;)

Mener absolutt ikke du skal bruke timeout i en sånn situasjon nei. ( Og ikke i det hele tatt fra 1,5års alder uansett.) Mente bare at hvilke kamper du velger å ta må du bestemme deg for på forhånd. Har du allerede valgt å si at han skal ha på seg shorts så har du allerede valgt å ta den kampen. Mye bedre å la de skjønne hvorfor enn "bare fordi jeg sier det" ja:) mange unødvendige maktkamper av det.

Back
Topp